Moving time  2 hours 42 minutes

Recorded November 2017

2.4
4.8

near Riells del Fai, Catalunya (España)

COSTES D'EN BATLLES i TURÓ DE LES ONZE HORES, pel Grau de les Escaletes, passant pel Barbot Negre. Tornada per Balmes i Grau del Traver. Riells del Fai. (Vall del Tenes, Espai Natural Riells del Fai - Cingles de Bertí).

*********
Atenció!!! El Grau de les Escaletes està PROHIBIT DEL 15 DE GENER AL 15 DE JUNY! Espècies amenaçades. Sanció 100 Eur.

REGULACIÓ D'ACCÉS: Des del desembre de 2018 el Agents Rurals han col.locat rètols de prohibició de pas al corriol del Grau de les Escaletes. Un rètol està davant el DIPÒSIT d'aigua de Riells del Fai i l'altre a prop del TURÓ DE LES 11 HORES.

"Les Costes d'en Batlles són les costes dels Cingles de Bertí a la vall del torrent de Llòbrega, en el terme municipal de Bigues i Riells, al Vallès Oriental".

INICI: Aparcament Riells del Fai.

RECORREGUT:
Camí de la Pineda (un rètol ens indica que Sant Miquel del Fai roman tancat).
Prohibit circular vehicles.
Molí de la Pineda
Font i Platan de La Pineda.
Gorg d'en Jeroni.
Molí de la Madella.
Enllacem amb l'Antic Camí de Sant Miquel (GR 5): camí empedrat molt bonic.
Trencall a la dreta: Un rètol indica "Font Fresca". A l'esperó rocallós del davant podem gaudir de les vistes a la Central hidroelèctrica del Fai i a la bauma de Sant Miquel del Fai, amb el monestir a sobre. Ara, anirem seguint els senyals vermells que recorren les Costes d'en Batlles, per un corriol a vegades a prop de la cinglera, des d'on tindrem magnífiques vistes sobre el poble de Riells.
Creuem el Torrent del Gat Menjat: es salva per l'esquerra.
Cim amb Senyera: vistes al Turó de les 11 Hores.
La tortuga.
Plaça de les Bruixes i Paller del Boll
Trencall: continuar cap a la dreta.
Trencall: girar a l'esquerre: sender a la Font fresca i Vall de Ros pel GRAU DE LES ESCALETES, que puja paral.lel al Torrent de Bertí.
Gorg de Vallderrós i Salt de Vall de Ros.
BARBOT NEGRE
Corda (passamà, tram aeri)
Corda nusos, de pujada.
TURÓ DE LES ONZE HORES o Castell d'en Bes (666 metres d'altitud): hi ha una senyera i una bústia. Aquest turó té forma de piràmide esglaonada, vist des de lluny. Al seu costat està elSerrat del Magre i el Turó de l'Ullar.
Corriol carener.
BALMES DEL TRAVER: espectacular cinglera de 100 m x 12 m, una veritable meravella. Des d'aquí veiem el cim del Puiggraciós i la torre de guaita, a la llunyania.
Trencall opcional al CAU DE LA GUILLA: cavitat de 210 metres de recorregut subterrani, caracteritzada per les seves estretors i polsim. Hi ha un passamà d'acer una mica desgavellat per accedir a la cavitat, ubicada gairebé penjada en el cingle, corriolet molt estret.

Baixada fins a Riells del Fai pel GRAU DEL TRAVER i Serra d'en Tabola: prenem tots els trencalls, a la dreta.
Església Riells del Fai.
Aparcament Riells del Fai i fi de la ruta.

========
(*) 26 de desembre de 2018: SENYALITZEN LA PROHIBICIÓ D'ACCÉS A CORRIOLS DE RIELLS PROPERS AL PUNT DE CRIA DE L'ÀLIGA CUABARRADA

Els Agents Rurals han col·locat quatre indicadors que recorden la prohibició de passar pels corriols que travessen la zona de nidificació de cria de l'àliga cuabarrada o perdiguera als cingles de Bertí. És en un sector al voltant del Turó de les Onze Hores, situat entre els termes de Bigues i Riells i Sant Quirze Safaja. La prohibició, que té per objectiu ajudar a assegurar la cria d'aquesta espècie protegida i amenaçada, és efectiva a partir de finals d'aquest mes de gener, quan comença el període de reproducció. A tot Catalunya, hi ha nidificant només 79 parelles de cuabarrada. "Les tenim molt controlades i en fem un seguiment", comenta Enric Mayà, cap dels Agents Rurals al Vallès Oriental.

"El sector de cria s'ha de preservar màxim", assegura Mayà, que recorda que la zona de nidificació és dins d'un espai d'interès natural (EIN) protegit per 1a Generalitat i que hi ha una sentència judicial que ja deia "que s'havia de prohibir l'accés als camins que passen pel sector on cria". Per la zona, hi passa un sender GR que és força freqüentat per excursionistes perquè és una de les vies d'accés més senzilles als cingles. La prohibició afecta un àmbit ample perquè aquesta espècie no cria sempre al mateix niu. "Quan s'acosta la temporada de cria la femella comença a fer aportacions de materials per mantenir tres o quatre nius diferents i, després, acaba triant-ne un", comenta Mayà, que recorda que la perdiguera és "una espècie molt emblemàtica".

- Agents Rurals@agentsruralscat:
Hem instal·lat dos senyals de restricció de pas als dos corriols d'entrada a la zona crítica de reproducció d'aus rapinyaires dins de l'EIN Cingles de Bertí, en el marc de la regulació establerta al seu Pla director @territoricat.

"En la temporada passada, va fallar la posta. "No sabem exactament per què", comenta Mayà, que apunta que "la femella era nova", però també admet que hi van poder tenir influència pertorbacions que es van detectar: presència de parapentistes ha un punt d'enlairament tradicional a Sant Feliu, fora de l'àmbit de l'EIN— i de vols d'helicòpter. En tots dos casos, els Agents Rurals van fer gestions per reconduir aquesta situació res que és prohibit pas per la zona. Enguany, estaran atents que no es tor a produir fets. També vetllaran perquè es mantinguin els cartells que recorden la prohibició de pas perquè els caminaires la respectin." (Font: El 9 Nou).

Aparcament Riells

Molí de la Pineda

Font i platan de la pineda

Gorg d'en Jeroni

Molí de la Madella

Cami empedrat GR 5

Dreta 'Font Fresca': Costes d'en Batlles

torrent del Gat Menjat

Senyera. Vistes Turó 11 Hores

La tortuga

Plaça bruixes i paller boll