Coordinates 1991

2.6
5.3

Viewed 1946 times, downloaded 93 times

near Setcases, Catalunya (España)

El pic de Costabona és un massís de 2.465 m de la zona axial pirinenca. Es troba situat a la línia de crestes que ve del pic de Roca Colom a través del coll de Pal (2.374 m) i separa les valls del Tec (Vallespir) i del Ter (Ripollès). El cim de tipus granític és el darrer dels grans cims d'aquesta carena i envers llevant ja no hi ha alçades que sobrepassin mai els 1.700 m. Al vessant meridional es formen el torrent de Vall-llobre (a la font de Fra Joan) i el Ritort (a les deus d'en Sitjar), afluents del Ter per l'esquerra; el vessant septentrional limita la coma del Tec i, a l'est, domina l'Alt Vallespir (els banys de la Presta i la vila de Prats de Molló). A uns 2.300 m d'altitud, al vessant oriental, dins el terme de Prats de Molló (Vallespir), hi ha les mines de Costabona, de scheelita (tungstat de calci), per a l'explotació de les quals ha estat construïda una pista forestal en força mal estat. A la capçalera del torrent de Vall-llobre, dins el terme de Setcases (Ripollès), hi ha el refugi Costabona.

Al cim del Costabona hi ha una fita geodèsica i diverses creus, així com una caixa metàl·lica. La vista circular és amplíssima; hi destaca a l'est el golf de Roses i la Plana del Rosselló, separades per la serra de l'Albera. Cap al nord l'imponent massís del Canigó, les Esquerdes de Rojà i la coma del Tec, amb el Roca Colom i el Roc de la Mort de l'Escolà. A l'oest hi ha els pics del circ d'Ulldeter, destacant el Gra de Fajol i el Bastiments al seu costat.

Nosaltres hem fet la ruta sortint de la Collada Fonda per anar cap a les Mines, hem seguit cap al Serrat de la Llosa i hem esmorzat al Refugi de l'Ullat. Bonic lloc per descansar i reportar una mica.

Comencem a pujar per la Coma del Tec, espectacular vall que puja fins a les fonts del Tec, on neix el riu. Gaudim del lloc visitant la cabana de la coma del Tec i el salt d'aigua de les fonts.

Seguim pujant fins al Coll de Pal per girar a l'esquerra i pujar fins al cim del Costabona. Gaudim de les vistes, quan el temps ens ho permet, i tornem a buscar el camí de baixada.

La tornada la fem pel Refugi del Costabona per la vesant de la Collada Fonda fins arribar al punt de sortida.

Ruta de senderisme molt recomanable per gaudir d'un lloc fantàstic com la Coma del Tec i les vistes des del Cim del Costabona (si fa bon temps clar...)