Coordinates 1984

Recorded August 2019

2.2
4.5

near Queralbs, Catalunya (España)

Aproximació: Per arribar a Fontalba, punt d’inici de la nostra ruta, tot primer us heu de desplaçar fins al Nucli de Queralbs.

Heu d’anar fins a la població de Ribes de Freser i agafar la carretera GIV-5217 que us portarà a Queralbs, on a mig recorregut haureu de creuar les vies del tren cremallera que porta a Vall de Núria. Arribats a Queralbs, passareu del costat de l’aparcament habilitat de l’estació de Queralbs i seguiu recte passant per sota del fals túnel del cremallera. Just a l’entrada del nucli, trobareu un carrer a la vostra dreta amb un angle de gir molt tancat i un indicador direccional amb un únic nom “Fontalba”. És un carrer en pujada, on al cap de poc, trobareu un segon indicador on us informarà que heu de fer 11,3 km de pista per arribar al començament de la ruta proposada. Els dos o tres primers kilòmetres, la pista està en perfectes condicions, donant-vos la falsa sensació de que trobarem una pista en bon estat. Passats aquests primers kilòmetres, la pista es torna pedregosa i haureu de circular a velocitats lentes i amb precaució. A continuació, la pista es torna ampla i de bon circular, però amb un ferm polsegós i sec. I finalment els últims kilòmetres tornen a ser de molta granulometria amb pedra cantelluda obligant-nos a transitar-hi amb extrema precaució. S’ha de dir que hi havia tot tipus de vehicles estacionats, però que aconsello a anar-hi amb vehicles 4x4, per a una major tranquil·litat i comoditat. Hi havia una excavadora i una fulla anivelladora en una corba de la pista, deduint que probablement en uns dies/mesos, la pista estarà en millors condicions.

El dia que vaig anar-hi jo (10 d’agost del 2019), a més, vaig haver de deixar el cotxe aparcat al voral de la pista a falta d’un kilòmetre pel final de la mateixa, ja que la pista estava tallada a la circulació degut a l’acopi de material per a poder portar a terme les obres de substitució del Telecabina de la Coma del Clot de Vall de Núria. (podeu veure les fotos del material preparat per a ser transportat amb helicòpter fins al punt de destí).

Ruta: Iniciem la ruta des de l’aparcament de la Collada de Fontalba quan passen deu minuts de les vuit del matí. Només tenim dues possibilitat, o bé prendre un corriol planer que serà el nostre camí de tornada, o bé alçar la vista i començar a caminar tot guanyant altura per a dirigir-nos al Serrat de la Baga de Fontalba. No hi ha massa opció a equivocar-se. Jo per si de cas, com faig habitualment, portava la ruta entrada en el meu aparell GPS, però haig de dir que no em va fer falta en cap moment. Més que res, perquè la ruta que pretenia realitzar és molt evident sempre que t’hagis estudiat prèviament la circular i els punts de pas de la mateixa.

Anem ascendint per la cresta del serrat mencionat anteriorment, passant per un lateral del Cim de la Dou, i creuant el Coll del Borrut per seguir un caminet molt marcat que passa per la part central de la Serra del Borrut. Al realitzar aquesta ruta “clàssica”, i tractant-se d’un dissabte d’un mes d’agost, s’ha de dir que en tot moment vaig tenir gent que feia la mateixa ruta, tan davant com darrera, separats a certa distància, però sempre a la vista.

Ja arribant a la part final, el pendent a superar augmenta, fent-se recomanable l’ús dels bastons. A mitja pujada, val la pena girar-se per a contemplar les vistes del recorregut que hem realitzat. L’últim tram acaba essent més planer, excepte els últims 100 metres abans de coronar.

Arribem al nostre objectiu a tres quarts de deu del matí. El Puigmal és un dels cims més freqüentats pels excursionistes, i avui no n’és pas una excepció. Desprès de fer-nos les fotos de rigor i esmorzar, ens agafem una petita estona lliure per a contemplar les magnífiques vistes que hi ha a 360 graus i per a relaxar-nos, tot respirant un aire pur i sobretot fresc!

Emprenem la baixada direcció a la Vall de Núria; el camí també està molt marcat, i hem d’anar frenant-nos degut a la forta pendent. Voregem el Torrent de la Coma de l’Embut, el qual haurem de creuar en un parell d’ocasions.

A mitja baixada, fem parada per visitar el Forat de l’Embut (son les onze i quart). Es tracta d’un enorme cova, que engoleix per complert tota l’aigua aportada pel mateix torrent, fent-la desaparèixer i deixant-ne sec la resta de curs fluvial. Un espectacle de la naturalesa, ja que just en el moment posterior al filtratge, subsòl endins, l’aigua salta per una espècia de cascada i acte seguit, fa un gir per a endinsar-se dins aquesta cavitat i esmunyir-se d’entre les pedres per acabar desapareixent!

Seguim baixant, i deixem enrere la part sense arbrat i més exposat a les inclemències meteorològiques per entrar de ple al bosc de Sant Gil. Al sortir-ne, podem veure com, a la llunyania, la bonica Vall de Núria, em treu el cap.

Arribats al pla del Santuari, fem una petita pausa per a descansar i prendre algunes fotografies de l’entorn. Son tres quart de dotze del migdia. Emprenem la tornada vorejant l’Estany de Núria i dirigint-nos al Mirador de la creu d’en Riba. Des de dalt d’aquest petit turó, es te una de les millors panoràmiques de tota la vall, alhora que podem veure part de la via ferroviària per accedir-hi.

Seguim pujant fins a la bifurcació de la coma de les Perdius on fem un gir a l’esquerra per agafar el camí d’anada a Fontalba. Passem per agradables corriols de sotabosc, per enmig d’una gran esllavissada de pedres i pel costat d’una antiga barraca de pedra, batejada com a la Barraca de Palla. El camí de tornada se’m fa llarg, potser degut a l’acumulació de kilòmetres. Poc abans de creuar el Torrent del Puigmal, trobo un ramat de vaques pasturant, en un indret que solen freqüentar habitualment. Els hi faig un parell de fotos; m’encanta la imatge dels vedells mamant de la mare, és la màxima expressió que conec que pugui representar la “font de vida”. L’altre imatge de també em dona molta energia és veure el naixement d’un curs d’aigua; i en aquest cas, també n’acabem trobant dos de coneguts com a Dou Petita i Dou de Fontalba. L’aigua neix literalment d’entre les pedres, amb un cabal ben generós sobretot en el cas de la segona surgència. Sembla estrany que pugui néixer tanta aigua i amb tanta força un curs fluvial situat a aquesta cota. La natura ens meravella una vegada més!

Finalment seguim planejant per a tancar la ruta circular tot retornant a la Collada de Fontalba, punt d’inici i fi de la ruta proposada. Una ruta sense dificultats ni passos complicats, però amb zones amb forta pendent que cal pujar agafant-s’ho amb calma. També cal tenir en compte els canvis sobtats que sol haver-hi al cim del Puigmal. Espero que gaudiu d’aquesta ruta tan com ho he fet jo. Salut i muntanyes!

Albert

Mirador de la Creu d'en Riba

10-AGO-19 12:03:46
River

Naixement curs fluvial (Dou de Fontalba)