Technical difficulty   Moderate

Recorded July 2016

1.7
3.5

near Colldejou, Catalunya (España)

La publicació a la revista Sàpiens de la possibilitat que l'arquitecte Gaudí s'inspirés en una raconada del que coneixem com a Cingle Roig (en llenguatge més tècnic: gres vermell del Buntsandstein) m'ha fet decidir a fer una ruta per conèixer el lloc concret.
He triat fer una sortida circular des de Colldejou. He sortit doncs de la població seguint, els primers minuts, el PR-C 28. De seguida el deixo i baixo per la Canal Fosca cap a la preciosa barrancada que em queda al davant i a sota els peus. És la capçalera del barranc de Buidegasses, que recull les aigues -quan n'hi ha- dels barrancs del Corral Nou, de la Font Freda i del Tragí.
Una pujada agradable entre pins i amb un sotabosc abundós em porta fins el Corral de l'ermitana. La ruta continuarà per l'esquerra -nord-, però abans és imprescindible pujar per la dreta -sud- fins al Bec de la Gallina Cega o La Tossa, per poder gaudir una estona de les meravelloses vistes: Serra de Montalt, Muntanyes de Vandellós, Serra de Llaberia, Mola de Colldejou, Serra de l'Argentera, coll dels Teixos, Serra i cim del Mirador, al fons la serra de la Mussara, Escornalbou, el bony on hi ha la Mare de Déu de la Roca,... i també, naturalment, la zona que ha motivat la sortida: el coll de la Desenrocada i al seu damunt l'amuntegament de la Desenrocada del Bailon, on se suposa que es va enfilar l'arquitecte reusenc.
De nou al corral de l'Ermitana, el camí porta de manera prou planera i ja per damunt de la pedra rogenca cap al coll del Collet Rodó. Abans ja podrem veure la Cova dels Dos Ulls, que sembla que va inspirar els balcons de la Casa Batlló. Al coll, ja de nou seguint el PR-C 28 passo a tocar de la cova i de seguida arribo al coll de la Desenrocada. Ja veig els diversos elements que els autors de l'estudi associen a la inspiració del geni. Aquí toca enfilar-se i perdre's per la Desenrocada del Bailon i contemplar i fotografiar i imaginar el senyor Gaudí prenent apunts. Si ens enfilem una mica més després de la terrassa on potser hi va passar estones, veurem el perfil superior de la Mola de Colldejou, que recorda prou la teulada de la Casa Batlló. Vés qui ho havia de dir!
Sadollat d'imatges i carregat de fotos continuo la marxa. Pujo fins al Collet Rodó o Porpallers, a la falda del qual hi ha les roques que -ben segur- s'aniran fent cada vegada més famoses.
La forta pujada del Camí dels Frares em puja fins la Punta de les Pedrisses, a tocar dels Molins. Sigui en línia més o menys recta o seguint la pista, cal baixar fins a trobar la pista de baixada cap al Coll Roig, que coincideix amb el GR7.
Ja al Coll Roig decideixo baixar fins al poble seguint també el recorregut del GR7, prou agradable entre pins. Quan me n'adono ja sóc a tocar de les teulades de Colldejou.
Bonica caminada, només amb la part negativa de la tremenda calor a partir de mig matí. Som a l'estiu, vés que hi farem!