Uploaded November 27, 2016

Recorded November 2016

2.6
5.2

near Collbató, Catalunya (España)

Collbató - 11 ermites Montserrat- Cova del Penitent i Cova de Santa Anna (Parc Natural de la Muntanya de Montserrat).

RECORREGUT (en sentit horari):
- Collbató.
- Carrer de Fra Garí, que passa al costat del dipòsit. Dreta: Prenem la DRECERA DE FRA GARÍ, que puja directa amb algunes grimpades senzilles fins enllaçar amb el Camí Vell de Collbató o de les Bateries. Passem al costat de l'Avenc Petit de Costa Dreta.
- Deixem el Camí Vell i ens desviem a l'esquerra (pal indicador), per corriol paral.lel al Torrent de Santa Caterina, amb moltes giragonses i senyals grocs.
- Ens tornem a desviar a l'esquerra (senyals blaus).
1. ERMITA DE SANTA CATERINA.
Corda nuada passamà d'ajuda.
- COVA DEL PENITENT o Balma del Penitent, d'uns 5m. Més enllà hi ha una Creu. Reculem. Caminem pel llom carena pedregosa, sense perdre gaire alçada. Veiem una cabra malferida, amb una banya caiguda i coixa d'una pota. Tornem a seguir els senyals blaus, del Camí del Clot de la Mònica. Sortim al camí que ve del Pla de les Taràntules. Mirador.
2. ERMITA DE SANT JOAN (nova).
2. (Bis) Ermita de Sant Joan Baptista.
3. ERMITA DE SANT ONOFRE.
- Escales de Jacob, de pujada.
4. ERMITA DE SANTA MAGDALENA (ruïnes).
- Miranda de Santa Magdalena (1132m.a.). Està dins la llista dels 100 CIMS de la FEEC.
- Canal de baixada.
5. ERMITA DE SANT MARTÍ, tocant l'agulla del Gorro Frigi.
- Coll de les Tisores.
- Placa inclinada: hi ha corda gruixuda instal.lada. Relliscós... (ull, millor dur corda 20-30 mts, perquè sovint no està la corda gruixuda).
- Enllaç amb el Camí Nou de Sant Jeroni .
- Mirador.
6. ERMITA DE SANT JERONI.
- Mirador Mossèn Cinto Verdaguer.
- Cim de la Miranda de Sant Jeroni (1.237m.a.); Vèrtex geodèsic. També està dins la llista dels 100 CIMS de la FEEC.
- Pal indicador: ens desviem cap el Camí Vell de Sant Jeroni, creuant el Torrent de Santa Maria. Als pocs metres, veurem un altre pal indicador: ull, trencall a l'esquerra (no indicat). És un corriol amb senyals grocs, que va mantenint l'alçada i recorre la Serra de les Lluernes.
Passem sota el Cap de Mort.
7. ERMITA DE SANT ANTONI.
- Balma aixopluc.
- Coll (desviació a la Canal dels Arínjols).
- Coll de la Canal Plana.
- Trencall a L'Elefant (obviem).
8. ERMITA DE SANT SALVADOR o L' Elefant.
9. ERMITA DE SANT BENET: ens acullen una estona a dins, perquè està plovent a bots i barrals, amb calamarça!
- Pal indicador.
- Mirador "Miranda dels Ermitans".
10. ERMITA DE SANTA ANNA (restes de murs de pedra, de passos, de la cisterna d’aigua i de terrasses).
- COVA DE SANTA ANNA VELLA, petit recer dins una cova.
- Pla de les Taràntules (Funicular).
11. ERMITA DE SANT JAUME, a tocar de la Gorra Marinera. La pujada fins la balma i restes ermita està equipada amb un tram de corda nuada, insuficient perquè no arriba avall; hem equipat amb la nostra corda. Petita grimpada. Delicat tocar les pedres perquè davallen amb facilitat.
- Tornada per la mateixa ruta (*)
- Collbató.
Fi de la ruta.

(*): Diverses opcions per la tornada:
- Drecera dels Graus.
- Continuar pel Camí Vell de Collbató fins la Cova de les Bagasses, passant per la Taca Blanca o el Llençol Blanc, on trobem una gran estelada pintada a la paret.

Total:18Km
*****
CURIOSITATS:
* COVA O BALMA DEL PENITENT: Arribem a un dels punts més alts del serrat, la Roca de Santa Caterina (966 metres). Desgrimpem amb atenció aquest cim, fins veure per sota nostre les ruïnes de l'antiga cisterna del conjunt de la Cova del Penitent.
Fem uns metres per la dreta, deixant per uns moments el fil de la carena fins arribar a la cova o balma del Penitent. Lloc solitari i amagat on trobem les restes d'una balma que antigament podia haver estat obrada, sembla ser que algú a intentat recuperar l'obra iniciant la construcció de noves parets, però s'ha quedat solament amb l'intent. Hi ha qui ubica en aquesta balma una ermita anomenada de Sant Pere, però en la relació d'ermites fetes per historiadors de segles passats no surt esmentada. D'altres diuen que en aquesta balma hi havia una antiga ermita de Santa Caterina, que més tard fou traslladada al lloc actual.

-----
Collbato
Dreta dfecera cg
Cami vell collbato
Avenc petitcosta dreta
Drsv esq pal ind
Senyals blaus a esquerra!
Ermita de sta c
Funicular

• Photo of Rutas Montañeras

Rutas Montañeras Dec 2, 2018

Fantástica ruta muy completa y algo exigente para disfrutar al máximo del entorno de Montserrat.