Uploaded March 15, 2020

Recorded March 2020

2.1
4.1

near Lluc, Baleares (España)

(En mi web puedes acceder a la traducción automàtica a otros idiomas) (In my web, you can access the automatic translation into English and other languages)

(Tramuntana Nord) Ruta 1198 el 13/03/2020; 13,5 km; +820 -820; 6,5 hores. Excursió organitzada amb el següent itinerari: Coll Sa Bataia, Pla Comafreda, Coll Sa Línia, Coll S’Argentó, Puig Massanella. Participants: Anna F, Toni, German, Jaume i Miquel. Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: moderada.

FA ANYS: Va ser el 1228 que Pere Martell va proposar la conquesta de Mallorca.

El Coll de sa Batalla és una collada que es troba prop del monestir de Lluc, al terme municipal d'Escorca, entre el puig de les Covasses i la mola de Massanella. Ho trobo escrit també com Coll Sa Bataia, apropant-se a la pronúncia més mallorquina.

Estem doncs a 576 m d'altitud i a un quilòmetre abans d'arribar a Lluc, venint d'Inca. Després d'aparcar prop de la benzinera i del restaurant que hi ha, retrocedim per la carretera uns 200 m. creuant un pont sobre la riera de Coma Freda. Després de passar el pont, continuem per una pista que surt a mà dreta, just on un cartell ens mostra el mapa. Sembla que el coll rep aquest nom d’un enfrontament, el 1618, entre els bandolers de Boda de Selva amb les autoritats de la justícia de Lluc.

Deixem a la dreta la font Des Guix. Recull aigües superficials provinents del Puig Caragoler des Guix i per això tenen fama de salabroses i omplien l’abeurador que hi ha i que servia pels rucs que transportaven el gel que es feia en les cases de neu. El científic Eduardo Boscà, el 1880, hi va descobrir unes larves... ...