Coordinates 1933

Recorded February 2020

1.7
3.3

near Joanetes, Catalunya (España)

El Puigsacalm és un clàssic i, a més, té diverses rutes per ascendir-hi, cada una de les quals també és un clàssic al seu torn. En aquesta ocasió s'ha optat per una ruta "còmoda", la que ascendeix al cim des del coll de Bracons. Però per fer-la una mica més divertida es passa pel camí del Tossell i el dels Burros, d'aquesta manera es fa una mica de volta i és una mica més exigent. Com ja s'ha dit, el punt de partida és el coll de Bracons on hi ha una mica d'espai per aparcar, però que no és molt i com que és una zona transitada, val la pena arribar-hi aviat.

Es comença a caminar en una franca pujada per sota d'un bosc de faigs. De seguida es troba un rètol amb la indicació del camí del Tossell, cal prendre'l a la dreta. Aquest camí careneja i puja per les arestes de la muntanya, així que és exigent i de seguida posa a prova les forces. En alguns trams està equipat amb cadenes i esglaons metàl·lics. Són d'ajuda, però tampoc és que siguin imprescindibles, però estan bé per donar un toc més emocionant a la ruta. El camí puja per la roca del Corb, el Tossell Xic fins que arriba al Tossell Gros, on hi ha un pessebre i una senyera.

Es baixa pel costat contrari i es pren una pista en un terreny molt agradable i amb vistes sobre el nord que són una delícia. Aquest camí arriba als rasos de Manter, on cal deixar-lo i girar a la dreta per un sender que després de passar per la portella de Clivillers, s'endinsa pel bosc, fins que arriba al collet de Clivillers, que està senyalitzat amb un post vertical.

Aquí cal començar una bona baixada pel camí dels Burros, després de perdre força alçada, voreja els cims que es pujaran després i que es poden contemplar. El camí és agrable i té petits puja i baixa. Al final, també hi ha algun tram equipat amb cadenes.

Al final, s'arriba al coll de Joanetes. Des d'aquí es pot fer un anar i tornar fins a Santa Magdalena. Si no es vol fer, cal començar una bona pujada per l'obaga del puig dels Llops. De nou el camí té trams equipats i presenta una bona duresa. Per acabar de pujar al cim, caldrà fer un anar i tornar per un bonic pas de penyes.

Del puig dels Llops al Puigsacalm queda una petita passejada amb un tram de pujada final. De nou, les vistes són espectaculars i de 360 graus. Cal prendre un temps per gaudir del cim. Un cop visitat, es baixa pel costat oposat i de seguida s'arriba al collet per on s'ha passat abans i que s'havia deixat el camí principal, es torna a passar per la portella de fusta i s'arriba als rasos de Manter.

Caldrà baixar un tram a través, fins la font Tornadissa, que té un bon raig, per prendre un camí molt obac que caldrà seguir molta estona. Val a dir que aquest camí és molt divers, tant pot ser un corriol com un camí ample. Al final, porta fins al coll de Sant Bartomeu i d'aquí, ja sempre amb bona baixada, s'arriba al coll de Bracons.

Es tracta d'una ruta que qualifico com a moderada perquè té uns desnivells prou pronunciats, sobretot a l'inici, al camí del Tossell, i també a l'obaga del puig dels Llops. El fet que hi hagi passos equipats també augmenten la dificultat, per bé, com s'ha dit, que no són complicats i els equips ajuden, però si no hi fossin, tampoc farien falta en la majoria de casos. Pel que fa a l'orientació, doncs hi ha senyalització vertical en els punts clau i marques amb pintura en la majoria de camins, per bé que s'agrairia que n'hi hagués més, ja que a vegades escassegen.