Moving time  3 hours 14 minutes

Recorded March 2019

2.1
4.1

near Vallferosa, Catalunya (España)

Aquesta ruta circular comença i acaba al km. 6 de la carretera LV-3005a qe neix a Torà. Es tracta d’una caminada molt senzilla, sense desnivells ni camins complicats que pot fer tothom que estigui en condicions de caminar relaxadament durant 4-5 hores.
Amb aquesta ruta voliem veure de prop la Torre de Vallferosa, una construcció preciosa però poc coneguda entre nosaltres, que mereix un reconeixement molt més alt del que té. Estem al mig de Catalunya, en un territori molt poc poblat, sense grans accidents naturals, en que la major part dels cultius que hi ha son cereals. Es podría suposar doncs que una passejada per aquesta part del territori no hauría de tindre massa interès, més enllà de la visita a la Torre. A la pràctica tindrem una caminada plena de llocs d’interès, ja que per aquesta zona hi ha curiositats naturals interessants, restes del pas de la civilització romana, va ser un lloc de lluita entre cristinians i musulmans, va patir episodis de lluita durant la guerra civil, etc. Al final acabarem molt satisfets amb la caminada
Una bona part de la ruta es fa per un GR i en general es camina sense cap dificultat. Només recordoun lloc una mica perdedor que va ser l’aproximació a la casa rural de la Collita. Anàvem seguint una petita tasa pel mig del bosc, sempre en direcció a la casa La ruta que haviem despenjat de Wikiloc i que ens servia de guia, ns indicava que anàvem uns metres més a l’esquerra del que tocava però com que no veiem camí continuavem caminant per la rasa. No va ser difícil però no teniem camí definit. Al final vam haver de trencar i pujar un troç pel dret, sota la casa de colònies fins que vàrem enllaçar amb un corriol que venia per la nostre dreta ( potser era el que s’havia d’haver seguit) i que ens va portar a la casa de colònies. Tampoc vam veure clar el camí per anar cap a la zona a on sembla que hi ha vestigis romans. Hi havia un indicador que ens feia anar per una pista molt ample però de sobte, el track que duiem ens obligava a girar cap a la dreta i allà s perdia el rastre de camí. Mentre el cercàvem va aparèoxer el propietari de la Collita que ens va explicar un munt d’anècdotes sobre la zona i el treball que hi fan un grup de voluntaris per conservar el patrimoni. Així, entre l’estona en que vam estar parats xerrant amb aquell home i el que ens quedava per anar i tornar del punt a on hi ha les restes romanes, vam optar per deixar-ho per un altre dia.
Que es visita en aquesta ruta.? Principalment la Torre de Vallferosa. Es tracta d’una torre circular isolada, sobre la que encara hi ha questions sobre la seva utilitat que no estàn clares del tot, de 33 metres d’alçada, que exteriorment està molt ben conservada i que es antiga,molt antiga. Fins fa 7ns anys es creia que era del segle X però aquests últims anys s’han fet proves amb Carboni 14 que diuen que podría aer del segle VIII. Es preciosa. Al costat de la torre hi han les restes del que era el nucli de Vallferosa amb la seva esglèsia, totalment en ruïnes ja que va ser abandonat en acabar la Guerra Civil espanyola. També veurem un conjunt de 16 tombes medievals excavades en la roca, sense tapar actualment ja que sembla que les lloses que les cobrien van ser profanades fa uns anys. N’hi ha de totes mides ;reben el nom de Cementiri dels Nens Xics.
També passarem per baumes, com la dels Voliacs, per un conjunt de tres antigues màquines utilitzades per fer les feines agrícoles, per la bonica vall que va en paral-lel al Barranc dels Quadros ( per on hi baixa aigua cosa una mica sorprenent tenint en compte la sequera que hi ha) en la que tindrem sempre al nostre darrera l’imatge de la Torre de Vallferosa.

En resum una bonica i entretinguda caminada

Girem a l’esquerra per agafar un corriol

Archaeological site

Cementiri dels nens xics

Les fotografies mostren algunes de les tombes que hi ha en aquest indret. Estän excavades a la roca, n’hi ha de tamanys diferents i sembla que son d’origen medieval. Estaven cobertes @mb lloses però aquestes ja no hi son. Hi ha indicacions que @juden a trobar l’ubicació de les tombes

Desvio a la dreta

Castle

Vista de la Torre de Vallferosa

Torre de Vallferosa

Tot el que segueix ha estat copiat de: amicstorrevallferosa.cat Una joia arquitectònica encara per descobrir La Torre de Vallferosa és una torre de planta circular amb alçat troncocònic amb èntasi, construïda per una doble anella de murs. Segons els últims estudis no es tracta d’una torre del segle X-XI, sinó que amb la datació del carboni 14 la data de construcció de la torre canvia, la torre de Vallferosa és una torre del segle VIII, data que canvia la història de Vallferosa. La torre de Vallferosa sempre apareix vinculada al sistema defensiu de torres de la Vall del Llobregós i més enllà, però segons els últims estudis apareix la hipòtesi de que no tingués comunicació amb les altres torres, ni visual ni acústica. Enlloc de ser una torre militar podia ser un element de guaita o control. L’any 2005 la Torre de Vallferosa va rebre el Premi Catalunya Nostra, reconeixent-la així com el millor castell públic de l’any. Al cap d’un any, començaven les obres de restauració del monument, que permeten poder-ne visitar l’interior.

Nucli de Vallferosa. L’esglèsia

El que segueix ha estat copiat de : amicstorrevallferosa.cat El nucli de Vallferosa, avui dia en ruïnes, estava format per 3 cases, entre les quals hi havia la rectoria i una casa que feia de fonda. Vallferosa va estar habitat fins al voltant de l’any 1939, moment en què el front de la Guerra Civil Espanyola va passar per aquest indret i l’última família que hi residia va abandonar el poble. Actualment, el poble de Vallferosa el conformen una vintena de masies. Entre la Torre i el nucli de Vallferosa s’hi troba l’Església de Sant Pere de Vallferosa, un temple de mitjan del segle XVII. Es tracta d’una església d’estil barroc format per una nau rectangular amb capelles laterals. La nau central estava coberta per volta de canó, de la qual només se’n conserven els arcs feixons. L’església de Sant Pere de Vallferosa no és l’actual parròquia de Vallferosa. Després de la Guerra Civil, la parròquia es va traslladar a Santa Maria de Sa Serra, al costat de l’actual LV-3005. Els veïns de Vallferosa però, segueixen sentint gran estima pel conjunt de Vallferosa i celebren una vegada a l’any una missa a l’Església de Sant Pere de Vallferosa.A l’abril, celebren la Festa de Sant Marc i Santes Creus a l’església situada als peus de la Torre, en record als avantpassats que van viure en aquest indret idíl·lic.

Nucli de Vallferosa; les cases

Archaeological site

Tomba exc@vada a la roca

Hi ha alguna fita que marca més o menys a on es aquesta tomba. S’ha de deixar el corriol i pujar uns 2 metres, ja que des del corriol no es veu

Vistes i camí al Barranc dels Quadros

Caminem per la Vall per on passa el Barr@nc dels Quadros. Al nostre darrer@ tenim, sempre present, la Torre de Vallferosa
River

Barranc dels Quadros

Information

vistes de la Torre de Vallferosa i del camí que seguim

Vista de la pista

Forn de rajoles

Aquí hi ha les restes del que sembl@ era un forn per a fer rajoles

Pista i riera

Cave

Bauma de la Font Salada

De difícil accés, com que la riera portava força aigua només es podia veure de lluny.

Dreta

Deixem la pista per la que veniem per girar cap a la dreta i anar a la casa de colònies la Collita. Més endevant ens resultarà una mica més difícil sapiguer per a on hem de caminar, tot i que sempre tindrem la referència de la casa devant nostre
Information

La rasa per la que anem caminant

El GPS ens deia que anàvem uns metres massa a la dreta. No veiem un sender clar pel que caminàvem per dintre d’aquesta rasa que no presentava cap mena de dificultat
Building of interest

Casa rural Collita

Hem contactat, per casualitat amb el seu propietari. Es gent de la terra que té una gran estima per aquest entorn. Ens ha explicat un munt d’anècdotes. Tenen una web: lacollita.com L’exterior es veu molt ben condicionat. Hi hem vist pistes de tenis, un minigolf, una piscina, jocs infantils,....La piscina ja està plena i l’aigua es veu molt clara, el que indica que està neta.
Cave

Bauma dels Voliacs

Bonica bauma, situada molt a prop de la Casa de la Collita. Itinerari indicat.

Una de les curiositats de la Casa la Collita

Museum

Eines

Un petit museu agrari a l’aire lliure
Information

Cartell indicador cap a restes romanes

Ens ha costat de trobar l’itinerari correcte, ja que sembla que cal desviar-se de la pista. Anàvem tard i una persona de la zona ens ha dit que costava de veure el que hi havia. Total,que hem reculat

Cap a la Roca Endemoniada

Building of interest

Roca Endemoniada

El que segueix ha estat copiat de : lacollita.com Tot Vallferosa és realment frauosa i Fustagueras no podia ser d’altra manera; gairebé tots els trossos eren petits i de mal treballar, sobretot per als tractors i les collitadores. Amb el pas dels anys calia anar arreglant els camps de manera que les condicions de treball fossin millors. Un dels primers que vam arranjar fou “La Vinya” (any 1976). Així van quedar més a la vista i al descobert unes pedres que fins llavors eren de molt difícil veure. Es tracta d’unes roques amb un aspecte molt peculiar i que, fent cas del que han contat les generacions passades, es tracta de la roca endimoniada. Segurament són milions d’anys els que la natura ha trigat a modelar aquesta roca, donant-li una capriciosa forma que, segons diuen, és la d’un cap de dimoni amb banyes incloses. A prop del camí ral, a prop de la fortalesa romana i en temps passats, un lloc molt excusat. Contava el meu avi que s’hi celebraven uns rituals demoníacs, tot aprofitant els petits passadissos entre les roques, les planelles i on també hi jugava un paper important la lluna, les seves fases i sobretot la lluna plena. Hi havia persones que deien que estaven posseïdes pel dimoni i calia treure-se’l del cos, per la qual cosa s’arribava a fer barbaritats que, en alguns casos, portaven fins a la mort de la persona “posseïda”. D’ altra banda contava el meu avi que, com la majoria de persones d’aquell temps, en èpoques de sequeres, pestes, malalties, guerres... pregaven en les esglésies al Bé, és a dir, als Sants, a la Mare de Déu, a Jesucrist i a Déu, amb plena fe, per donar gràcies o per aconseguir el seus favors i miracles. Per altra banda també hi havia una minoria de persones que, havent arribat a situacions extremes, feien pregàries al mal, al dimoni i als éssers de l’infern. Normalment es demanaven favors a canvi d’entregar l’ànima al diable quan un fos mort. Aquesta roca complia en aquests casos la funció de lloc de pregària.