Moving time  3 hours 50 minutes

Recorded April 2018

2.7
5.3

near Castellar de N'Hug, Catalunya (España)

Excursió matinera per acomiadar l'Abril i per apurar les darreres neus de la temporada. Sortim de Casa Grossa al barri de la Ribera de Baix de Castellar de n'Hug. Ens enfilem cap a l'Erola seguint les marques blaves que no deixarem fins arribar al coll de la Creueta. Passem per la hípica les Feixes i per la font dels Torrents, que raja a topeeeeeeee. Trobarem moltíssima aigua a tot el camí. Seguim pista amunt i quan acaba, seguirem pel dret travessant els prats tombant a mà esquerre i arribant per sobre el roc del Batlle. En aquest tram de pista des de la font deixarem les marques blaves, que van pel corriol de la Tuta, que és una altra ruta alternativa i que surt de la font a mà esquerra. Hi ha un pal indicador en el trencall. En arribar al roc del Batlle, retrobem les marques blaves de nou i les seguirem fins el coll. Passarem per la font del Boix, rajant a tope també i per la dels Capellets. A partir d'aquest punt, trobarem ja molta neu, però es pot caminar bé sense raquetes ni grampons. Poc abans d'arribar al coll de la Creueta (1.888 m) trobarem un corredor que baixa i que ens saluda cordialment. Al coll, en comptes de seguir la pista que va a les cabanes de Rus, base del Puigllançada i que mor al cap de la Comella, seguirem pel dret en direcció al cim del Pla de Baguet (2.031 m) que coronarem. Baixarem per darrere, sempre pel dret fins arribar a un filat que seguirem vorejant el coll de la Bassa fins arribar a les cabanes de Rus. Les travessarem i pujarem pel dret a coronar el Tossal de Rus (2.196 m). Aquest cim és el típic que tothom hi passa pel costat en la ruta d'anada al Puigllançada però poca gent el puja. De fet, després de portar tres anys fent nit a Castellar i una pila de rutes per la zona, és el primer cop que el pujo. El Tossal de Rus és un cim vaquer piramidal molt característic amb uns solcs paral·lels com si fossin corbes de nivell dibuixades a la muntanya, que el dictador Paco va fer llaurar per plantar arbres cap allà als anys seixanta, projecte que finalment va desistir, afortunadament. Baixarem per l'altre costat, amb molt de compte, doncs el pendent és més fort i la neu fa que rellisquis fàcilment, anant sense grampons ni raquetes. Anirem a parar prop de la collada de les Tortes, sense arribar-hi per fer drecera i anar a trobar el corriol que baixa per les Muntanyetes. La neu ens juga una mala passada, estava tot molt tapat i no l'he trobat, així que he baixat pel dret. En condicions normals, tot i estar marcat a l'Alpina, l'inici del corriol no és fàcil de trobar i no hi ha cap marca que es pugui seguir. Al principi, cap problema però en anar endinsant-nos pel bosc, la baixada s'ha fet més complicada fins arribar a encigalar-nos perdent-nos dins seu. La neu dels arbres s'anava desfent i he acabat xop com un poll. Després d'anar a dreta i esquerre cercant el corriol de baixada, no l'he trobat i he decidit baixar per una torrentera pel mig del bosc. Tram de força dificultat per aquesta raó, que per sort, el bon dia ha compensat una mica. Finalment, ja a l'altura per sobre la bauma Negra he trobat el sender de baixada. Més tranquil, he parat a esmorzar en un prat a mitja baixada. D'allà hem arribat a les runes i corral de Rus, al peu de la cinglera que hem desfet. Des d'aquest punt, a mà dreta surt una pista que va a parar al collet de la Casa Nova i d'allà, es pot arribar al refugi d'Erols o anar cap als masos de Pardinelles i Gavarrós. Nosaltres cercarem un corriol a mà esquerre per tornar cap a Castellar. Aquest corriol que apareix al mapa de l'Alpina, també és difícil de trobar i de seguir. Està fitat amb piles de pedres que vaig marcar ara ja fa un parell d'anys, però tot i això, un cop endinsats al bosc també l'hem perdut una bona estona. És el primer cop que segueixo el corriol en aquest sentit, sempre l'havia fet al revés, i no ha estat fàcil de seguir. Hem passat pel salt de la Garganta, que sempre està sec i aquest cop brollava molta aigua, fins arribar al torrent de l'Avellanosa i enfilar-nos fins al coll de l'Arca. D'allà hem pres la pista que baixa del mas de cal Pau Solana, que ara el té llogat un policia, fins arribar a la casa de colònies d'Orriols, on hem pres un senderet que fa drecera per sobre el molí de les Fonts i va a petar al camí de les Fonts, on hem retrobat la civilització i ens hem barrejat amb els turistes fins arribar al poble.

Magnífica ruta que en condicions i ritmes normals pot ser una excursió de tot un dia i que té una mica de tot: alta muntanya, cims, prats, boscos, colls, cabirols, isards i esquirols, senders molt i poc fressats, fonts i avui molta aigua, torrents, baumes, etc. Alguns trams són molt poc transitats, com el que va des del corral de Rus fins al coll de l'Arca i que és un sender molt encisador.
Parking

La Closa

Pedraforca i Ensija

Cave

La Tuta des del coll d'Erola

Roc Vermell

Font dels Torrents

Rajant a tope!!

Puiners amb el Catllaràs al fons

Trencall a la dreta

Shelter

Cabana de pastor amb les primeres neus

Tossal d'Orriols des del roc d'en Batlle

Font del Boix

Font del Capellet

River

Torrent de la font del Boix

Mountain pass

Puigllançada

Les Muntanyetes

Picnic

Un bon pla per dinar o esmorzar

Roques de Rus

Tree

Faig i cabanes de Rus

Waterfall

Salt de la Garganta

Mountain pass

Coll de l'Arca

Orriols

Castellar des del corriol d'Orriols

Waterfall

Les fonts del Llobregat a topeeee