• Photo of Cerro Cusín (por Angla)

Uploaded September 13, 2018

Recorded June 2018

2.2
4.4

near Hacienda Topo, Imbabura (Ecuador)

--- ENGLISH VERSION BELOW ---

El Cerro Cusín es un volcán poco conocido entre el Imbabura, el complejo Mojanda y el Cayambe. Llega a 3950 m en la cumbre donde se abre una impresionante quebrada hacia el Lago San Pablo en el noroeste. Las dos variantes aquí descritas van por buenos senderos por el norte de la montaña (comuna de Angla). Las partes altas de páramo son zonas de captación de agua para las comunidades aledañas y son protegidas a través de reforestaciones. Esta caminata tiene bastante desnivel vertical (+1200 m), por lo que es apta para personas con muy buen físico.

SUBIDA: Empieza en la comuna de Angla. Desde San Pablo del Lago salen buses cada 30 minutos hacia la comuna. Se baja del bus en la intersección con la vía asfaltada "San Pablo del Lago - Zuleta". Seguir el asfaltado por 1,0 km hasta llegar a las instalaciones de la Asociación Agrícola de Ugsha (ex-hacienda) a mano derecha. Coger el camino de tierra que pasa por los edificios de la asociación y llega después de 1,2 km a un bosque de eucalipto en las faldas del Cusín.

También es posible contratar una camioneta en San Pablo del Lago que le deja en Ugsha o incluso en el inicio del bosque de eucalipto (el precio debería estar entre USD 5,00 y 10,00). Los campesinos de Ugsha normalmente son abiertos para excursionistas y dejan pasar sus propiedades sin problema, pero hay que tener cuidado de los perros en esta parte.

La subida por el bosque sigue el camino de tierra hasta llegar a la zona de páramo, donde el camino se vuelve sendero doble. En dos puntos se llega a bifurcaciones donde se debe coger a mano izquierda. En esta parte hay que tener claro la ruta para no desviarse por otro de los varios senderos que existen ahí.

A la altura de 3780 m se llega a la cresta de una falda que sirve como rompe-incendio. En este punto coger a mano derecha y seguir el sendero hasta la cumbre sin desviarse.

BAJADA: Para variar de ruta en la bajada se puede bajar de la cumbre por el mismo sendero de la subida hasta llegar a una bifurcación después de 1,2 km. Coger a mano izquierda por una ruta que sigue a unos polylepis reforestados. El sendero primero baja y después vuelve a subir a una puntita de 3700 m de altura. En este punto coger hacia mano izquierda ligeramente, por el sendero más marcado. Seguir por la cresta hasta la zona arbustiva y unos tanques de agua. Esta es la parte más inclinada (-35 % en promedio) y un poco cerrada por vegetación arbustiva. Hay un poco de ganado suelto en esta parte, pero no bravo.

Seguir por la ruta más usada sin desviarse por otros senderitos hasta entrar a un bosque de eucalipto que tiene salida hacia el centro de la comuna Angla por una quebrada con terrenos y casas. Una vez llegado a Angla se puede regresar en el bus a San Pablo del Lago.

--- ENGLISH VERSION ---

Cerro Cusín is a somewhat neglected extinct volcano between the complexes of Imbabura, Mojanda and Cayambe. At the northwest side of its 3950 m high summit lies a huge canyon which provides impressive views over the Lago San Pablo and its surroundings. There are two good trails starting from Angla village (30 min from San Pablo del Lago), located at the north side of the mountain. The high paramo zone of Cusín serves as a water source for the surrounding communities and there is some reforestation going on. The trail has +1200 m of vertical altitude difference and is therefore recommendable only for persons with a very good physical condition.

UP: There are buses to Angla (start of the trails) from the main square of San Pablo del Lago every 30 minutes. For the eastern trail (recommended for the ascent) one should get off the bus when this hits the paved road between San Pablo del Lago and Zuleta at its highest point (some 500 m from Angla Village in the direction of Zuleta). From the start of the trail go ahead on the paved road until you reach the Asociación Agrícola Ugsha (producers association of Ugsha) at your right. Take the dirt road at the right, passing by the buildings of the association until your reach an eucalyptus forest after about 1,2 km. Take the dirt road to your right side which leads into the forest.

It is also possible to hire a pick-up in San Pablo del Lago which can bring you to the Asociación Agrícola Ugsha or perhaps even further on, to the beginning of the eucalyptus forest (price should be between USD 5,00 and 10,00). Farmers at Ugsha normally are friendly to hikers and let them pass without problems, but beware of aggressive herding dogs!

The road crosses the forest going up in serpentines until it reaches the grass páramo zone of Cusín. The trail follows a single dirt road which passes a white-painted water reservoir before it hits a little canyon which leads into the high parts of Cusín. There the road gets covered by large páramo grass but continues to be a good hiking trail. At two points where the trail seems to split up one must take the left branch respectively, continuing in a straight southern direction most of the time.

The goal is to reach a grassy crest at your left side, which is hit by the trail at an altitude of 3780 m. The crest has a human made gully at its top which serves as a fire stopper. Follow the trail to your right (southern direction) until your reach the summit. Before the real summit you have to cross some ups and downs over little ridges, where you probably have to use your hands.

DOWN: It is possible to use the same trail for the descent or take an alternative trail to the same village of Angla. For the alternative route take the same trail back until a split-up at about 1,2 km of distance from the summit. Take the trail at your left, passing by some reforested polylepis trees and following the crest of the northern flank of the central canyon of the mountain. The trail first descends to 3680 m and then ascends once again to a hilltop of about 3745 m. At this point the trail turns left in WNW direction and starts a deep descent down to the first cultivated fields and forests of Angla. At some points the trail has some shrubby vegetation growing in. At the beginning of the real shrubby zone at about 3150 m there can be some wild cattle grazing (don’t approach and pass by quickly!).

When you reach an eucalyptus forest take the middle of a little canyon, first over grassy terrain and then on a dirt road flanked by cultivated fields, which leads you straight down into Angla village. From the village take the same bus that brought you to San Pablo del Lago.