Uploaded October 20, 2018

Recorded October 2018

3.9
7.7

near Centelles, Catalunya (España)

Centelles - Castell de la Popa – Bauma d’en Roma - Castell de Centelles - Sant Martí de Centelles 2018-10-20 7:33

Aquest matí molt ben acompanyat per en Jordi i la Kathryn, hem anat a fer un bon tomb a la zona del Bertí. Fa uns any havia fet una ruta semblant Centelles- Castells Sant Martí i Castellcir- Sant Martí de Centelles-Aiguafreda i fa unes setmanes el company de senderisme en tren me'n feia memòria.

Hem pujat per les Escales del Puig, hem passat per la Tosquera de Vinyoles, i cap a munt fins el Roure de la Creu. Des d’allà hem continuat per La Tiradora (des d’on enviaven els arbres tallats cingle a vall) i una visita ràpida a la Roca Llisa i cap a Santa Maria Savall (ruïnes). Després una pujada fins a la Font de la Sauva Negra, un lloc esplèndid per fer un primer mos, quin indret més bonic i acollidor. També he agafat un xic d’aigua, per si feia falta més endavant.

Després directes al Castell de Castellcir o popularment dit de la Popa. Un lloc espectacular que va estar en molt bones condicions fins inicis del segle XX. Ara està en plena decadència i d’aquí poc caurà tot de cop... quina llàstima. Des d'allà dalt es veu perfectament la punta de la Torrassa dels Moros, que també caurà d'aquí poc doncs en prou feines conserva una part de paret.

Hem baixat pel camí que porta al Collet de la Rovira de Cerdans, però ens hem enfilat a veure la Balma d’en Roma, un refugi troglodita de construcció popular molt interessant, que va estar habitat durant anys. Quan hem arribat al coll hem tingut l’anècdota del dia, hem trobat un grup de caminadors experimentats que estaven fent una parada per menjar... després de saludar-los... un simpàtic caminador -amb bona fe- ens ha dit que començàvem tard a caminar (crec que es pensava que un dels cotxes aparcats al coll era nostre) ... ja ja ja ... “tard?” li hem dit “després d’aixecar-nos a les 5 del matí, agafar el rodalies a les 6:20 i començar a caminar a les 7:33, crec que ningú ens pot dir que hem començat tard ;-))”, hem rigut tots plegats un bon moment.

Després hem anat fins el Castell de Centelles, és realment gegant, tenia que ser una construcció de les que fan tirar enrere. No ens deixen entrar, però hem anat fins el mirador. Com altres construccions defensives, va ser molt malmenat a la guerra del francès.

Després hem començat el camí “de transició” que ens portarà fins el Cerdà de la Garga, on va nàixer el famós Ildefons Cerdà i Sunyer del Pla Cerdà de Barcelona. Allà hem anat a fer un segon mos al costat de la Font del Cerdà. Després hem agafat un corriol enlairat que passa just per sota de la part més alta del cingle i al trobar l’antic corriol de la caminada Matagalls–Montserrat hem anat cap a vall, hem passat per les terrisses de color vermell (sembla que estàs a Mart) i hem vist de lluny el Dolmen del Duc o pròpiament dit "paradolmen". Si voleu una informació impressionant sobre els elements d'interès de la prehistòria d'aquesta zona, cal descarregar-se el darrer treball d'en Francesc Casanellas "Restes prehistòriques d'Aiguafreda i el seu entorn". Després, seguint les marques de la Mm, hem continuat fins l’estació just a punt de fer una fresca ràpid i agafar el tren.

Hem vist un conill, un munt de sargantanes, fòssils i algunes flors interessants. Ressaltar que avui també hem trobat (com fa unes setmanes als Bufadors de Beví ) els aglans -fruits del roure- enganxosos, com envoltats de mel, i molt deformats, resulta que estan atacats per un insecte himenòpter anomenat Andricus dentimitratus. El temps s’ha mantingut estable tot el dia, un sol perfecte, una bona temperatura i a vegades un xic de vent. He esborrat alguns trams que m'han semblat que no aportaven cap valor, i cal dir que és important estar atent al track, doncs hi han algunes interseccions que no són evidents. El GPS s'ha despistat un xic els primers metres a l'estació de Centelles i hi ha un petit desnivell inicial inexistent.

La companyia d’en Jordi i la Kathryn -anglesa amb un català millor que el meu- molt més que agradable, amb conversa enriquidora, un plaer caminar plegats aquestes hores ;-) No han perdut l’esma en cap moment, tot i que s'ha allargat un xic més del previst.

Salut i Cames!!

Lake

Pantà de Santa Maria

20-OCT-18 9:37:23

Santa Maria Savall (ruïnes)

Més informació a: Santa Maria Savall 20-OCT-18 9:38

Trobareu una excel·lent informació a: Castell de Castellcir 20-OCT-18 11:12:52
Shelter

Balma d'en Roma

Trobareu una interessant informació d'en Francesc Roma i Casanovas a: Balma d'en Roma 20-OCT-18 11:54:10
Lake

20-OCT-18 13:16:21
Castle

Castell de Centelles

Trobareu informació addicional a: Castell de Sant Martí de Centelles20-OCT-18 13:17:59
Mine

20-OCT-18 14:40:53

Estructura (ruïnes)

20-OCT-18 15:11:18

Terrissos Vermells (Camí de Can Tresquarts)

20-OCT-18 15:58:18

Intersecció Dolmens del Duc

20-OCT-18 16:07:51
Train stop

Sant Martí de Centelles (Estació R3)