Moving time  2 hours 10 minutes

783 f
1.7
3.4

near Castellfollit de la Roca, Catalunya (España)

Hoy nos trasladamos al pequeño pueblo de Castellfollit de la Roca, pequeño en extensión porque con su kilometro cuadrado, es, y valga la redundancia de los más pequeños de Catalunya, no así su paisaje que es de una gran belleza natural, formado por su pared de duro basalto erosionada durante miles de años por los ríos Fluvia y Torodell, haciendo de esta estampa, una de las mas fotografiadas de todo el territorio catalán, sobre la lengua de la pared, se levanta el casco antiguo de aire medieval, sus calles estrechas y sombrías sostienen unas casas de paredes de roca negra o tostada, visión triste que algún pintor reflejara en su lienzo. Por la calle de la Font y sobre una calzada romana de cantos y pedruscos llegamos al llamado puente gótico, desde las inundaciones del año 1970 una afligida pasarela de metal resbaladiza y oxidada, el camino continua entre paredes de musgo húmedo y huertos , tras cruzar sobre la carretera de los túneles llegamos a las Caixurmas, unas grietas de desprendimiento, afectadas por un proceso clástico, brechas volcánicas importantes, originadas después de la ultima orogénesis acaecida durante la formación de estas montañas, localizada la boca exploramos una sala compuesta de grandes bloques quebrados, una cuerda guía iniciaba el recorrido en las profundidades de unas anchas diaclasas, terreno escurridizo, y enfangado, que nos hace desistir de nuestra ilusión espeleológica. La senda continua en suave ascenso, señalizada con marcas amarillas, pasadas las ruinas de Can Molto, me detengo, no puedo resistir la última mirada al bello paisaje, la pared negra sosteniendo el ahora diminuto pueblo, es una imagen de cuento de hadas y dragones, absorbe nuestra atención, nos hace pensar como seria este cuadro tiempo atrás, cuando en 1904 su alcalde junto con los alcaldes de Olot y Beguda tomaron la iniciativo de construir una red telefónica entre los municipios pionera en Catalunya, pasada la masía de Santalo llegamos a la ermita de Mare de Deu de la Devesa, santuario de estilo románico consagrado en 1540, es hora de descansar y tomar alimentos al cobijo de sus paredes, unas fotos inmortalizaran el momento, reiniciado el recorrido, vamos por una suave carena, la senda por momentos se nos despista, se pierde entre las hojas secas de los robles, que como una moqueta invaden todo el suelo, pasado el collet de Aulina iniciamos el descenso por un ancho camino hasta el collet del Castell , por la derecha un sendero muy perdido nos dejara en la Mare de Deu del Mont-Ros, capilla de una antigua fortaleza, románica como la anterior y con campanario de espadaña, la están rehabilitando, de sus paredes unos árboles atrevidos echan raíces, deteriorando mas su penoso estado, ahora iniciamos un descenso rápido y continuado hasta Can Passavent, por detrás están las ruinas del Mas Patiras, y llegamos a la fuente de Fonosas, un rincón encantador bajo una pared de negro basalto, bella estampa para terminar esta magnifica excursión que nos brinda estas tierras volcánicas de la Garrotxa, hemos andado juntos Angels, Elena, Karina, Rosa S, Rosa C, Joana, Dolors, Carmen, Anna, Carlos, Pablo, Toni A, Antonio, Quim, Juan V y Juliá, SENDA VIVA
Avui ens traslladem al petit poble de Castellfollit de la Roca, petit en extensió perquè amb el seu quilometre quadrat, és, i valgui la redundància dels més petits de Catalunya, no així el seu paisatge que és d'una gran bellesa natural, format per la seva paret de dur basalt erosionada durant milers d'anys pels rius Fluvia i Torodell, fent d'aquesta estampa, una de les mes fotografiades de tot el territori català, sobre la llengua de la paret, s'aixeca el casc antic d'aire medieval, els seus carrers estrets i ombrívoles sostenen unes cases de parets de roca negra o torrada, visió trista que algun pintor reflectís en el seu llenç. Pel carrer de la Font i sobre una calçada romana de cants i pedruscos arribem a l'anomenat pont gòtic, des de les inundacions de l'any 1970 una afligida passarel•la de metall relliscosa i oxidada, el camí contínua entre parets de molsa humida i horts , després de creuar sobre la carretera dels túnels arribem a les Caixurmas, unes esquerdes de despreniment, afectades per un procés clástic, bretxes volcàniques importants, originades després de la ultima orogénesis esdevinguda durant la formació d'aquestes muntanyes, localitzada la boca explorem una sala composta de grans blocs fets fallida, una entenimentada guia iniciava el recorregut en les profunditats d'unes amples diaclasas, terreny esmunyedís, i enfangat, que ens fa desistir de la nostra il•lusió espeleológica. La senda contínua en suau ascens, senyalitzada amb marques grogues, passades les ruïnes de Cal Molto, em detinc, no puc resistir l'última mirada al bell paisatge, la paret negra sostenint l'ara diminut poble, és una imatge de conte de fades i dracs, absorbeix la nostra atenció, ens fa pensar com a seriosa est quadro temps enrere, quan en 1904 el seu alcalde juntament amb els alcaldes d'Olot i Beguda van prendre la iniciativa de construir una xarxa telefònica entre els municipis pionera a Catalunya, passada la masia de Santalo arribem a l'ermita de Mare de Deu de la Devesa, santuari d'estil romànic consagrat en 1540, és hora de descansar i prendre aliments al recer de les seves parets, unes fotos immortalitzessin el moment, reiniciat el recorregut, anem per una suau carena, la senda per moments se'ns despista, es perd entre les fulles seques dels roures, que com una moqueta envaeixen tot el sòl, passat el collet de Aulina iniciem el descens per un ample camí fins al collet del Castell , per la dreta una sendera molt perduda ens deixés en la Mare de Deu del Mont-ros, capella d'una antiga fortalesa, romànica com l'anterior i amb campanar de espadaña, l'estan rehabilitant, de les seves parets uns arbres atrevits tiren arrels, deteriorant mes el seu penós estat, ara iniciem un descens ràpid i continuat fins a Can Passavent, per darrere estan les ruïnes del Mas Patiras, i arribem a la font de Fonosas, un racó encantador sota una paret de negre basalt, bella estampa per acabar aquesta magnifica excursió que ens brinda aquestes terres volcàniques de la Garrotxa, hem caminat junts Angels, Elena, Karina, Rosa S, Rosa C, Joana, Dolors, Carmen, Anna, Carlos, Pablo, Toni A, Antonio, Quim, Juan V i Juliá, SENDA VIVA