1.3
2.5

near Vilaseca, Catalunya (España)

EL CASTELL DE TORELLO
Documentat el 881 també conegut en ocasions com "castell de Cervià". Durant el segle XI va estar en poder dels Besora i submissió al comte de Besalú. Mas tard seria quan adquiriria la importància del seu domini, passaria a pertànyer als Montcada (1136) i després els Milany. Posteriorment dependria dels Cabrera i finalment dels marquesos d'Aitona (1577) qui els van posseir fins al segle XIX (excepte el període
Accés : Visitat el 19/6/2008: Entrem a la població de Sant Vicenç de Torelló i ens dirigim a la zona esportiva d'aquesta localitat, al carrer Rossinyol. En un moment donat ( N 42º03'1623-1628 que ho va ser dels Granollacs).
En 1554 el marquès de Tarifa va ordenar demolir el castell per a evitar el seu ús pels bandolers, romanent en l'actualitat una torre rodona del segle XII bastant retallada.

Situació : Al municipi de Sant Vicenç de Torelló (Osona) – Barcelona
41" / E 2º15'51") hem de girar en direcció muntanya , per un carrer entre el col•legi a una banda i un camp de futbol a l'altre, deixant al final, a l'esquerra, la piscina i seguirem recte, endavant, per una carretera sense asfaltar.

Al cap de molt poc, a la dreta veurem un cartell petit, de color verd, de senderisme (PR-C 45-1 variant – Camí del sot gran), indicant la direcció per anar al castell de Torelló.

Hem aparcat aquí mateix, en una raconada d'aquesta pista (N 42º03'52" / 02º15'43") i ens hem disposat a seguir a peu. Val a dir que el camí no té pèrdua. S'inicia primer trepitjant per un extens roquerar, on al final, després d'haver passat pel costat d'una estranya edificació que sembla abandonada, amb un aerogenerador de primera (?) generació a la part del darrera, ja veiem al davant la pista que seguirem.

Unes coordinades que ens serviran de comprovació, per veure si anem bé, quan ens trobem a mig camí :
N 42º04'05" / E 2º15'49".

Durant el recorregut es veu quasi sempre l'edificació davant nostre.

Quan veiem que estem a tocar de la torre, s'acaba la carretera (*). Uns metres abans, a la dreta ja es veu l'inici d'un petit corriol. Cal agafar-lo en direcció a l'esquerra i amunt, de manera intuïtiva i a la vegada expeditiva. Al cap de molt poc, ens sorprendrà la visió d'una petita escala de ferro, de sis graons, fixada a la paret, que ens facilita el darrer pas per accedir a la planura superior, on ja veiem davant nostre, la torre, flanquejada a la seva dreta per la bandera de Catalunya, que ha estat omnipresent durant tot l'itinerari.

Durant el curt recorregut fins arribar a la torre, a l'esquerra hi trobem quatre estaques de ferro delimitant una cisterna, a terra, excavada a la roca, presa per les males herbes, que impedeixen delimitar la seva fondària.

Situació exacte de la torre: N 42º04'24" / E 2º15'55".

ABANS DEL CASTELL DE TORELLÓ PASSEN PEL COSTAT DEL PUIG D'ARENY 655 METRES I EL PUIG CORNADOR 707 METRES,DEIXEN EL CASTELL DE TORELLÓ,PER ANAR AMB DIRECCIÓ AL SERRAT ALT,831 METRES,DEIXEN AL COSTAT EL TURO DELS TRES BATLLES 806 METRES, I ENFILEN DALT DEL SERRAT ALT, APROFITEN EL BON DIA PER ESMORZAR, TOT GAUDIM DEL MON DE BOIRA QUE TENINT AL FONS.
LA TORNADA PER EL SOT GRAN, BORGONYA, VILA-SECA I TORNAR AL PUNT DE SORTIDA.
DISTANCIA 7,40 KILÒMETRES, DESNIVELL 325 METRES,ASCENCIO ACUMULADA 410 METRES, TEMPS 4,15 HORES AMB ESMORZAR TEMPS D'ESMORZAR 45 MINUTS