Uploaded December 27, 2019

Recorded December 2019

1.7
3.4

near Vidrà, Catalunya (España)

Una preciosa sortideta per marxar de la boira i gaudir del sol d'hivern. Es tracta d'anar al CAstell de Milany passant abans pel Puig de l'Obiol i tornar per la Bauma del Gitano. El camí està senyalitzat amb marques del GR-3 des del collet de Crostòfol fins el cim, la baixada en canvi no. Millor portar GPS. Aigua en trobarem en el llarg de la ruta però per garantia millor portar-la sobretot a l'estiu.

Deixem el cotxe a la collada del Barretó, on hi hem arribat des de la carretera BV5227 de Sant Quirze de Besora a Vidrà.Comencem seguim la pista que porta a la casa de Milany i just abans d'arribar al Coll del Forn ens parem per observar una curiositat: la creu del Barretó. Una creu amb doble travesser de l'any 1630 per recordar un doble crim real: Es veu que l’amo de la Casa del Barretó, situada a poca distància del collet i l’amo de la casa del Moreu, situada a Ciuret, estaven enamorats de la mateixa donzella. Ja feia un cert temps que tenien raons entre ells perquè ambdos volien festejar-la. Fins que el dia 28 d’agost del 1630 en Moreu va matar en Barretó al coll del Forn, situat poc més amunt de la casa del Barretó. El criat del difunt, per fidelitat al seu amo, va córrer darrera en Moreu, que es dirigia a cavall cap a Ciuret i el va atrapar a l’esmentat collet de l’Home Mort on, d’un tret, el va matar, venjant així la mort del seu amo.

Seguim pista amunt fins arribar al Coll del Forn i en comptes de continuar cap a la casa de milany, agafem el camí de Vidrà fins arribar a la Plana del Coll sobre el Coll de Cristòfol on aprofitem per fer fotos. la boira colapsa la plana de Vic i això li dona una imatge curiosa mentre nosaltres gaudim del sol.

Des de la Plana del Coll seguirem el GR-3 si be al principi nosaltres hem carenejat un bon troç fins arribar al Coll de l'Home mort, on hi ha una nova creu en record del doble crim també. El camí ja no és una pista sinó un corriol custurut que s'enfila fort per guanyar els 250 metres que hi ha de desnivell fins el Puig de l'Obiol.

El Puig de l'Obiol no té vistes, malgrat que tant en la pujada com en la baixada està ple de miradors on vadar cap a Ciuret o cap a la Plana de Vic, BAges i Berguedà, potser per això els amics de Vidrà hi han posat un rètol ben artístic al cim.

Des d'aquí es tracte de caranejar per la Plana Vidala, el collet de l'Amortidor, el pla de la Bronze (magnífics prats alpins) fins arribar al Coll de Milany. Des d'aquí el castell apareix magestuós, encimbellat dalt un roquetar. No dubtem d'enfilar-nos fins a dalt la torre gracies a les escales que la Diputació hi ha instal·lat i que ens faciliten gaudir d'unes vists immillorables. Tenim la Plana de Vic amb el Montseny davant, el Bages amb Montserrat, el Berguerdà amb el Pedraforca en plan estelar, per`per darrera, el paisatge és igual de brutal: El cadí, el Puigmal i el Canigó tots ells nevats.

Iniciem la baixada per la pista on hem arribat fins a trobar la font d'en Crosta, que és l'inici del torrent de Milany.Una font situada a 1.465 metres d'añçada que tot l'any brolla, més o menys però brolla. Seguirem la pista fins arribar al trencant de la Bauma del Gitano, un lloc ben curiós amb una particularitat: a l'hivern els dies de molt i molt fred la cascada que la salta es congela i es fan unes columnes de gel impressionants. Avui era un divertit salt d'aigua.

Des de sobre la bauma del Gitano, hem continuat el camí que en suau baixada ens ha portat fins al Coll del Forn i des d'aquí en un tris tras ja hem tornat a ser a la collada del Barretó. Salut.

LA CREU DEL BARRETÓ

Foto de la Creu del Barretó
Mountain pass

COLL DEL FORN

Foto des del Coll del Forn

COLL de CRISTÒFOL

Des de sobre el coll de Cristòfol

PUIG DE L'OBIOL

Foto de la Font d'en Crosta
River

NAIXEMENT

Foto del naixement del torrent