Moving time  2 hours 47 minutes

Recorded September 2019

1.4
2.7

near Sant Llorenç de Montgai, Catalunya (España)

A Camarasa, a prop del qm 42 de la C-13, s’agafa el desviament cap sant Llorenç de Montgai per la LV-9047 , trobant una zona per aparcar al qm 11, abans del Pont d’Escalera.

Al costat del pont comença el Camí de ferradura de la Ribera, que seguim uns 250m. fins trobar un corriol que comença a la nostra esquerra, marcat amb una fita petita de pedres, amb pujada constant i costeruda per la Coma de Gelis fins el coll; aquí anem cap la comella que s’aixeca a la dreta, per un camí estret que passa per una falla de la roca, com un passadís allargat, que ens guia cap la part alta de l’espadat, on hi havia el castell de Gelis, avui amb una estelada onejant i amb bones vistes sobre el pantà i voltants..
Retornem al coll i seguim un camí sobre roca, que surt per l’esquerra entre matolls i s’enfila suament per la Serra de Monteró fins el cim del mateix nom, amb vèrtex geodèsic i amb vestigis d’excavacions arqueològiques.
Aquí aprofitem per esmorzar i després comencem la baixada per un camí carener suau que passa pel caire, amb vistes per ambdós costats, fins un tram curt amb fort desnivell i graveta solta, on cal anar amb compte.
En arribar a la torrentera, el terra es torna guixós i aviat trobem el Camí de la Ribera, que seguim en direcció a la presa del pantà, amb unes vistes espectaculars, per continuar pel passeig vora aigua, travessar el nucli urbà i continuar per la carretera els 2 qms. que falten, per retornar al punt de sortida, al pont d’Escalera.
Parking

Inici i final

Aparcament per 5 o 6 cotxes, al costat del Pont d'Escalera.

Gir a l'esquerra

Deixar sender que va paral·lel a l'aigua i enfilar pel que surt per l'esquerra, que puja fort per la Coma de Gelis
Mountain pass

Coll de la Coma de Gelis

Pas estret

Pas estret que aprofita una falla al penyal, fent un corredor allargat de pas obligat per pujar a l'altiplà.

Castell de Gelis

D'origen àrab, en aquest turonet hi havia el Castell de Gelis, petita fortificació andalusina (as-sakhra) on abans es trobava un assentament de l'edat de Bronze. Mirador de la contrada

Tossal de Monteró

A prop del vèrtex geodèsic es troba un jaciment de l'època de dominació romana; a la zona del Serrat de Monteró s'han localitzat fins 4 punts d'interès arqueològic, malgrat que un fou aprofitat com a trinxera o niu de metralladores durant la guerra incivil del 1936.

Camí de la Ribera

Cruïlla amb el camí de ferradura de la Ribera, on es pot anar a l'esquerra direcció a la presa i a la dreta, per retornar directament al pont d'Escalera.
River

Torrent de cal Capeta

Passera
Bridge

Presa del pantà de sant Llorenç de Montgai

Format a la vall del Segre, el pantà es va construir l'any 1930 i té una superfície total d'unes 131 Ha i una capacitat total de 10 hm3. La presa té una alçada de 25 m des de la cimentació; destinat a la producció d’electricitat (central de Llorenç de Montgai: 7.440 kW de potència instal·lada i 57 milions de kWh de producció mitjana anual) i al regadiu.
Birding spot

Caseta

Caseta per observació d'aus del pantà

sant Llorenç de Montgai

Aquest poble pertany al municipi de Camarasa.
Archaeological site

Roca dels Bous

Jaciment arqueològic a la cinglera de la Cascalda, amb vestigis dels neandertals que hi visqueren fa uns 50.000 anys