Uploaded April 29, 2018

Recorded April 2018

2.0
4.0

near Benimaurell, Valencia (España)

Schitterende maar moelijke wandeling door de Barranc de Galitero, onder de Cocoll naar Pla de Dalt (appelvallei). Terug langs La Llacuna (een uitgedroogd meer) en langs vaker begane paden.
Opgelet: de Barranc de Galitero is een (meestal) droge rivierbedding, deze wandeling zeker niet doen bij zware regens of onweders
Vertrek: Op de CV 720 tussen Benigembla en Castell de Castells, net voorbij een brug over de rio Xalo is een parking in de bocht.
Coördinaten: 38°45'02'' N 0°9'30'' W
Van de parking gaan we richting brug, hier staat een wegwijzer richting La Llacuna en Plans d'Aialt, we volgen het brede pad langs enkele ruïnes en de zijpaden negeren we.
Na ongeveer 900 m bij een Y-splitsing nemen we de linkse tak en dalen naar de rivierbedding.
Langs links het dammetje voorbij en dan altijd de rivierbedding volgen. Makkelijker gezegd dan gedaan want er zijn flink wat klauter partijen over rotsblokken.
Op het einde van de Barranc de Galitero komen we terug bij een dammetje.
Even verder is een open plek waar bijenkasten stonden, even rustig en er in een boogje omheen lopen.
Nog even verder zien we een Casita hier verlaten we het pad om net voorbij deze opslagloods van landbouwalaam een ander pad op te pikken.
Over brede paden gaan we langs La Lacuna op de terugweg.
Hierna is het minder gebruikt en is het steeds smaller, we dalen tot bij een ruïne (met een rond zolderraam). Vanaf hier terug dalen op een breed pad met behoorlijk veel los grind.

• Photo of Parking CV 720
Op de CV 720 tussen Benigembla en Castell de Castells, net voorbij een brug over de rio Xalo is een parking in de bocht. Coördinaten: 38°45'02'' N 0°9'30'' W
  • Photo of Brug CV720 over rio Xaló.
Dadelijk na het vertrek voor de brug over de rivier het pad indraaien richting La Llacuna - Pla de Dalt
  • Photo of Y links
Op een Y-splitsing nemen we de linker tak en dalen de rivier in richting dam.
  • Photo of Dam 1 in Barranc de Galitero
Dam gebouwd om het rivierwater te vertragen bij hevige regenval. Aan de linkerkant is een pad waar je zonder moeilijkheden voorbij deze hindernis komt.
  • Photo of Barranc de Galitero
Steeds de rivierbedding blijven volgen. Over rotsblokken en vaak tussen (prikkend) struikgewas.
  • Photo of Klimnetje
Een koord kan op sommige stukken wel nuttig zijn.
  • Photo of Mooi maar niet makkelijk in de Barranc de Galitero
  • Photo of Nog steeds in de Barranc del Galitero
  • Photo of Bijen
Opgelet voor bijen
  • Photo of Afslag naar Casita
Even voorbij de bijenkasten zien we rechts een Casita, het eerste bouwwerk sinds lang, daar richten we ons op en verlaten het brede pad.
  • Photo of Casita
Casita met dorsvloer (era)
  • Photo of Pla de Dalt
Pla de Dalt is gekend als kweekplaats voor een bepaalde soort appels.
  • Photo of La Solana
Over brede paden met mooie zichten
  • Photo of La Llacuna
La Llacuna is een klein maar zeer vruchtbaar lager gelegen stukje tussen de omliggende heuvels. Vermoedelijk is dit de bodem van een vroeger meer.
  • Photo of Afdaling op smalle pad richting Els Moliners
Na de brede paden dalen we af richting Els Moliners over een smal pad.
  • Photo of Els Moliners
Enkele ruines met een dorsvloer (era).