Moving time  4 hours 46 minutes

Recorded October 2019

2.8
5.5

near Castalla, Valencia (España)

ITINERARI:
Castalla - Camí la Bola - Depòsits d'aigua - Casa dels Planets - Coll de les Fermoses - Replana 1229 m. - Penya del Queixal - Ombria de la Replana - Pou de Neu del Carrascar - Casa del Carrascal - Font de la Carrasca - Castalla

Les neveres són pous excavats en la terra amb murs de contenció, de grans dimensions i amb sostre, que disposen d'obertures per a la introducció de la neu i posteriorment l'extracció del gel. En cada territori rep un nom diferent: cava de neu, pou de neu, pou de gel, cases de neu, neveros, neveres o ventisqueros.
L'activitat dels nevers artificials és coneguda des de temps dels romans fa 2000 anys; però el seu gran desenvolupament va tindre lloc entre els segles XVI i XIX, sent utilitzats fins a mitjan segle XX, quan, amb l'aparició dels primers frigorífics, cauen en desús. Fins a aqueix moment la conservació d'aliments es realitzava gràcies a la salmorra, els adobs, les conserves o l'aprofitament de la neu.Este últim sistema va ser la base per a un treball i una professió que va perviure fins aproximadament 1931.
La fabricació de gel artificialment a partir de 1890 en diverses ciutats va anar fent que s'abandonara progressivament la xarxa de nevers.
El pou de neu del Carrascar està situat en el paratge de L'Ombria del Carrascar, en la serra de la Argüeña, en el terme municipal de Castalla i és propietat de l'Ajuntament Castalla, que ha dut a terme la restauració integral d'aquest singular edifici que data del segle XVIII. Té una singularitat especial que ho fa únic a la Comunitat Valenciana: la teulada està construïda amb plaques en forma piramidal i el seu interior s'assembla a una església amb cúpula hexagonal.
Tota una excepció en el concepte d'acabat d'una nevera, ja que, si bé el pou és de forma circular amb una profunditat de 8 metres, l'originalitat es troba en què les parets que sobreïxen del sòl no segueixen la forma redona del pou, sinó que exteriorment és de planta hexagonal. A l'interior va tancant la volta fins a formar una gran cúpula.
La reconstrucció del pou s'ha realitzat amb les pedres originals. Té un túnel excavat en plena roca per a accedir al fons del pou.

RUTA:
Des de Castalla, eixim cap a l'Oest del poble. Cal passar rectes a buscar el Camí de Bola. Passem al costat d'una xicoteta caseta sede del "Club de Bola a Braç Castalla" i uns cartells sobre el joc de la bola a braç que està documentat a Castalla des de fa més de tres segles.
Prosseguim la ruta pel camí asfaltat de la dreta que entre disseminades cases de camp va prenent direcció a la Serra de l’Argenya. Passem al costat del primer depòsit d'aigua i poc després un altre, que té al costat una tanca que impedeix el pas.
Ens anem cap a l'esquerra per a descendir i després ascendir un xicotet barranc. En este punt evitem la tanca i tornem al camí. El camí asfaltat contínua en ascens introduint-nos en un xicotet bosc de pins. La pista ens condueix a l'encreuament, a costat de la Casa dels Planets. El trajecte resulta senzill i s'avança de manera ràpida.
No arribem fins a la citada edificació, ja que la bifurcació està un poc abans i va ascendint per una senda visible.
Arribem a una altra bifurcació i girem a la dreta per a seguir el track. La senda guanya en verticalitat i ens aproxima fins a un coll. Trobem una finca amb ametlers, al fons la Casa del Revolcador, i darrere un xicotet tossal, l'alt del Gurugú. A partir d'ací girem a l'esquerra.
A penes avancem uns metres per a torçar de nou a l'esquerra per una estreta senda que ens condueix al cordal amb una altura superior als 1.000 metres, i unes magnífiques vistes de la Foia de Castalla, Ibi i Onil amb les seues serres i la Replana, al fons del cordal.
Cap al Nord es veu tota la vall de la Foia de Castalla, i tot el cordal de la serra de la Quartel, de la Carrasqueta que com una muralla tanquen la vall. Destaca a la dreta l'enorme cim rocós de la Penya Migjorn.
A la dreta veiem la Serra d'Onil i a continuació la Serra del Carrascal de la Font Roja.
De front en la direcció del nostre itinerari veiem el Cantal del Llam i la Replana que des d'ací ambdues semblen tossals, però a poc a poc ens mostren la seua cara més abrupta.
Continuem per l'estreta senda, que només permet el pas d'una persona, en suau ascens, que sembla en pla.
En poc temps arribem al Coll de les Fermoses. Una bifurcació en la qual, per la dreta, podem baixar al Pou de Neu del Carrascar. De front, hi ha una barrera per a evitar el pas de vehicles i ens dirigim rectes per una empinada costera.
El quasi quilòmetre que té de recorregut ens deixa sense alé. Sense pressa, però sense pausa, aconseguim remuntar la major dificultat del dia. Mirant cap enrere veiem el cordal que hem recorregut i tota la Foia de Castalla.
Hem remuntat la costa per una pista ampla de terra que abandonem per la dreta, quan veiem una fita de pedres. Ara caminem per un estret corriol que no ha de ser molt transitat, internant-nos entre pins, carrasques i matolls.
La senda es dirigeix cap a un ampli altiplà que té el seu punt àlgid en el vèrtex geodèsic a 1.229 metres d'altitud, però està tan al centre que les vistes des d'este punt no són molt bones.
Després de les fotos seguim per la continuació cap a les parets del precipici. On la serra ens mostra la seua cara més abrupta. Des d'ací tenim a la vista Sax, la serra de Cabrera, de Salinas, del Carche, Villena, i els cables de les torres elèctriques que creuen la serra de l’Argüeña en este punt.
Seguim per la senda de la Replana fins a eixir de nou a la pista de terra. Només uns metres ja que de seguida ens entropessem amb una tanca i un cartell de camí particular.
La senda s'estreta i ens porta a prop lateral a un xicotet montícul que pugem.
Seguim cap al coll on hi ha una torre elèctrica. Les vistes són excel·lents, si mirem cap al Sud, la Serra de Castalla, la crestería de la Serra del Frare, la Serra del Maigmó, el Cid, ....
Retornem a la senda i ens situem en el coll en el qual tenim una gran fita de pedres que ens indica que hi ha una baixada al costat de la torre de la llum. Però primer, anem fins al cim de la Penya del Queixal, de quasi 1.200 metres, amb bones vistes de la Replana, que acabem de visitar, amb els tons verds de la quantitat d'arbratge que té en el seu cim i en el seu vessant Nord-oest.
Descendim destrepant pel lateral i tornant de nou cap al coll que havíem deixat. La senda baixa quasi en picat entre pedres soltes, amb alguna escassa ziga-zaga el que facilita poc el descens. Baixant amb cura no té cap problema.
Seguim fins a enllaçar amb una senda ampla que va per tota la falda de la muntanya.
El paisatge és espectacular, el bosc de pins cobreix tot el vessant Nord-oest.
Caminant ens anem internant en un dens bosc de pins. Estem al centre de l'Ombria de la Replana una zona més fresca i humida. Si mirem cap amunt només veiem arbres.
En un parell de quilòmetres amb poc desnivell arribem al Pou de Neu del Carrascar. Després de les fotos seguim la ruta, ens dirigim cap avall i ens sorprén vore unes escales de fusta que es dirigeixen al túnel per on es treia el gel.
Avancem cap avall fins a trobar la Casa del Carrascal. Bonic edifici de pedra, rehabilitat, en el qual una plantació d'arboços fa de tanca i li dóna un toc de color. Un magnífic enclavament envoltat de naturalesa.
Girem a la dreta per a baixar quasi rectes fins a la Font de la Carrasca que xorra un xicotet doll i hi ha un aljub artificial al seu costat. Després d'una parada per a beure ens dirigim per davall de la casa per a buscar el camí de tornada.
Una pista ampla de terra ens porta pel costat de la Penya de l'Àguila. El trajecte es converteix en una estreta senda amb vista a Onil, i al Reconco, amb la seua inconfusible torre metàl·lica en el cim.
Quan eixim de l'ombria de la penya de l'Àguila enllacem amb la pista de terra que baixa de la Casa del Revolcador que està a la nostra dreta.
Agafem el camí a l'esquerra i anem avançant entre pins dispersos. El migdia és calorós més de 25º.
Des del camí ix una bifurcació a la dreta per a baixar al poble, però nosaltres continuem rectes per a arribar a un coll. Hi ha una finca en la qual acaba la senda i girem una mica a l'esquerra per a trobar una altra senda quasi recta que va serpentejant per la falda de la Penya de Guerra. Un estret corriol ens condueix pel Barranc de la Pedrera Quadrà, i des d'allí, baixem pels camins que per mig de cases de camp ens porten de nou fins a Castalla, on ens espera el menjar en el Restaurant Nou Trinquet.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una poca precaució al seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t’agrairia que feres una valoració de la seua utilitat.

========================================================================

Los neveros son pozos excavados en la tierra con muros de contención, de grandes dimensiones y con techo, que disponen de aberturas para la introducción de la nieve y posteriormente la extracción del hielo. En cada territorio recibe un nombre diferente: cava de neu, pou de neu, pou de gel, cases de neu, nevero, nevera o ventisquero.
La actividad de los neveros artificiales es conocida desde tiempos de los romanos hace 2000 años; pero su gran desarrollo tuvo lugar entre los siglos XVI y XIX, siendo utilizados hasta mediados del siglo XX, cuando, con la aparición de los primeros frigoríficos, caen en desuso. Hasta ese momento la conservación de alimentos se realizaba gracias a la salmuera, los adobos, las conservas o el aprovechamiento de la nieve. Este último sistema fue la base para un trabajo y una profesión que pervivió hasta aproximadamente 1931.
La fabricación de hielo artificialmente a partir de 1890 en diversas ciudades fue haciendo que se abandonara progresivamente la red de neveros artificiales.
El pou de neu del Carrascar está situado en el paraje de L'Ombria del Carrascar, en la sierra de la Argüeña, en el término municipal de Castalla y es propiedad del Ayuntamiento Castalla, que ha llevado a cabo la restauración integral de este singular edificio que data del siglo XVIII. Tiene una singularidad especial que lo hace único en la Comunidad Valenciana: el tejado está construido con lajas en forma piramidal y su interior se asemeja a una iglesia con cúpula hexagonal.
Toda una excepción en el concepto de acabado de un nevero, ya que, si bien el pozo es de forma circular con una profundidad de 8 metros, la originalidad se encuentra en que las paredes que sobresalen del suelo no siguen la forma del pozo, sino que exteriormente es de planta hexagonal. En el interior los sillares siguen la forma del pozo y van cerrando la bóveda hasta formar una gran cúpula.
La reconstrucción del pozo se ha realizado con los sillares originales. Tiene un túnel excavado en plena roca para acceder a pie de pozo.

RUTA:
Desde Castalla, salimos hacia el Oeste del pueblo. Hay que pasar rectos a buscar el Camino de Bola. Pasamos al lado de una pequeña caseta sede del "Club de Bola a Brazo Castalla" y unos carteles sobre el juego de la bola a braç que está documentado en Castalla desde hace más de tres siglos.
Proseguimos la rura por el carril asfaltado de la derecha que entre diseminadas casas de campo va tomando dirección a la Sierra de la Argenya. Pasamos al lado del primer depósito de agua y poco después otro, que tiene al lado una valla que cierra el paso.
Nos vamos hacia la izquierda para descender y después ascender un pequeño barranco. En este punto evitamos la valla y regresamos al camino. El camino asfaltado continua en ascenso introduciéndonos en un pequeño bosque de pinos. La pista nos conduce al cruce, a lado de la Casa dels Planets. El trayecto resulta sencillo y se avanza de forma rápida.
No llegamos hasta la citada edificación, ya que la bifurcación está un poco antes y va ascendiendo por una senda visible.
Llegamos a otra bifurcación y giramos a la derecha para seguir el track. La senda gana en verticalidad y nos aproxima hasta un collado. Encontramos una finca con almendros, al fondo la Casa del Revolcador, y detrás una pequeña colina, el alto del Gurugú. A partir de ahí giramos a la izquierda.
Apenas avanzamos unos metros para torcer de nuevo a la izquierda por una estrecha senda que nos conduce al cordal con una altura superior a los 1.000 metros, y unas magníficas vistas de la Foia de Castalla, Ibi y Onil con sus sierras y la Replana, al fondo del cordal.
Hacia el Norte se ve todo el valle de la Foia de Castalla, y todo el cordal de la sierra del Cuartel, de la Carrasqueta que como una muralla cierran el valle. Destaca a la derecha la enorme cima rocosa de la Penya Migjorn.
A la derecha vemos la Sierra de Onil y a continuación la Sierra del Carrascal de la Font Roja.
De frente en la dirección de nuestro itinerario vemos el Cantal del Llam y la Replana que desde aquí ambas parecen colinas, pero poco a poco nos muestran su cara más abrupta.
Continuamos por la angosta senda, que solo permite el paso de una persona, en suave ascenso, que parece en llano.
En poco tiempo llegamos al Collado de les Fermoses. Una bifurcación en la cual, por la derecha, podemos bajar al Pou de Neu del Carrascar. De frente, hay una barrera para evitar el paso de vehículos y nos dirigimos rectos por una empinada cuesta.
El casi kilómetro que tiene de recorrido nos deja sin resuello. Sin prisa, pero sin pausa, conseguimos remontar la mayor dificultad del día. Mirando hacia atrás vemos el cordal que hemos recorrido y toda la Foia de Castalla.
Hemos remontado la cuesta por una pista ancha de tierra que abandonamos por la derecha, cuando vemos un hito de piedras. Ahora caminamos por una estrecha vereda que no debe de ser muy transitada, internándonos entre pinos, carrascas y matorrales.
La senda se dirige hacia una amplia meseta que tiene su punto álgido en el vértice geodésico a 1.229 metros de altitud, pero está tan en el centro que las vistas desde este punto no son muy buenas.
Después de las fotos seguimos por la continuación hacia las paredes del precipicio. Donde la sierra nos muestra su cara más abrupta. Desde aquí tenemos a la vista Sax, la sierra de Cabrera, de Salinas, del Carche, Villena, y los cables de las torres eléctricas que cruzan la sierra de la Argüeña en este punto.
Seguimos por la senda de la Replana hasta salir de nuevo a la pista de tierra. Solo unos metros ya que enseguida nos tropezamos con una valla y un cartel de camino particular.
La senda se estrecha y nos lleva cerca lateral a una pequeña colina que subimos.
Seguimos hacia el collado donde hay una torre eléctrica. Las vistas son excelentes, si miramos hacia el Sur, la sierra de Castalla, la crestería de la Sierra del Frare, la sierra del Maigmó, el Cid, ....
Retornamos a la senda y nos situamos en el collado en el cual tenemos un gran hito de piedras que nos indica que hay una bajada por este collado al lado de la torre de la luz. Pero primero, vamos hasta la cima de la Peña del Queixal, de casi 1.200 metros, con buenas vistas de la Replana, que acabamos de visitar, con los tonos verdes de la cantidad de arbolado que tiene en su cima y en su ladera Noroeste.
Descendemos destrepando por el lateral y volviendo de nuevo hacia al collado que habíamos dejado. La senda baja casi en picado entre piedras sueltas, con algún escaso zigzag lo que facilita el descenso. Bajando con cuidado no tiene ningún problema.
Seguimos hasta enlazar con una senda ancha que va por toda la falda de la montaña.
El paisaje es espectacular, el bosque de pinos cubre toda la ladera Noroeste.
Caminando nos vamos internando en un denso bosque de pinos. Estamos en el centro de la Umbría de la Replana una zona más fresca y húmeda. Si miramos hacia arriba solo vemos árboles.
En un par de kilómetros con poco desnivel llegamos al Pou de Neu del Carrascar. Después de las fotos seguimos la ruta, nos dirigimos hacia abajo y nos sorprende ver unas escaleras de madera que se dirigen al túnel por donde se sacaba el hielo.
Avanzamos hacia abajo hasta encontrar la Casa del Carrascal. Bonito edificio de piedra, rehabilitado, en el cual una plantación de madroños hace de valla y le da un toque de color. Un magnífico enclave rodeado de naturaleza.
Giramos a la derecha para bajar casi rectos hasta la Font de la Carrasca que mana un pequeño chorro y hay un aljibe artificial a su lado. Después de una parada para beber nos dirigimos por debajo de la casa para buscar el camino de vuelta.
Una pista ancha de tierra nos lleva por el lado de la Peña del Águila. El trayecto se convierte en una estrecha senda con vistas a Onil, y al Reconco, con su inconfundible torre metálica en la cima.
Cuando salimos de la umbría de la peña del Águila enlazamos con la pista de tierra que baja de la Casa del Revolcador que está a nuestra derecha.
Cogemos el camino a la izquierda y vamos avanzando entre pinos dispersos. El mediodía es caluroso más de 25º.
Desde el camino sale una bifurcación a la derecha para bajar al pueblo, pero nosotros continuamos rectos para llegar a un collado. Hay una finca en la cual acaba la senda y giramos un poco a la izquierda para encontrar otra senda casi recta que va serpenteando por la falda de la Peña de Guerra. Una estrecha vereda nos conduce por el barranco de la cantera Cuadrada, y desde allí, bajamos por los caminos que por medio de casas de campo nos llevan de nuevo hasta Castalla, donde nos espera la comida en el Restaurante Nou Trinquet.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con una poca precaución al seguir la ruta.
Si usas el track, te agradecería que hicieras una valoración sobre su utilidad.

Casa dels Planets

Vèrtex geodèsic de la Replana 1229 m

Panoràmica de la Replana des de l'Alt del Queixal

Risk

Dreta cap avall, senda empinada i plena de pedra solta