Technical difficulty   Moderate

Recorded June 2008

2.0
3.9

near Vaqueira-Beret, Catalunya (España)

[CA] Carros de Foc 5. Colomèrs-Refugi Joan Ventosa i Calvell

Carros de Foc és una travessa circular que enllaça els 9 refugis guardats del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. L'itinerari, nascut i ideat pels guardes l'any 1987, ha estat un èxit de participants des del primer moment i ha esdevingut un referent de posteriors productes senderistes. Es presenta en dues modalitats no excloents entre si segons si es planteja amb una finalitat esportiva o bé lúdica: en menys de 24 h, la "sky running", i sense límit de temps dins la temporada (de principis de juny a finals de setembre). S'ha dividit en cinc etapes sortint des del refugi Joan Ventosa i Calvell en el sentit contrari al de les agulles del rellotge tenint en compte la longitud i el desnivell acumulat de cadascuna, essent assumible per a un senderista habituat a la muntanya i amb bona forma física i sentit de l'orientació. Tanmateix, pot iniciar-se des de qualsevol dels refugis i en la direcció que es desitgi. Es pot accedir a les poblacions pròximes en transport públic amb autocar (empresa Alsina Graells).

Són 61 km de trajecte i 4.660 m de desnivell positiu (pels colls de la Valleta Seca i de Tumeneia) que, recorrent les comarques de l'Alta Ribagorça, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà i la Val d'Aran, permeten contemplar alguns dels paisatges més bells i espectaculars dels Pirineus com l'estany de Sant Maurici, amb els emblemàtics Encantats de rerefons, el circ de Colomèrs, els Besiberris, el planell d'Aigües Tortes, les agulles d'Amitges i les de Travessani. Es discorre entre els 1.866 m d'altitud, una mica més avall (N) del refugi Ernest Mallafré, i els 2.748 del coll de Contraix, i no se segueix cap senyalització pròpia, tot i que es comparteix en alguns trams les marques blanques i vermelles dels senders de gran recorregut GR 11 i GR 211 que solquen el parc nacional.

Del refugi de Colomèrs al de la Restanca, se segueix tothora el GR 11-18 i es passa pel port de Caldes i el collet d'Oelhacrestada, a prop del qual es pot prendre un fressat sender que en direcció nord corona el popular cim del Montardo, de vastíssima panoràmica. El trajecte de la Restanca al refugi Joan Ventosa i Calvell, punt d'inici i final de la travessa, presenta dues alternatives: desfer el camí fins a l'esmentat collet d'Oelhacrestada i davallar a migdia vora els estanys de les Monges, de les Mangades i de Travessani, la més fàcil i concorreguda, o bé l'escollida, i menys transitada, que ascendeix al coll de Tumeneia, creua la serra homònima i voreja els estanys de Tumeneia de Baix i de Travessani. A prop de l'estany del Cap deth Pòrt, al circ de la Restanca, és possible trobar-hi marmotes.

Ruta senyalitzada parcialment.

0,00 km (2.135 m). Es desfà el camí d'accés al refugi fet a l'etapa anterior fins a retrobar i reprendre cap al SO el GR 11 en direcció al port de Caldes sempre remuntant per la dreta d'un rierol. Als pocs metres (0,31 km, 2.160 m; indicacions pintades en una roca) es deixa a la dreta (N) el GR 11, que es dirigeix al coll de Ribereta, i se n'agafa una variant (GR 11-18) que continua pujant en el mateix sentit de la marxa (SO) als peus de les agulles i pic de la Lòssa i que se seguirà fins a la Restanca. Al voltant del km 1,29 (2.234 m), a la coma del Pòrt de Caldes, la ruta se separa progressivament del torrent, deixa un desviament a l'esquerra (SO) que ascendeix al coll de Travessani i s'enlaira cap al NO fent ziga-zagues per sota del port de la Ribereta (N). En passar per la dreta de l'estany del Pòrt de Caldes (2,28 km, 2.471 m), s'encara l'última pujada fins al port del mateix nom (O).

2,69 km (2.565 m), 1 h 20 min. Port de Caldes. Impressionant i extensa panoràmica de les agulles del Pòrt, el Montardo, la serra de Tumeneia i els Besiberris, a l'oest, i del circ de Colomèrs, els tucs de Pishader i Gran de Sendrosa i el port i tuc de Ratera a l'est. Cal davallar, deixant a l'esquerra (O/SO; 2,77 km, 2.558 m) un fressat sender que duu al refugi Joan Ventosa i Calvell (indicacions), fins a l'extrem meridional de l'estany del Port de Caldes (NO; de mateix nom que l'anterior, però en català), a les envistes i situat al N del de les Mangades. De l'estany estant (3,40 km, 2.416 m), es remunta amb força al NO fins a sortir a una coma herbada, que cal travessar en la mateixa direcció (NO) seguint els senyals de GR, al N de l'estany de les Monges, fins al collet d'Oelhacrestada.

4,64 km (2.478 m), 1 h 55 min. Collet d'Oelhacrestada (pal indicador), entre el Montardo (N) i el tuc de les Monges (SO). Es descendeix també cap al NO pel circ de la Restanca per un marcat sender que més avall creua una tartera fent giragonses tothora per buscar el recorregut idoni. Cal parar molta atenció i no fer gaire soroll, ja que és possible veure-hi marmotes. Es voreja per la dreta l'estany del Cap deth Pòrt (5,75 km, 2.234 m), visible tota l'estona durant el descens, es passa per sobre de la presa i es baixa fent marrades (NO) per un fort pendent vora el seu desguàs, que queda a l'esquerra (S).

7,17 km (2.010 m), 2 h 50 min. S'accedeix al refugi de la Restanca, ubicat a sobre i a llevant de l'estany homònim. Entorn especialment verd i humit, amb bellíssimes vistes de la pregona i frondosa vall de Valarties (NE). L'itinerari canvia de direcció desfent els darrers metres d'accés al refugi (SE) per desviar-se tot seguit a la dreta (SE/S) per un camí indicat amb fites que més endavant s'endinsa al bosc enfilant-se cap al SO per l'esquerra de l'estany de la Restanca.

7,86 km (2.115 m), 3 h 08 min. S'arriba a un altiplà herbat on, al costat d'un pont metàl·lic, hi ha una bifurcació. Cal parar molta atenció, ja que es deixa a la dreta el camí més evident que, creuant el pont i seguint en el mateix sentit de la marxa (SO), mena al proper estany de Mar (d'espectacular estampa amb una illa al centre, de grans dimensions i de molt recomanable visita). Es trenca a l'esquerra (S/SE) per un corriol perdedor que, passant pel costat -ja sia per la dreta o per l'esquerra- de l'estanyol cobert de vegetació del davant, creua un torrent que ressegueix de pujada per l'esquerra en direcció al circ que s'intueix a llevant, al vessant N de la serra de Tumeneia. Es continua cap al fons de la vall (SE) seguint les fites per un sender més evident fins a girar a la dreta (S; 8,47 km, 2.183 m) i creuar el rierol. Es puja amb força cap al SO fins a un avantcim, on es deixa a la dreta (SO) un trencall que corona el Tumeneia i es prossegueix a l'esquerra (S/SE) per un fitat senderó que, després d'un darrer tram força vertical, ascendeix al coll del mateix nom.

9,67 km (2.604 m), 4 h 28 min. Coll de Tumeneia. Ambient solitari, feréstec, molt rocallós a ambdues valls. Magnífiques vistes a l'est del pic i les agulles de Travessani, el port i la Creu de Colomèrs, la vall de Colieto, el coll i el pic de Contraix, pics de Comalespada i la Punta Alta de Comalesbienes. Es davalla, al principi per un pendent molt pronunciat, virant al SE per flanquejar el promontori rocós d'enfront que s'eleva a l'esquerra (N) de l'estany de Tumeneia de Dalt, ambdós a les envistes (SE). En arribar a l'altra banda, es gaudeix d'un esplèndid panorama muntanyenc amb els estanys de Tumeneia a sota -el de Baix (SE), on cal dirigir-se, i el de Dalt (S)- i les agulles de Travessani, el coll de Contraix i la Punta Alta com a relleus més destacats de fons. Es continua baixant (SE/E) fent ziga-zagues fins a l'estany de Tumeneia de Baix.

10,71 km (2.285 m), 5 h 05 min. Estany de Tumeneia de Baix: cal vorejar-lo per l'esquerra, travessar en la mateixa direcció (SE/E) una ampla coma herbada i passar per la dreta de l'estany de Travessani (11,79 km, 2.263 m). Es creua el seu desgüàs (12,23 km, 2.247 m) -que desemboca a l'estany Negre- i se surt al fressat sender que, provinent del collet d'Oelhacrestada (l'altra variant de la travessa des de la Restanca), per la dreta (SO, i després SE) porta al refugi Joan Ventosa i Calvell.

12,71 km (2.210 m), 5 h 35 min. Refugi Joan Ventosa i Calvell, punt final de la jornada i de la travessa Carros de Foc.

Més informació

[ES] Carros de Foc 5. Colomèrs-Refugio Joan Ventosa i Calvell

Carros de Foc es una travesía circular que enlaza los 9 refugios guardados del Parque Nacional de Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. El itinerario, nacido e ideado por los guardas en 1.987, ha sido un éxito de participantes desde el primer momento y se ha convertido en un referente de posteriores productos senderistas. Se presenta en dos modalidades no excluyentes entre sí según si se plantea con una finalidad deportiva o bien lúdica: en menos de 24 h, la "sky running", y sin límite de tiempo dentro de la temporada (de principios de junio a finales de septiembre). Se ha dividido en cinco etapas saliendo desde el refugio Joan Ventosa i Calvell en el sentido contrario al de las agujas del reloj teniendo en cuenta la longitud y el desnivel acumulado de cada una, siendo asumible para un senderista habituado a la montaña y con buena forma física y sentido de la orientación. Sin embargo, puede iniciarse desde cualquiera de los refugios y en la dirección que se desee. Se puede acceder a las poblaciones cercanas en transporte público con autocar (empresa Alsina Graells).

Son 61 km de trayecto y 4.660 m de desnivel positivo (por los collados de la Valleta Seca y de Tumeneia) que, recorriendo las comarcas de L'Alta Ribagorça, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà y la Val d'Aran, permiten contemplar algunos de los paisajes más bellos y espectaculares de los Pirineos como el lago de Sant Maurici, con los emblemáticos Encantats de fondo, el circo de Colomèrs, los Besiberris, la llanura de Aigües Tortes, las agujas de Amitges y las de Travessani. Se discurre entre los 1.866 m de altitud, un poco más abajo (N) del refugio Ernest Mallafré, y los 2.748 del collado de Contraix, y no se dispone de señalización propia, aunque la travesía comparte en algunos tramos las marcas blancas y rojas de los senderos de gran recorrido GR 11 y GR 211 que surcan el parque nacional.

Del refugio de Colomèrs al de la Restanca, se sigue siempre el GR 11-18 y se pasa por el puerto de Caldes y el collado de Oelhacrestada, cerca del cual se puede tomar un trillado sendero que en dirección N corona la popular cima del Montardo, de vastísima panorámica. El trayecto de la Restanca al refugio Joan Ventosa i Calvell, punto de inicio y final de la travesía, presenta dos alternativas: desandar el camino hasta el citado collado de Oelhacrestada y bajar a mediodía junto a los lagos de Monges, de Mangades y de Travessani, la más fácil y concurrida, o bien la elegida, y menos transitada, que asciende al collado de Tumeneia, cruza la sierra homónima y bordea los lagos de Tumeneia de Baix y de Travessani. Cerca del lago de Cap deth Pòrt, en el circo de la Restanca, es posible encontrar marmotas.

Ruta señalizada parcialmente.

0,00 km (2.135 m). Se desanda el camino de acceso al refugio hecho en la etapa anterior hasta reencontrar y retomar hacia el SO el GR 11 en dirección al puerto de Caldes siempre remontando por la derecha de un arroyo. A los pocos metros (0,31 km, 2.160 m; indicaciones pintadas en una roca) se deja a la derecha (N) el GR 11, que se dirige al collado de Ribereta, y se coge una variante (GR 11-18) que continúa subiendo en el mismo sentido de la marcha (SO) a los pies de las agujas y pico de la Lòssa y que se seguirá hasta la Restanca. Alrededor del km 1,29 (2.234 m), en el valle del Port de Caldes, la ruta se separa progresivamente del arroyo, deja un desvío a la izquierda (SO) que asciende al collado de Travessani y sube hacia el NO haciendo zigzags por debajo del puerto de la Ribereta (N). Después de pasar por la derecha del lago del Pòrt de Caldes (2,28 km, 2.471 m), se encara la última subida hasta el puerto del mismo nombre (O).

2,69 km (2.565 m), 1 h 20 min. Puerto de Caldes. Impresionante y extensa panorámica de las agujas del Pòrt, el Montardo, la sierra de Tumeneia y los Besiberris, al oeste, y del circo de Colomèrs, los picos de Pishader y Gran de Sendrosa y el puerto y pico de Ratera al este. Hay que descender, dejando a la izquierda (O/SO; 2,77 km, 2.558 m) un trillado sendero que lleva al refugio Joan Ventosa y Calvell (indicaciones), hasta el extremo meridional del lago del Port de Caldes (NO; de mismo nombre que el anterior, pero en catalán), a la vista y situado al N del de Mangades. Desde el lago (3,40 km, 2.416 m), se remonta con fuerza al NO hasta salir a un valle herboso, que hay que atravesar en la misma dirección (NO) siguiendo las señales de GR, al N del lago de Monges, hasta el collado de Oelhacrestada.

4,64 km (2.478 m), 1 h 55 min. Collado de Oelhacrestada (poste indicador), entre el Montardo (N) y el pico de Les Monges (SO). Se desciende también hacia el NO por el circo de la Restanca por un marcado sendero que más abajo cruza un canchal haciendo eses en todo momento para buscar el recorrido idóneo. Hay que prestar mucha atención y no hacer mucho ruido, ya que es posible ver marmotas. Se bordea por la derecha el lago del Cap deth Pòrt (5,75 km, 2.234 m), visible en todo momento durante el descenso, se pasa por encima de la presa y se baja haciendo zigzags (NO) por una fuerte pendiente junto a su desagüe, que queda a la izquierda (S).

7,17 km (2.010 m), 2 h 50 min. Se accede al refugio de la Restanca, ubicado encima y a levante del lago homónimo. Entorno especialmente verde y húmedo, con bellísimas vistas de la profunda y frondosa valle de Valarties (NE). El itinerario cambia de dirección desandando los últimos metros de acceso al refugio (SE) para desviarse luego a la derecha (SE/S) por un camino indicado con hitos que más adelante se adentra en el bosque subiendo hacia el SO por la izquierda del lago de la Restanca.

7,86 km (2.115 m), 3 h 08 min. Se llega a una meseta herbosa donde, al lado de un puente metálico, hay una bifurcación. Hay que prestar mucha atención, ya que se deja a la derecha el camino más evidente que, cruzando el puente y siguiendo en el mismo sentido de la marcha (SO), conduce al próximo lago de Mar (de espectacular estampa con una isla en el centro, de grandes dimensiones y de muy recomendable visita). Se gira a la izquierda (S/SE) por un sendero perdedor que, pasando por el lado -ya sea por la derecha o por la izquierda- de la laguna cubierta de vegetación de delante, cruza un torrente que sigue de subida por la izquierda en dirección al circo que se intuye a levante, en la vertiente norte de la sierra de Tumeneia. Se continúa hacia el fondo del valle (SE) siguiendo los hitos por un sendero más evidente hasta girar a la derecha (S; 8,47 km, 2.183 m) y cruzar el arroyo. Se sube con fuerza hacia el SO hasta una antecima, donde se deja a la derecha (SO) un desvío que corona el Tumeneia y se prosigue a la izquierda (S/SE) por un acotado sendero que, tras un último tramo bastante vertical, asciende al collado del mismo nombre.

9,67 km (2.604 m), 4 h 28 min. Collado de Tumeneia. Ambiente salvaje, solitario, muy rocoso en ambos valles. Magníficas vistas al este del pico y las agujas de Travessani, el puerto y la Creu de Colomèrs, el valle de Colieto, el collado y el pico de Contraix, picos de Comalespada y la Punta Alta de Comalesbienes. Se desciende, al principio por una pendiente muy pronunciada, virando al SE para flanquear el promontorio rocoso de enfrente que se eleva a la izquierda (N) del lago de Tumeneia de Dalt, ambos a la vista (SE). Al llegar al otro lado, se disfruta de un espléndido panorama montañoso con los lagos de Tumeneia debajo -el de Baix (SE), adonde hay que dirigirse, y el de Dalt (S)- y las agujas de Travessani, el collado de Contraix y la Punta Alta como relieves más destacados de fondo. Se continúa bajando (SE/E) en zigzag hasta el lago de Tumeneia de Baix.

10,71 km (2.285 m), 5 h 05 min. Lago de Tumeneia de Baix: hay que rodearlo por la izquierda, atravesar en la misma dirección (SE/E) un amplio valle herboso y pasar por la derecha del lago de Travessani (11,79 km, 2.263 m). Se cruza su desagüe (12,23 km, 2.247 m) -que desemboca en el lago Negre- y se sale al trillado sendero que, proveniente del collado de Oelhacrestada (la otra variante de la travesía desde la Restanca), por la derecha (SO, y después SE) lleva al refugio Joan Ventosa i Calvell.

12,71 km (2.210 m), 5 h 35 min. Refugio Joan Ventosa i Calvell, punto final de la jornada y de la travesía Carros de Foc.

Más información

[EN] Carros de Foc 5. Colomèrs-Joan Ventosa i Calvell Refuge

Carros de Foc is a circular route that links up nine manned refuges in the Aigüestortes i Estany de Sant Maurici National Park. The route was conceived and designed in 1987 by the refuge caretakers, and it has been successful in terms of the number of participants since the first year it was launched. It has also been a point of reference for hiking products developed since then. It is presented in two non-mutually-exclusive modalities, depending on whether the goal in mind is for sporting or leisure purposes: in under 24 hours (skyrunning) and without any time limit during the season (from early June to late September). We have divided the route into five stages, setting off from the Joan Ventosa i Calvell refuge in an anti-clockwise direction and taking account of the length and accumulated difference in altitude of each one, thus making it perfectly manageable for a hiker used to mountains, who is physically fit and has a good sense of direction. However, you can start the route from any of the refuges in any direction you wish. Nearby towns or villages can be accessed by public transport (coach, using the company Alsina Graells).

The route is 61 km long and has a positive difference in altitude of 4,660 m (via the Valleta Seca and Tumeneia passes). Taking you through the counties of Alta Ribagorça, Pallars Jussà, Pallars Sobirà and Val d¿Aran, it allows you to experience some of the prettiest and most spectacular landscapes of the Pyrenees, such as Sant Maurici lake with the emblematic Encantats twin peaks in the background, the Colomèrs cirque, the Besiberris mountains, Aigües Tortes plain, and the Amitges and Travessani needles. The route climbs from an altitude of 1,866 m, a little further down (N) from the Ernest Mallafré refuge, to 2,748 m at the Contraix pass. It does not have its own signposting, although some stretches share the white and red marks of the GR 11 and GR 211 grande route tracks that meander through the national park.

From the Colomèrs refuge to the Restanca refuge, you follow GR 11-18 all the while, and go through the Caldes pass and the Oelhacrestada pass, near which you can take a beaten track northwards to the top of the popular Montardo summit. From here, there are incredibly extensive panoramic views. The route from Restanca to the Joan Ventosa i Calvell refuge, either the start or finish of the hike, has two alternatives: you can either go back to the aforementioned Oelhacrestada pass and descend southwards along the Monges, Mangades and Travessani lakes (the easiest and busiest), or take the selected and lesser-known route that climbs to the Tumeneia pass, crosses the mountain range of the same name and skirts around the Tumeneia de Baix and Travessani lakes. Near Cap deth Pòrt lake, in the Restanca cirque, you may be able to see some marmots.