Uploaded April 28, 2014

Recorded June 2008

1.6
3.2

near Espot, Catalunya (España)

[CA] Carros de Foc 4. Amitges-Colomèrs

Carros de Foc és una travessa circular que enllaça els 9 refugis guardats del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. L'itinerari, nascut i ideat pels guardes l'any 1987, ha estat un èxit de participants des del primer moment i ha esdevingut un referent de posteriors productes senderistes. Es presenta en dues modalitats no excloents entre si segons si es planteja amb una finalitat esportiva o bé lúdica: en menys de 24 h, la "sky running", i sense límit de temps dins la temporada (de principis de juny a finals de setembre). S'ha dividit en cinc etapes sortint des del refugi Ventosa i Calvell en el sentit contrari al de les agulles del rellotge tenint en compte la longitud i el desnivell acumulat de cadascuna, essent assumible per a un senderista habituat a la muntanya i amb bona forma física i sentit de l'orientació. Tanmateix, pot iniciar-se des de qualsevol dels refugis i en la direcció que es desitgi. Es pot accedir a les poblacions pròximes en transport públic amb autocar (empresa Alsina Graells).

Són 61 km de trajecte i 4.660 m de desnivell positiu (pels colls de la Valleta Seca i de Tumeneia) que, recorrent les comarques de l'Alta Ribagorça, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà i la Val d'Aran, permeten contemplar alguns dels paisatges més bells i espectaculars dels Pirineus com l'estany de Sant Maurici, amb els emblemàtics Encantats de rerefons, el circ de Colomèrs, els Besiberris, el planell d'Aigües Tortes, les agulles d'Amitges i les de Travessani. Es discorre entre els 1.866 m d'altitud, una mica més avall (N) del refugi Ernest Mallafré, i els 2.748 del coll de Contraix, i no se segueix cap senyalització pròpia, tot i que es comparteix en alguns trams les marques blanques i vermelles dels senders de gran recorregut GR 11 i GR 211 que solquen el parc nacional.

Aquest itinerari posa a l'abast de l'excursionista dos magnífics circs glacials que bategen ambdós refugis que s'hi troben: el de Saboredo, que es creua en direcció nord des de l'ample port de Ratera, separació natural entre les comarques del Pallars Sobirà i de la Val d'Aran, i el de Colomèrs, que, envoltat de pics d'entre 2.700 i 2.900 m d'altitud, es compta entre els que tenen més estanys dels Pirineus (hi ha un sender circular que permet contemplar-ne la majoria).

Ruta senyalitzada parcialment.

0,00 km (2.364 m). Refugi d'Amitges. L'itinerari s'inicia pujant a l'esquerra (NO) per la pista de davant del refugi tot deixant a mà dreta (N) un camí que mena a la presa de l'estany Gran d'Amitges. Es passa per la dreta de l'estany dels Barbs i després entre aquest i el de la Munyidera (N) anant sempre cap al NO en direcció al port de Ratera (pal indicador) ara per un fressat sender (pilons de fusta). Es remunta per la coma per flanquejar més tard a ponent la serra de Saboredo per una gran tartera i davallar-hi després.

1,97 km (2.491 m), 0 h 48 min. Bifurcació (pal indicador). Entre l'estany de Port de Ratera (SO) i el port de Ratera d'Espot (N), es retroba el GR 11, que s'agafa a la dreta (NO) pujant fins al port de Ratera de Colomèrs, ja a la Val d'Aran, on hi ha un altre encreuament de camins (2,78 km, 2.582 m; pal indicador): es deixa el GR 11 a l'esquerra (NO), que baixa al refugi de Colomèrs pel circ homònim, i se segueix per la dreta (NE), també davallant, pel GR 211-4 en direcció al circ i al refugi de Saboredo. Entorn solitari, feréstec, mancat de vegetació arbòria i esquitxat per un bon grapat de bells estanys de diferents mides. Es passa per la dreta de dos estanyols i es descendeix (NE) fins a l'estany de Naut (4,06 km, 2.330 m), que es ressegueix per l'esquerra sempre cap al nord. Des d'aquest punt, es planeja per la vall, es discorre vora l'estany del Miei (4,62 km, 2.287 m), que queda a l'esquerra (O), i s'arriba al refugi de Saboredo.

5,06 km (2.298 m), 1 h 41 min. Refugi de Saboredo. És el més petit (18 llits) dels que visita la Carros de Foc i es troba en una de les zones més desconegudes i menys transitades del parc nacional: el circ de Saboredo. A mà dreta (NE), es deixa el GR 211-4, que descendeix per la vall de Ruda fins a Tredòs i Salardú, i se surt del refugi en direcció O/NO cap al coll del Tuc Gran de Sendrosa (pal indicador) per un sender que baixa i passa per la dreta de l'estany de Baish (5,30 km, 2.273 m). S'avança cap al N als peus del tuc Gran de Sendrosa (O) remuntant suaument.

7,07 km (2.449 m), 2 h 25 min. Després d'una darrera ascensió a ponent més pronunciada, s'accedeix al coll del Tuc Gran de Sendrosa, punt divisori de les valls de Ruda (NE) i d'Aiguamòg (NO), així com dels circs glacials de Saboredo (SE) i de Colomèrs (SO). Es davalla en el mateix sentit de la marxa (O) per un marcat sender, es deixa a l'esquerra una drecera i es continua cap al NO fent giragonses.

7,72 km (2.225 m), 2 h 46 min. Pleta Barberà. A partir d'aquí, es canvia de direcció per planejar i posteriorment davallar lleugerament cap al SO a través de prats i frondosos boscos de pi negre. Es voreja per la dreta l'estany de Clòto de Baish (8,68 km, 2.145 m), que compta amb una illeta al seu cantó occidental.

9,01 km (2.172 m), 3 h 06 min. Es desemboca al GR 11, provinent del port de Ratera, que s'agafa a la dreta canviant de nou el sentit de la marxa (NO) per remuntar tot seguit fins al collet del Clòto (9,14 km, 2.190 m), des d'on ja s'albira a l'oest l'antic refugi i el sector septentrional de l'estany Major de Colomèrs. S'hi baixa, es passa per sobre de la presa, pel costat del vell refugi i, en començar a remuntar (SO) cap al port de Caldes, es deixa el GR i es trenca a l'esquerra (SO; 9,94 km, 2.126 m) per un desviament ben fressat que creua un rierol i duu al refugi de Colomèrs.

10,26 km (2.135 m), 3 h 24 min. Refugi de Colomèrs, destí final de la jornada i immillorable punt de partida per endinsar-se i descobrir el magnífic circ de Colomèrs.

Més informació

[ES] Carros de Foc 4. Amitges-Colomèrs

Carros de Foc es una travesía circular que enlaza los 9 refugios guardados del Parque Nacional de Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. El itinerario, nacido e ideado por los guardas en 1.987, ha sido un éxito de participantes desde el primer momento y se ha convertido en un referente de posteriores productos senderistas. Se presenta en dos modalidades no excluyentes entre sí según si se plantea con una finalidad deportiva o bien lúdica: en menos de 24 h, la "sky running", y sin límite de tiempo dentro de la temporada (de principios de junio a finales de septiembre). Se ha dividido en cinco etapas saliendo desde el refugio Ventosa i Calvell en el sentido contrario al de las agujas del reloj teniendo en cuenta la longitud y el desnivel acumulado de cada una, siendo asumible para un senderista habituado a la montaña y con buena forma física y sentido de la orientación. Sin embargo, puede iniciarse desde cualquiera de los refugios y en la dirección que se desee. Se puede acceder a las poblaciones cercanas en transporte público con autocar (empresa Alsina Graells).

Son 61 km de trayecto y 4.660 m de desnivel positivo (por los collados de la Valleta Seca y de Tumeneia) que, recorriendo las comarcas de L'Alta Ribagorça, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà y la Val d'Aran, permiten contemplar algunos de los paisajes más bellos y espectaculares de los Pirineos como el lago de Sant Maurici, con los emblemáticos Encantats de fondo, el circo de Colomèrs, los Besiberris, la llanura de Aigües Tortes, las agujas de Amitges y las de Travessani. Se discurre entre los 1.866 m de altitud, un poco más abajo (N) del refugio Ernest Mallafré, y los 2.748 del collado de Contraix, y no se dispone de señalización propia, aunque la travesía

Este itinerario pone al alcance del excursionista dos magníficos circos glaciares que bautizan los dos refugios que en ellos se encuentran: el de Saboredo, que se cruza en dirección N desde el amplio puerto de Ratera, separación natural entre las comarcas del Pallars Sobirà y de la Val d'Aran, y el de Colomèrs, que, rodeado de picos de entre 2.700 y 2.900 m de altitud, se cuenta entre los que tienen más lagos de los Pirineos (hay un sendero circular que permite contemplar la mayoría de ellos).

Ruta señalizada parcialmente.

0,00 km (2.364 m). Refugio de Amitges. El itinerario se inicia subiendo a la izquierda (NO) por la pista de enfrente del refugio dejando a mano derecha (N) un camino que lleva a la presa del lago Gran d'Amitges. Se pasa por la derecha del lago de Els Barbs y luego entre éste y el de la Munyidera (N) yendo siempre hacia el NO en dirección al puerto de Ratera (poste indicador) ahora por un trillado sendero (pilones de madera). Se remonta por el valle para flanquear más tarde a poniente la sierra de Saboredo por un gran canchal y descender después.

1,97 km (2.491 m), 0 h 48 min. Bifurcación (poste indicador). Entre el lago de Port de Ratera (SO) y el puerto de Ratera d'Espot (N), se reencuentra el GR 11, que se toma a la derecha (NO) subiendo hasta el puerto de Ratera de Colomèrs, ya en la Val d'Aran, donde hay otro cruce de caminos (2,78 km, 2.582 m; poste indicador): se deja el GR 11 a la izquierda (NO), que desciende al refugio de Colomèrs por el circo homónimo, y se sigue por la derecha (NE), también de bajada, por el GR 211-4 en dirección al circo y al refugio de Saboredo. Entorno solitario, salvaje, carente de vegetación arbórea y salpicado por un buen puñado de bellos lagos de diferentes tamaños. Se pasa por la derecha de dos lagunas y se desciende (NE) hasta el lago de Naut (4,06 km, 2.330 m), que se bordea por la izquierda siempre hacia el norte. Desde este punto, se llanea por el valle, se discurre junto al lago del Miei (4,62 km, 2.287 m), que queda a la izquierda (O), y se llega al refugio de Saboredo.

5,06 km (2.298 m), 1 h 41 min. Refugio de Saboredo. Es el más pequeño (18 camas) de los que visita la travesía Carros de Foc y se encuentra en una de las zonas más desconocidas y menos transitadas del parque nacional: el circo de Saboredo. A mano derecha (NE), se deja el GR 211-4, que desciende por el valle de Ruda hasta Tredòs y Salardú, y se sale del refugio en dirección O/NO hacia el collado del Tuc Gran de Sendrosa (poste indicador) por un sendero que baja y pasa por la derecha del lago de Baish (5,30 km, 2.273 m). Se avanza hacia el N a los pies del pico Gran de Sendrosa (O) remontando suavemente.

7,07 km (2.449 m), 2 h 25 min. Tras una última ascensión a poniente más pronunciada, se accede al collado del Tuc Gran de Sendrosa, punto divisorio de los valles de Ruda (NE) y de Aiguamòg (NO), así como de los circos glaciares de Saboredo (SE) y de Colomèrs (SO). Se desciende en el mismo sentido de la marcha (O) por un marcado sendero, se deja a la izquierda un atajo y se continúa hacia el NO haciendo zigzags.

7,72 km (2.225 m), 2 h 46 min. Aprisco Barberà. A partir de aquí, se cambia de dirección para llanear y posteriormente descender ligeramente hacia el SO a través de prados y frondosos bosques de pino negro. Se bordea por la derecha el lago de Clòto de Baish (8,68 km, 2.145 m), que cuenta con una pequeña isla en su lado occidental.

9,01 km (2.172 m), 3 h 06 min. Se desemboca en el GR 11, proveniente del puerto de Ratera, que se toma a la derecha cambiando de nuevo el sentido de la marcha (NO) para remontar después hasta el collado del Clòto (9,14 km, 2.190 m), desde donde ya se vislumbra al oeste el antiguo refugio y el sector septentrional del lago Major de Colomèrs. Se baja, se pasa por encima de la presa, por el lado del viejo refugio y, al empezar a remontar (SO) hacia el puerto de Caldes, se deja el GR y se gira a la izquierda (SO; 9,94 km, 2.126 m) por un desvío bien marcado que cruza un arroyo y lleva al refugio de Colomèrs.

10,26 km (2.135 m), 3 h 24 min. Refugio de Colomèrs, destino final de la jornada e inmejorable punto de partida para adentrarse y descubrir el magnífico circo de Colomèrs.

Más información

[EN] Carros de Foc 4. Amitges-Colomèrs

Carros de Foc is a circular route that links up nine manned refuges in the Aigüestortes i Estany de Sant Maurici National Park. The route was conceived and designed in 1987 by the refuge caretakers, and it has been successful in terms of the number of participants since the first year it was launched. It has also been a point of reference for hiking products developed since then. It is presented in two non-mutually-exclusive modalities, depending on whether the goal in mind is for sporting or leisure purposes: in under 24 hours (skyrunning) and without any time limit during the season (from early June to late September). We have divided the route into five stages, setting off from the Ventosa i Calvell refuge in an anti-clockwise direction and taking account of the length and accumulated difference in altitude of each one, thus making it perfectly manageable for a hiker used to mountains, who is physically fit and has a good sense of direction. However, you can start the route from any of the refuges in any direction you wish. Nearby towns or villages can be accessed by public transport (coach, using the company Alsina Graells).

The route is 61 km long and has a positive difference in altitude of 4,660 m (via the Valleta Seca and Tumeneia passes). Taking you through the counties of Alta Ribagorça, Pallars Jussà, Pallars Sobirà and Val d'Aran, it allows you to experience some of the prettiest and most spectacular landscapes of the Pyrenees, such as Sant Maurici lake with the emblematic Encantats twin peaks in the background, the Colomèrs cirque, the Besiberris mountains, Aigües Tortes plain, and the Amitges and Travessani needles. The route climbs from an altitude of 1,866 m, a little further down (N) from the Ernest Mallafré refuge, to 2,748 m at the Contraix pass. It does not have its own signposting, although some stretches share the white and red marks of the GR 11 and GR 211 grande route tracks that meander through the national park.

This route allows hikers to experience two magnificent cirques, from which both refuges in them get their names: the Saboredo cirque, which you cross in a northerly direction from the broad Ratera pass, which is the natural dividing line between the counties of Pallars Sobirà and Val d'Aran, and the Colomèrs cirque, which, surrounded by peaks between 2,700 m and 2,900 m high, is one of the ones with the largest number of lakes in the Pyrenees (there is a circular track that allows you to get good views of most of them).