Technical difficulty   Moderate

Recorded June 2008

2.7
5.5

near Pla de l'Ermita, Catalunya (España)

[CA] Carros de Foc 2. Estany Llong-Refugi Josep Maria Blanc

Carros de Foc és una travessa circular que enllaça els 9 refugis guardats del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. L'itinerari, nascut i ideat pels guardes l'any 1987, ha estat un èxit de participants des del primer moment i ha esdevingut un referent de posteriors productes senderistes. Es presenta en dues modalitats no excloents entre si segons si es planteja amb una finalitat esportiva o bé lúdica: en menys de 24 h, la "sky running", i sense límit de temps dins la temporada (de principis de juny a finals de setembre). S'ha dividit en cinc etapes sortint des del refugi Ventosa i Calvell en el sentit contrari al de les agulles del rellotge tenint en compte la longitud i el desnivell acumulat de cadascuna, essent assumible per a un senderista habituat a la muntanya i amb bona forma física i sentit de l'orientació. Tanmateix, pot iniciar-se des de qualsevol dels refugis i en la direcció que es desitgi. Es pot accedir a les poblacions pròximes en transport públic amb autocar (empresa Alsina Graells).

Són 61 km de trajecte i 4.660 m de desnivell positiu (pels colls de la Valleta Seca i de Tumeneia) que, recorrent les comarques de l'Alta Ribagorça, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà i la Val d'Aran, permeten contemplar alguns dels paisatges més bells i espectaculars dels Pirineus com l'estany de Sant Maurici, amb els emblemàtics Encantats de rerefons, el circ de Colomèrs, els Besiberris, el planell d'Aigües Tortes, les agulles d'Amitges i les de Travessani. Es discorre entre els 1.866 m d'altitud, una mica més avall (N) del refugi Ernest Mallafré, i els 2.748 del coll de Contraix, i no se segueix cap senyalització pròpia, tot i que es comparteix en alguns trams les marques blanques i vermelles dels senders de gran recorregut GR 11 i GR 211 que solquen el parc nacional.

Llarg i exigent itinerari que remunta per la vall de Dellui de forma sostinguda fins a la collada homònima, des d'on es gaudeix d'una amplíssima panoràmica de la contrada, voreja el popular estany Tort, passa per una antiga via fèrria de vagonetes emprades el segle passat en les obres hidràuliques de la zona i accedeix al refugi de Colomina, el més alt de la travessa (2.415 m). Pel GR 11-20, i a través de paratges mancats de vegetació i extremadament rocosos, es voregen estanys de grans dimensions com el de Mar, el de Saburó i el Negre de Peguera, es franqueja el pas de l'Ós i la collada de Saburó i s'albira l'impressionant relleu escarpat dels pics de Pala Pedregosa, la Mainera i Saburó entre d'altres. La jornada finalitza al refugi Josep Maria Blanc, ubicat en un bellíssim entorn muntanyenc arran de l'estany Tort de Peguera.

Ruta senyalitzada parcialment.

0,00 km (1.985 m). Refugi d'Estany Llong. Se surt de darrere del refugi per un fressat sender (pal indicador) que remunta cap al SE fent ziga-zagues per dins del bosc d'Estany Llong. Grans vistes de les valls d'Aigüestortes i de Contraix, per on la ruta va baixar l'etapa anterior.

1,34 km (2.169 m), 0 h 33 min. Bifurcació (pal indicador): es deixa a l'esquerra (E) un desviament que es dirigeix als estanys de les Corticelles i se segueix en direcció SO cap a la vall de Dellui. Es flanqueja la cara occidental i meridional de les agulles de Dellui (marxant cap al SO i al SE respectivament). L'entorn és cada cop més rocós i feréstec, la vegetació minva a mesura que s'ascendeix i la panoràmica s'amplia a ponent amb la vall de Sant Nicolau i l'estany de Llebreta. Es passa per sobre dels estanyols de Dellui, que queden a mà dreta (S), es creua una tartera i es davalla lleugerament fins al ja més gran estany de Dellui (4,18 km, 2.350 m), que també cal deixar a la dreta (O) per pujar per la vall homònima fins a la collada de Dellui, ja a les envistes.

5,45 km (2.577 m), 2 h 03 min. Collada de Dellui. Es descendeix amb força en direcció E/SE cap a l'estany més proper, el d'Eixerola, que cal vorejar per la dreta. Aquest estany està actualment unit amb el de Cubieso (E) a causa de les respectives preses que n'han fet augmentar el cabal. Vora la presa de l'estany Eixerola, es creua per un pont el seu desguàs (6,47 km, 2.351 m) i més endavant es continua (SE) per l'esquerra del de Nariolo.

7,42 km (2.303 m), 2 h 36 min. Es travessa un altre pont, que salva les aigües que de l'estany de Nariolo (O) desemboquen a les del Tort (E), i es passa per sota de la presa d'aquest primer estany per enfilar-se després en direcció S/SE. Es discorre per sobre i per la dreta de l'estany Tort, de grans dimensions i de forma allargassada, se'n deixa la presa a l'esquerra (8,75 km, 2.293 m) i es baixa (SE) fins a vorejar-lo, sempre per la dreta, per una antiga via del carrilet bastida el segle passat per realitzar les diferents obres hidràuliques de la zona.

9,85 km (2.302 m), 3 h 13 min. La Portella. Es troba un rètol indicador que mena al refugi de Colomina i, als pocs metres, s'arriba a una bifurcació senyalitzada (9,99 km, 2.308 m): s'ha de pujar pel sender pedregós de l'esquerra (E) seguint les marques blanques i vermelles del GR 11-20 -que ens acompanyaran fins al final de la jornada- deixant la via fèrria a la dreta (SE).

10,99 km (2.415 m), 3 h 38 min. En creuar el barranc de Jou, s'accedeix al refugi de Colomina, singular edifici de fusta que, elevant-se als 2.415 m d'altitud, és el sostre dels 9 de la travessa. Es desfà el camí uns metres fins a la presa de l'estany de Colomina, que es ressegueix per l'esquerra pel seu cantó occidental reprenent el GR 11-20 en direcció NO.

12,06 km (2.439 m), 3 h 55 min. Presa de l'estany de Mar. Se segueix també per la seva esquerra per enfilar-se després cap al NE fent giragonses fins al pas de l'Ós, on s'arriba després d'un darrer tram sorprenentment esglaonat (13,00 km, 2.546 m). Es passa per sobre de la presa de l'estany de Saburó, que cal vorejar per la dreta pel seu cantó meridional per, més enllà, ascendir en direcció NE fins a la ben visible collada de Saburó, ubicada entre el pic del mateix nom (NO) i el de la Mainera (SE).

14,01 km (2.667 m), 4 h 40 min. Collada de Saburó. Magnífiques vistes d'ambdós vessants. Es continua en el mateix sentit de la marxa (NE) ara davallant per l'esquerra de la coma del Cap de Port dirigint-se a l'estany homònim de sota. Cal deixar-lo a la dreta (E), així com també posteriorment l'estanyol Cubeto, i recórrer l'altiplà herbat baixant sempre cap al NE per la dreta del tuc Inferior de Saburó. Més endavant, cal desviar-se momentàniament al SE per avançar tot seguit cap al NE entre l'estany de la Llastra, que queda al N, i dos estanyols, a migdia.

16,55 km (2.416 m), 5 h 18 min. Bifurcació: es deixa a mà esquerra (O) un sender que remunta al coll de Monestero i es continua a la dreta (E) descendint fortament pel GR 11-20 tot fent ziga-zagues amb bones vistes a llevant dels estanys Trullo, Tort de Peguera (NE) -ambdós units avui per la presa del segon- i el Negre de Peguera (SE).

16,99 km (2.337 m), 5 h 30 min. Es passa per sobre de la presa de l'estany Negre, espectacular per la seva grandària i per estar envoltat d'imponents muntanyes i frondosos boscos de pi negre, es puja al promontori rocós de davant (NE) per davallar-hi després i, finalment, es desemboca a una pista de terra (17,31 km, 2.335 m) que cal prendre a l'esquerra (NE) fins al refugi Josep Maria Blanc.

17,63 km (2.315 m), 5 h 39 min. Refugi Josep Maria Blanc, situat en un entrant de terra de l'estany Tort de Peguera enmig d'un bucòlic paratge natural. Fi de la segona etapa.

Més informació

[ES] Carros de Foc 2. Lago Llong-Refugio Josep Maria Blanc

Carros de Foc es una travesía circular que enlaza los 9 refugios guardados del Parque Nacional de Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. El itinerario, nacido e ideado por los guardas en 1.987, ha sido un éxito de participantes desde el primer momento y se ha convertido en un referente de posteriores productos senderistas. Se presenta en dos modalidades no excluyentes entre sí según si se plantea con una finalidad deportiva o bien lúdica: en menos de 24 h, la "sky running", y sin límite de tiempo dentro de la temporada (de principios de junio a finales de septiembre). Se ha dividido en cinco etapas saliendo desde el refugio Ventosa i Calvell en el sentido contrario al de las agujas del reloj teniendo en cuenta la longitud y el desnivel acumulado de cada una, siendo asumible para un senderista habituado a la montaña y con buena forma física y sentido de la orientación. Sin embargo, puede iniciarse desde cualquiera de los refugios y en la dirección que se desee. Se puede acceder a las poblaciones cercanas en transporte público con autocar (empresa Alsina Graells).

Son 61 km de trayecto y 4.660 m de desnivel positivo (por los collados de la Valleta Seca y de Tumeneia) que, recorriendo las comarcas de L'Alta Ribagorça, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà y la Val d'Aran, permiten contemplar algunos de los paisajes más bellos y espectaculares de los Pirineos como el lago de Sant Maurici, con los emblemáticos Encantats de fondo, el circo de Colomèrs, los Besiberris, la llanura de Aigües Tortes, las agujas de Amitges y las de Travessani. Se discurre entre los 1.866 m de altitud, un poco más abajo (N) del refugio Ernest Mallafré, y los 2.748 del collado de Contraix, y no se dispone de señalización propia, aunque la travesía comparte en algunos tramos las marcas blancas y rojas de los senderos de gran recorrido GR 11 y GR 211 que surcan el parque nacional.

Largo y exigente itinerario que remonta por el valle de Dellui de forma sostenida hasta el collado homónimo, desde donde se disfruta de una amplísima panorámica de la zona, bordea el popular lago Tort, pasa por una antigua vía férrea de vagonetas empleadas el siglo pasado en las obras hidráulicas de la zona y se accede al refugio de Colomina, el más alto de la travesía (2.415 m). Por el GR 11-20, y a través de parajes carentes de vegetación y extremadamente rocosos, se bordean lagos de grandes dimensiones como el de Mar, el de Saburó y el Negre de Peguera, se franquea el paso de L'Ós y el collado de Saburó y se divisa el impresionante relieve escarpado de los picos de Pala Pedregosa, de la Mainera y de Saburó entre otros. La jornada finaliza en el refugio Josep Maria Blanc, ubicado en un bellísimo entorno montañoso junto al lago Tort de Peguera.

Ruta señalizada parcialmente.

0,00 km (1.985 m). Refugio de Estany Llong. Se sale de detrás del refugio por un trillado sendero (poste indicador) que remonta hacia el SE en zigzag por dentro del bosque de Estany Llong. Grandes vistas de los valles de Aigüestortes y de Contraix, por donde la ruta bajó la etapa anterior.

1,34 km (2.169 m), 0 h 33 min. Bifurcación (poste indicador): se deja a la izquierda (E) un desvío que se dirige a los lagos de Les Corticelles y se sigue en dirección SO hacia el valle de Dellui. Se flanquea la cara occidental y meridional de las agujas de Dellui (marchando hacia el SO y el SE respectivamente). El entorno es cada vez más rocoso y agreste, la vegetación disminuye a medida que se asciende y la panorámica se amplía a poniente con el valle de Sant Nicolau y el lago de Llebreta. Se pasa por encima de las lagunas de Dellui, que quedan a mano derecha (S), se cruza un canchal y se baja ligeramente hasta el lago de Dellui (4,18 km, 2.350 m), que también hay que dejar a la derecha (O) para subir por el valle homónimo hasta el collado de Dellui, ya a la vista.

5,45 km (2.577 m), 2 h 03 min. Collado de Dellui. Se desciende con fuerza en dirección E/SE hacia el lago más cercano, el de Eixerola, que hay que bordear por la derecha. Este lago está actualmente unido con el de Cubieso (E) debido a las respectivas presas que han hecho aumentar su caudal. Cerca de la presa del lago Eixerola, se cruza por un puente su desagüe (6,47 km, 2.351 m) y más adelante se continúa (SE) por la izquierda del de Nariolo.

7,42 km (2.303 m), 2 h 36 min. Se cruza otro puente, que salva las aguas que del lago de Nariolo (O) desembocan en las del Tort (E), y se pasa por debajo de la presa de este primer lago para elevarse después en dirección S/SE. Se discurre por encima y por la derecha del lago Tort, de grandes dimensiones y de forma alargada, se deja la presa a la izquierda (8,75 km, 2.293 m) y se baja (SE) hasta bordearlo, siempre por la derecha, por una antigua vía del ferrocarril construida en el siglo pasado para realizar las diferentes obras hidráulicas de la zona.

9,85 km (2.302 m), 3 h 13 min. La Portella. Se encuentra un cartel con indicaciones hacia el refugio de Colomina y, a los pocos metros, se llega a una bifurcación señalizada (9,99 km, 2.308 m): hay que subir por el sendero pedregoso de la izquierda (E) siguiendo las marcas blancas y rojas del GR 11-20 -que nos acompañarán el resto de la jornada- dejando la vía férrea a la derecha (SE).

10,99 km (2.415 m), 3 h 38 min. Al cruzar el barranco de Jou, se accede al refugio de Colomina, singular edificio de madera que, elevándose a 2.415 m de altitud, es el techo de los 9 de la travesía. Se desanda el camino unos metros hasta la presa del lago de Colomina, que se sigue por la izquierda por su lado occidental retomando el GR 11-20 en dirección NO.

12,06 km (2.439 m), 3 h 55 min. Presa del lago de Mar. Se sigue también por su izquierda para ascender después hacia el NE haciendo eses hasta el paso de L'Ós, donde se llega después de un último tramo sorprendentemente escalonado (13,00 km, 2.546 m). Se pasa por encima de la presa del lago de Saburó, que hay que bordear por la derecha por su lado meridional para, más allá, remontar en dirección NE hasta el bien visible collado de Saburó, ubicado entre el pico del mismo nombre (NO) y el de la Mainera (SE).

14,01 km (2.667 m), 4 h 40 min. Collado de Saburó. Magníficas vistas de ambas laderas. Se continúa en el mismo sentido de la marcha (NE) ahora descendiendo por la izquierda del valle del Cap de Port dirigiéndonos al lago homónimo de abajo. Hay que dejarlo a la derecha (E), así como también posteriormente el lago Cubeto, y recorrer la meseta herbosa bajando siempre hacia el NE por la derecha del pico Inferior de Saburó. Más adelante, hay que desviarse momentáneamente al SE para avanzar a continuación hacia el NE entre el lago de la Llastra, que queda al N, y dos lagunas, a mediodía.

16,55 km (2.416 m), 5 h 18 min. Bifurcación: se deja a mano izquierda (O) un sendero que remonta al collado de Monestero y se continúa a la derecha (E) descendiendo fuertemente por el GR 11-20 haciendo zigzags con buenas vistas a levante de los lagos Trullo, Tort de Peguera (NE) -ambos unidos hoy por la presa del segundo- y el Negre de Peguera (SE).

16,99 km (2.337 m), 5 h 30 min. Se pasa por encima de la presa del lago Negre, espectacular por su tamaño y por estar rodeado de imponentes montañas y frondosos bosques de pino negro, se sube al promontorio rocoso de enfrente (NE) para bajar después y, finalmente, se desemboca en una pista de tierra (17,31 km, 2.335 m) que hay que tomar a la izquierda (NE) hasta el refugio Josep Maria Blanc.

17,63 km (2.315 m), 5 h 39 min. Refugio Josep Maria Blanc, situado en un entrante de tierra del lago Tort de Peguera en medio de un bucólico paraje natural. Fin de la segunda etapa.

Más información

[EN] Carros de Foc 2. Estany Llong-Josep Maria Blanc Refuge

Carros de Foc is a circular route that links up nine manned refuges in the Aigüestortes i Estany de Sant Maurici National Park. The route was conceived and designed in 1987 by the refuge caretakers, and it has been successful in terms of the number of participants since the first year it was launched. It has also been a point of reference for hiking products developed since then. It is presented in two non-mutually-exclusive modalities, depending on whether the goal in mind is for sporting or leisure purposes: in under 24 hours (skyrunning) and without any time limit during the season (from early June to late September). We have divided the route into five stages, setting off from the Ventosa i Calvell refuge in an anti-clockwise direction and taking account of the length and accumulated difference in altitude of each one, thus making it perfectly manageable for a hiker used to mountains, who is physically fit and has a good sense of direction. However, you can start the route from any of the refuges in any direction you wish. Nearby towns or villages can be accessed by public transport (coach, using the company Alsina Graells).

The route is 61 km long and has a positive difference in altitude of 4,660 m (via the Valleta Seca and Tumeneia passes). Taking you through the counties of Alta Ribagorça, Pallars Jussà, Pallars Sobirà and Val d'Aran, it allows you to experience some of the prettiest and most spectacular landscapes of the Pyrenees, such as Sant Maurici lake with the emblematic Encantats twin peaks in the background, the Colomèrs cirque, the Besiberris mountains, Aigües Tortes plain, and the Amitges and Travessani needles. The route climbs from an altitude of 1,866 m, a little further down (N) from the Ernest Mallafré refuge, to 2,748 m at the Contraix pass. It does not have its own signposting, although some stretches share the white and red marks of the GR 11 and GR 211 grande route tracks that meander through the national park.

This is a long, demanding route that climbs constantly through the Dellui valley to the pass of the same name. From here, you will be able to enjoy a really extensive panoramic view of the region. It then skirts around Tort lake, passes along an old railway where carriages were used last century for the dam-building works in the area, and comes to the Colomina refuge, the highest one on the hike (2,415 m). Along GR 11-20 and across barren, extremely rock spots, you will skirt around big lakes, such as Mar, Saburó and Negre de Peguera. You will also cross the Ós and Saburó passes and be able to make out the impressive craggy relief of the Pala Pedregosa, Mainera and Saburó peaks, among others. The day ends at the Josep Maria Blanc refuge located in a really pretty mountain setting near Tort de Peguera lake.

Partially marked trail.

Refugi de Colomina
TP - 12/08/2008 3:56:34
  • Photo of Collada de Saburó
Baixant de la collada de Saburó