Uploaded March 6, 2019

Recorded February 2019

3.0
6.0

near Portlligat, Catalunya (España)

Cap de Creus: On els Pirineus s’endinsen en el mar i el vent i l’aigua donen caràcter al paisatge. Ens trobem en un paratge singular i de gran bellesa amb un litoral abrupte d’aigües profundes, alts penya-segats, abundants illots i petites cales d’aigües transparents i cristal·lines. A terra una vegetació de matolls i formacions arbustives, i mes a l’interior algun petit prat i boscos. Abunden també les aus migratòries. Al NO del far, entre les cales Culip i d’Agulles hi trobem el Paratge de Tudela, un bell espai natural de gran riquesa geològica, on les roques formen un conjunt de formes i escultures únic que han estat font d’inspiració d’artistes com Salvador Dalí. Rumb al Oest arribem a Cala Prona, raconada on la costa fa un punt d’inflexió i ha servit de refugi de pescadors. Hi trobem una de les dues barraques de pescadors que encara resten en aquest encisador paratge.

Ruta: El Far de Cap de Creus (77 m) – Punta de sa Claveguera (7 m) – Cala des Camarellís -Cala Culip – Platja Gran de Culip – Paratge de Tudela – Mirador de Pamperris – Cala d’Agulles – Platja de Neganta – Cala Galladera – Racó de s’Aigua Dolça – Puig de Cala Sardina (102 m) – Cala Prona – Mas dels Rabassers de Dalt – El Far de Cap de Creus

Accés: Al Cap de Creus s’hi pot amb cotxe per una pista asfaltada que comença a Cadaqués. També hi ha l’opció d’arribar-hi apeu.

Caminada: Llarga i orogràficament accidentada etapa per el vessant nord del Cap de Creus, saltant de cala en cala que comencem al Far. Baixem rumb al Est com si anéssim a la Punta del Cap i inici del GR-11. Intentem seguir una ruta circular i aviat girem al Nord. La curiositat fa que perdem la traça i caminant sobre roca arribem a Punta de sa Claveguera. Gaudint del mar, les onades, la recent sortida de sol i de les tonalitats de la llum sobre les pedres llaurades per el vent de tramuntana i l’aigua emprenem ja rumb al Oest fins a situar-nos damunt la Cala Culip. La voregem i aviat trobem un corriol que ens mena a la Platja Gran de Culip amb la seva barraca de pescadors. Tot seguit els Gentils per seguir caminant per l’increïble paratge de Tudela. EL camí es molt fàcil i perfectament senyalitzat, amb indicacions de no deixar-lo. Un gaudi per els sentits amb la visió de les capricioses formes i colors de les roques, el soroll de la petita brisa i dels ocells, l’olor de sal i de mar. Avançar es fa difícil per les ganes de fotografiar tots els racons. No ens perdem la Àliga ni el Camell. Passem pel Mirador la Gran Sala, de Pamperris i de l’illa de Portaló per acabar baixant a la cala d’Agulles. Aquí s’acaben les restriccions i tenim intenció de seguir vorejant el mar, però les ganes d’atansar-nos a el Camell son mes fortes i seguim el recorregut marcat. Vist el Camell anem a buscar el corriol que va direcció a Coll de ses Portes. Seguim corriols, deixem el que va al coll i girem al SO per tot fent giragonses, anar a petar a la carretera de Portaló que rumb al N ens ha de portar damunt de la Platja de Neganta. La baixada a la bonica i solitària platja es el preludi del accidentat trajecte fins a Cala Prona. Des del camí, tartera avall arribem a la platja, on un rec d’aigua dolça es filtra abans d’arribar al mar. La sortida, marcada per una fita de pedra es troba al vessant N. Comença fent una petita llaçada tot enfilant-se per les roques fins a trobar un camí que fa de bon seguir fins al Racó des Bac, ja a la Cala Galladera. Vorejar la cala i arribar al Racó d’Aigua Dolça es el tram mes difícil, amb roca mullada i alguna petita desgrimpada a mes de curtes però fortes pujades dins el bosc. Uns senyals grocs ens ajuden a no apartar-nos del camí. Un altre bonic i solitari racó per passar-se l’estona contemplant i gaudint dels sentits. Però cal seguir i ho fem de nou rumb al N i amb forta pendent per trobar aviat la traça de camí, ara marcada amb color blau, que tot girant al Oest ens situa en un altiplà pedregós. Davant tenim el Puig de Cala Sardina i no perdem l’ocasió de pujar-hi per contemplar bona part de la península del Cap de Creus. Baixem per anar a retrobar el camí a la zona coneguda com a Prat de sa Guarda Morisca. Canvi total de vegetació, ara amb brucs de mes de 2 metres que cal travessar per un camí poc freqüentat. No cal dir que es crític trobar el punt exacte des d’on comença el corriol que ens ha de situar ja damunt de Cala Prona. Sortim de la vegetació i a baix ja veiem la cala i el seu refugi (per accedir-hi cal haver demanat la clau a Port de la Selva). La baixada a la cala no es difícil, però hi ha una gran varietat d’opcions seguint diferents traces, sense un camí clar ni definit. Arribem a la cala, passant pel costat del pou d’aigua dolça. Un altre racó del que costa marxar. La sortida ja es mes fàcil anant a la veïna cala Portixó i des d’allà remuntar el rec pel costat dret. En el punt on comença en rec, una fita ens marca el pas per endinsar-nos de nou al laberint vegetal per on passa el corriol que ens ha de portar rumb al S fins a trobar una malmesa pista que enllaça amb el GR-11. Seguim el Gran Recorregut que passant per els Masos de Rabassers de Dalt i de Baix ens ha de portar al Far.

Cartografia: Parc Natural del Cap de Creus. Escala 1:20.000. Editorial Piolet.

Baixada a Cala Portixó

Cala Galladera

• Photo of Franco Marconcini

Franco Marconcini Jun 17, 2019

Very beautiful route that develops in the most beautiful area of the whole Costa Brava.

But be careful: the GPS track indicates a narrow path through tall shrubs to descend to Cala Prona. We tried to walk it but we had to give up a few hundred meters from the Cala: the 4 meters high vegetation was impenetrable and very thick, a sign that the path has not been cleaned for at least 10 years.

• Photo of i-tram

i-tram Jun 28, 2019

Bona aportació per a aquesta bonica ruta.
    Efectivament, hi ha un parell de trams on la vegetació dificulta el pas i on es imprescindible trobar el Camí exacte i precis; del contrari es millor no endinsar-s'hi. Principalment el primer: Hi ha un waypoint que ja ho avisa: "Prat de Guarda Morisca. Critic trobar el Camí". Tinguem en compte que el GPS té una precisió que por variar entre 3 i 10 metres. Cal buscar el Camí curosament. I un copago trobat seguir-lo.

Bona ruta
    ood contribution for this beautiful route.
    Indeed, there are a couple of sections where vegetation makes the passage difficult and where it is essential to find the exact and precise Way; On the contrary, it is better not to enter. Mainly the first one: There is a waypoint that already warns: "Prat de Guarda Morisca. Critic trobar el camí.Critic to find the Way." Keep in mind that the GPS has an accuracy that ranges from 3 to 10 meters. You have to look for the Way carefully. And once