Uploaded November 10, 2015

Recorded November 2015

2.5
5.0

near el Prat de Sant Julià, Catalunya (España)

Pujada al Morral de Caselles (1.116m), a l'Agullola de la Tuta (1.141m), al Santuari de Cabrera (1.308m), al Puig de la Bastida (1.242m) i al Pla d'Aiats (1.312) des de Cantonigròs i visitant, després, la Foradada.

Cabrera forma part del repte dels 100 cims de la FEEC.

---------------------------------------

La ruta comença a l'ampli aparcament davant el restaurant Can Puntí, a tocar de la carretera C-153. Cal seguir una petita pista que s'ha fet fa poc i que voreja la carretera fins a creuar-la per arribar en poca estona a Caselles. El corriol de pujada, que al principi no es diferencia gaire, comença darrere de la casa (caldrà creuar algun filat). Un cop trobat el corriol, no té pèrdua.

El corriol puja fins arribar a una fageda on, a la dreta, s'accedirà al Morral de Caselles (un petit i aeri cim de roques coronat amb una bandera). Les vistes són magnífiques, com ho seran durant tot el recorregut. Per accedir al Morral de Caselles cal passar per una mena d'escletxa entre la vegetació i la roca (sense perill, només és estreta). Cal tornar uns metres de fageda per seguir amb la ruta, continuant recte.

El corriol es veu perfectament i no té pèrdua. Aviat s'arriba a l'Agullola de la Tuta. Un cim encara més aeri amb una creu al cim. Les vistes són per parar i seure una estona. ''Baixant'' de la Tuta comença la pujada a Cabrera. La primera part és per trams força aeris, caminant sobre les parets.

Arribant a Cabrera hi ha indicacions i cartells (a la dreta hi ha un aparcament per deixar-hi el cotxe). Davant, una paret que cal pujar fent esses per les escales per arribar al cim.

Ja a la zona del santuari, les vistes són bones en totes direccions. El santuari normalment és obert i hi ha un restaurant. Passat aquest, hi ha el vèrtex geodèsic.

Un cop passat el vèrtex geodèsic hi ha una bandera i, darrere d'aquesta, es troba el corriol de baixada (molt marcat). Després de baixar uns metres, el corriol es bifurca i cal girar a la dreta que fa baixada. La baixada transcorre entre zones humides i roques abans d'arribar als prats i a la pista que portarà al Puig de la Bastida.

Un cop a la pista, caminada sense gaire desnivell fins als peus del Puig de la Bastida. Per pujar al cim, cal seguir les marques vermelles pintades als arbres (al principi potser costen de veure). Aviat es troba el corriol que puja clarament fins al cim.

El cim del Puig de la Bastida és un cim molt aeri (també). Un cop al cim, ja només queda pujar al Pla d'Aiats passant pel Coll de Saiols. La pujada és curta i en un moment s'arriba al pla. Pràcticament sense desnivell s'arriba a la bandera per gaudir, un cop més, d'extenses panoràmiques.

La baixada passa pel Grau de l'Escaleta, al qual s'hi accedeix pel corriol que surt darrere de les Cabanyes del Pla d'Aiats. La baixada no té complicacions tot i tenir algun tram de roques.

Quan s'arriba a Aiats, la casa que queda un cop acabada la baixada, cal seguir a l'esquerre per corriols i pistes que s'intueixen i a través d'algun camp. El tram final abans d'arribar a la pista obliga a creuar un petit rierol (per un pont) i algun filat. Un cop a la pista, tornada cap a l'aparcament.

La ruta visita també la Foradada. S'hi pot accedir com marca la ruta anant a peu directament o amb cotxe, aparcant just davant de la pista que porta al gorg. Caminant cal seguir un petit tram de la carretera que entra a Cantonigròs i just passat el camp de futbol, girar a la dreta per la pista que s'endinsa al bosc. El camí a la Foradada no té pèrdua i normalment s'hi troba força gent. Visitada la Foradada, tornada a l'aparcament.

---------------------------------------

És una ruta de vistes, paisatges i panoramiques.
També de cims aeris i boscos humits.
Molt i molt recomanable, sobretot a la tardor.
No es troben fonts durant la ruta.
Sense dificultat, cal tenir en compte que hi ha moltes zones exposades.

Pla d'Aiats (1.312m)

Plataforma tabular i acinglerada a 1 303 m, de 3-4 km d’extensió i 200-300 m d’amplada, que forma part de la Serralada Transversal Catalana. Una ampla graonada practicada al cingle facilita l’aprofitament dels pasturatges que cobreixen el pla. És el límit entre els municipis de l’Esquirol i de Pruit (Osona) i de Joanetes (Garrotxa). Al peu dels cingles d’Aiats , s’obre la falla que separa les plataformes residuals d’Aiats i de Cabrera de la plana de Vic, indret on es troba la gran masia d' Aiats.
Mountain pass

Coll de Saiols

Coll entre el Puig de la Bastida i el Pla d'Aiats.

Puig de la Bastida (1.242m)

El Puig de la Bastida és una muntanya de 1.242 metres que es troba al municipi de la Vall d'en Bas, a la comarca de la Garrotxa.

Cabrera (1.308m)

El cim de Cabrera és una muntanya de 1.308 metres que es troba entre els municipis de la Vall d'en Bas a la Garrotxa i de Santa Maria de Corcó a Osona. Al cim s'hi pot trobar un vèrtex geodèsic (referència 295093001).

Mare de Déu de Cabrera

Santuari al cim de Cabrera.

Agullola de la Tuta (1.141m)

Una gran creu de ferro al cim.
Waterfall

La Foradada

Impressionant salt d'aigua.

Morral de Caselles (1.116m)

El Morral de Caselles és una muntanya de 1.116 metres que es troba al municipi de Santa Maria de Corcó, a la comarca d'Osona.

Casa Nova de Racons

Masia per davant de la qual passa la ruta.
Ruins

Cabanyes del Pla d'Aiats

Al Pla d'Aiats. El corriol de baixada s'agafa darrere d'aquestes.

Grau de l'Escaleta

Grau pel qual es baixa del Pla d'Aiats.

Aiats

Masia a peus del Pla d'Aiats.

Caselles

Darrere d'aquesta masia surt el corriol que puja al Morral de Caselles.
Parking

Aparcament

Zona d'aparcament davant del restaurant Can Puntí.