Time  one day 6 hours 41 minutes

Recorded September 2019

4.6
9.2

near Candanchú, Aragón (España)

Ruta circular a peu de dos dies pels Pirineus Occidentals, pel Parc Natural dels Pirineus d´ Aragó i el Parc Nacional dels Pirineus de França.
Sortida i arribada des de Candanchú.
Deixem el cotxe a un aparcament de l´estació d’esquí de Candanchú i seguim la carretera que puja a la pista grande, agafem a la dreta camí que passa pel costat de la “Ciudad de Piedra”, creuem la frontera a França i el coll de Causiat, seguim el GR 11 direcció Ponent i baixem un xic a creuar un petit Torrent on hi ha una generosa Font d´aigua, en poca estona entrem al preciós “bosque de Las Hayas” baixem uns metres més i el camí comença a pujar en direcció Sud-Oest, creuem el riu d´Aspe per sota del impressionant barranc del pas d´Aspe, fem un llarg flanqueig entrant de nou al bosc tot girant en direcció Nord, quan arribem a un petit torrent girem en direcció Ponent i comencem a pujar al Port d´Estanés, just passat el port ja podem contemplar el preciós Ibón d´Estanés, baixem al Ibón i el seguim per la seva llera esquerra, deixem el GR i el Ibón i enfilem a l´esquerra fins a trobar un altre torrent, el seguim una estona, passat el Cantal de Curets seguim un altre GR a la dreta que s´enfila decididament fins arribar al “Valle de Los Sarrios”, creuem per la dreta aquesta preciosa vall i després d´un metres més de desnivell creuem el Port de Bernera. Creuem a l´altre vesant del Port i baixem seguint el Barranc de Los Castillones pel seu marge esquerra fins arribar al bonic Pla de Mistresa. En aquest últim tram, des del valle de Los Sarrios fins a aquest pla, si estem a l’aguait podrem veure-hi isards. Continuem la nostra ruta baixant pel marge esquerra barranc de Los Castillones, passem per la “cridanera” caseta dels Forestals i per sota del refugi de pedra d´Oldecua i en poca estona més arribem al refugi de Lizara on passem la nit.
Segon dia, sortim del refugi i agafem a l´esquerra camí direcció al Coll del Bozo, seguint les indicacions d´un pal senyalitzador. Creuem un petit pla i passem pel refugi de La Cueva, deixem el barranc del Articuso i enfilem a l´esquerra, en poca estona tenim bones vistes del cim del Bisaurin, seguim pujant decididament fins passar el Coll del Bozo, trobem una cruïlla de camins, seguim recta en direcció Nord-Est fent un llarg flanqueig, passem un pas equipat amb un cable i anem a buscar el barranc d´Igüer que seguim durant una bona estona per la seva esquerra, creuem el barranc i el camí gira en direcció Sud, uns metres més de pujada i arribem al bonic coll d´Esper, Des d´aquí tenim un impressionant mirador cap al Midi d´Ossau i Pirineus. Comencem la baixada del coll seguint, primer direcció Ponent i desprès Sud, passem pel “paso de la oreja”, equipat amb un cable, baixem a creuar un petit i bonic prat pla i el camí gira direcció Nord, pugem per creuar un petit coll, després d´uns metres de baixada trobem un altre cable per passar un tros dret de camí, la baixada es fa més decidida i seguim unes fites que marcan el camí per sobre de grans lloses de pedra calcària molt erosionada, cal posar atenció en aquest lloc ja que hi han trams on el camí es fa fonedís, passem per una gran balma on hi ha una bonica Font i un abeurador pel bestiar, baixem un tros més i arribem a una pista de l´estació d’esquí de Candanchú, la seguim i en poca estona arribem de nou al aparcament on un dia abans vàrem començar aquesta bonica i interesant ruta.
Preciosa ruta que passa per bonics boscos de faigs, pel preciós Ibón d´Estanés, pel impressionant valle de los sarrios i també té espectaculars vistes. La major part de la ruta passa per camins ben marcats i indicats i no té cap dificultat rellevant, sempre i quan es faci en condicions de bon temps, en altre cas, es aconsellable portar el track gravat amb un GPS.
Aquesta ruta la vàrem fer els dies 25 i 26 de setembre de 2019.