Moving time  2 hours 48 minutes

Recorded October 2019

1.4
2.7

near Monestir de Montserrat, Catalunya (España)

CANAL DEL SERRAT DEL VENT i PAS DEL TRENCABARRALS (Monistrol, Parc Natural de la Muntanya de Montserrat.).

RESUM: Canal del Pou del Gat, Camí de l'Arrel, Canal del Serrat del Vent, Serra de Lluernes, Torrent de Santa Maria, Camí Vell de Sant Jeroni, Pla dels Ocells, Pas del Trencabarrals, Cova de Santa Anna Vella, Ermita de Santa Anna, Plaça de Santa Anna, Escales dels Pobres, Pas dels Francesos, Abadia de Montserrat, Monestir, Mirador dels Apòstols i Camí dels Degotalls.

* La CANAL DEL SERRAT DEL VENT és una canal emboscada entre el Serrat del Vent i el Serrat de les Barretines, que ressegueix les "barretines" per sota, en direcció Sud i acaba a prop de la Serra de les Lluernes. No s'ha de grimpar, només apuntalar bé els peus als troncs i ajudar-te de branques i arrels, prèvia comprovació que són resistents. No hi ha fites ni senyals de cap tipus, ni tampoc sender evident, el què pot comportar confusions. No apareix al Mapa d'Alpina, almenys el de l'edició que jo tinc del 2009/2010.

▪ACCÉS: Aparquem en un revolt de la carretera, just passada l'entrada del Monestir de Montserrat en direcció a Santa Cecília, a uns 200 metres (espai reduït).

▪RECORREGUT (en sentit anti-horari): Davant mateix del revolt de la carretera, veiem un pal indicador al "Camí dels Degotalls". Pugem per unes escales. Ens desviem a la dreta de seguida, malgrat en una pedra hi ha pintades dues creus. Al costat està el que sembla un "pou", per això el topònim de la "CANAL DEL POU DEL GAT", malgrat en el mapa el torrent apareix com a "Font del Gat".

Iniciem la pujada explosiva per la CANAL DEL POU DEL GAT, amb alguna grimpada senzilla si s'està avesat a grimpar entre roques. Hi ha un pas arran de paret, on ha desaparegut la corda instal.lada com a passamà (ha desaparegut la corda i els anclatges), però es pot passar igualment per sota amb l'ajuda de les arrels.

La Canal del Pou del Gat enllaça amb el CAMÍ DE L'ARREL (865m.a.). GR-172 i PR C-19. Continuem a la dreta en direcció est una estona fins una torrentera.

Inici de la CANAL DEL SERRAT DEL VENT. Sense fites ni senyals, cal anar en direcció sud, seguint el rastre més net que es vegi. En el track hi ha dos desviaments dins la canal: el cim de dues agulles verticals a les que em vaig encinglerar i encigalar, 😅seguint inicialment el què em semblava el sender més evident dins la canal:

- Cim agulla al costat de "EL PROJECTIL", al Serrat de les Barretines.
- Cim agulla al Serrat del Vent.
Són els trams més drets i obviables.

En el cim de la segona agulla ja vaig veure clarament per on anava la canal d'arbres (des de dins la canal no es veu res, prou feina tens en aguantar-te). Crec que seguint la torrentera en direcció S per sota les Barretines ja la intueixes: passada una lona taronja d'algun tipus de paracaigudes, cal anar amb tendència a l'esquerra i després d'uns rocs ja tirar recte amunt, on el sender ja és més evident.

De la canal surts a l'exterior, arran de les agulles del Serrat del Vent i s'obre el paisatge. Hi ha una fita de pedres indicant el punt per si volem fer la canal de baixada. Aprofito per pujar a una tercera agulla, a tocar (1063m).

Després, només cal baixar per el llom de pedra fins enllaçar amb el caminet de la SERRA DE LLUERNES, amb panoràniques vistes als Flautats, la regió de San Salvador i les Madalenes (o gorres). Imponents agulles amb nom propi: Cavall Bernat, la Roca de Sant Salvador/ Elefant, la Prenyada, etc. És un camí carener amb senyals grocs, que seguim uns 300 metres a l'est.

Prenem un trencall que baixa directe cap el Torrent de Santa Maria. Creuem la llera del torrent i a l'altra banda està el CAMÍ VELL DE SANT JERONI, per on continuem en direcció al Monestir.

PLA DELS OCELLS. Obviem el rètol que indica al Monestir per l'esquerra i prenem un corriol a la dreta en direcció a la Regió de les Gorres / Santa Magdalena o Tebes.

PAS DEL TRENCABARRALS. És un pintoresc pas estret entre rocaters: el Trencabarrals, una agulla de 1.153 m de forma cilíndrica i un contrafort de La Gorra Frígia. Hi ha 4 graons de pedra arran de paret que ajuden a pujar la diagonal fins el pas en forma de V.

A l'altra banda del Pas del Trencabarrals, el camí continua. Veiem un parell de trampes i rètols de la papallona del boix, espècie asiàtica invasora, que s'està intentant controlar.

Pal indicador: "Regió de Sta Magdalena" (PR C-19). Aquí agafem el trencall a l'esquerra, baixant unes escales de pedra (la dreta aniríem al Pla de les Taràntules - Estació superior del del Funicular).

Quan el sender passa davant el Torrent de Santa Maria i a l'altra banda es veu l'Ermita de Santa Anna prenem un trencall en pujada fins la COVA DE SANTA ANNA VELLA.

Un cop visitada l'amagada cova (més aviat una balma obrada), reculem i creuem el torrent de Santa Maria, que avui acumula aigua en una bassa degut a les fortes pluges dels darrers dies.

ERMITA DE SANTA ANNA, en restauració.

PLAÇA DE SANTA ANNA. Es diu "plaça", però és una petita cruïlla de camins al mig de la muntanya, sota la "Panxa del Bisbe", curiosa agulla en forma de vela.

ESCALES DELS POBRES: comptats 808 graons des de la Plaça Santa Anna fins la Plaça de l'Abat Oliva!!!

PAS DELS FRANCESOS: tram estret entre roques, amb escales molt dretes. Segons m'han explicat, aquest pas s'anomena així perquè durant la Guerra del Francès, a inicis del s. XIX, els camins normals estaven protegits per bateries i els francesos no podien arribar al Monestir, fins que un traïdor del Bruc els va mostrar aquest "Pas". Els Francesos van saquejar el monestir i assassinar els monjos i ermitans de Montserrat, entre ells el de l'Ermita de la Trinitat.

Via Crucis.

Plaça de l'Abat Oliva: font que raja aigua per diverses aixetes.

Abadia de Montserrat

MONESTIR DE MONTSERRAT.

A prop del MIRADOR DELS APÒSTOLS hi ha unes escales que pugen: és l'inici del CAMÍ DELS DEGOTALLS, amb una escultura de Jacint Verdaguer al principi.

Els "Degotalls" és un camí ample, planer i ombrívol, decorat amb ceràmiques i escultures dedicades a diferents Verges i Marededéus. Hi ha una FONT que raja, malgrat a vegades no funciona.

Fi del Degotalls (porta de reixa oberta): prenem el corriol que davalla progressivament, fins a l'inici de la ruta, finalitzant la circular per la muntanya màgica.
: D

Escales

Dreta trencall Canal del Pou del Gat

Cordes no existents

Sovint s'emporten les cordes i els anclatges del passamà

Camí de l'Arrel. Fi canal pou del gat

Inici Canal Serrat del Vent

Cim agulla (al costat de El Projectil)

Torrentera

Cim agulla

Ok amunt Canal Serrat del Vent

Fi Canal Serrat del Vent (fita)

Cim agulla (1063m)

SERRA DE LES LLUERNES

camí carener amb senyals grocs

Torrent de Santa Maria

Pas dels Francesos

Via Crucis

Fi Escales dels Pobres

Font de l'Abat Oliva (raja)