Uploaded July 28, 2019

Recorded July 2019

1.8
3.7

near Sant Quirze Safaja, Catalunya (España)

Sortim del Parc de l'Aigua, com ja és tradició, i anem en direcció a la urbanització del Solà del Boix. Creuem el pont de l'embassament, passem els ocells de ferro que ens queden a l'esquerra i ens endinsem cap al Passant de Caldes, que fa pujada. Seguim per les cases del carrer del Solà fins arribar a uns camps prenent la direcció nord-oest. Agafarem un corriol de pujada que ens portarà fins al Pla de Torroella, ja al terme de Castellcir. Des d'aquí podem veure magnífiques vistes de Puigcastellar (814 metres) i de la Serra del Bosc Gran, al límit dels termenals de Sant Quirze Safaja i Castellterçol.

Voltem tot aquest pla i anem en direcció sud-oest, on baixem per un altre corriol que connecta amb el GR-177 vers Castellterçol. Travessem la C-59 a través d'un pont que queda a sota de la Noguera, una masia amb un nucli originari del segle XVI amb afegits del XVII i XVIII amb una torre de defensa encarada vers migdia. Seguim un quilòmetre direcció nord vers Castellterçol, i en veurem el castell, del segle XI.

Girem en direcció sud baixant pels camps de la Noguera i un cop a la Font de l'Alcaltarilla, dins el torrent de la Guineu, s'agafa un corriol preciós d'uns 600 metres que ens porta fins la zona de la Teuleria, on antigament hi havia hagut un forn de teules.

Seguim per un corriol fins arribar a una zona molt tupida i frondosa d'arbres fins arribar al Serrat de la Sabatera (a la dreta queda la riera de Puigcastellar, a ponent de la Pregona i de les Saleres). Baixem per un camí ample que deixa entreveure el nucli antic de Sant Quirze Safaja.

Es torna a creuar la C-59 pel pont que queda sota el trencant principal d'accés a Sant Quirze. S'enfila per la banda dreta de la muntanya fins a trobar el camí que mena a la urbanització de mas Badó. Travessem la casa de la Tafanera (que té aquest nom per les espectaculars vistes del municipi que hi ha), i prenem el camí de l'esquerra que deixa veure bones vistes del municipi i del seu entorn frondós i verd. Un corriol de baixada ens mena a caminar per la vora del Tenes, que creuem per arribar a l'Ajuntament. Per la pujada de Màrius Torres s'arriba al nucli antic de Sant Quirze Safaja, es passa pel costat de l'església, del segle XI i campanar del XVII, i s'arriba al punt de sortida.

Índex IBP: 50.
Building of interest

Torroella

El Mas Torroella és una masia del terme municipal de Castellcir, al Moianès. Està situada en el sector meridional del terme, al sud-oest del nucli principal del poble de Castellcir, el Carrer de l'Amargura, prop del límit amb Sant Quirze Safaja. És a la dreta del torrent de Cerverisses, a llevant i a migdia dels Camps de Torroella. El mas és documentat des del segle XIII.

Torrent de la Teuleria

Tunnel

C-59

Vistes al castell de Sant Miquel

El castell de Sant Miquel, o de Castellterçol, o Castell Terçol, és un castell del terme municipal de Castellterçol, pertanyent a la comarca del Moianès. Està situat a migdia de la població, a uns 750 metres del nucli vell de Castellterçol. Fundat pel canonge Terçol, rebé antigament el nom de Castell d'en Terçol, així com el de Castell de Xetmar per haver pertangut a aquest llinatge. És un edifici de Castellterçol (Moianès) declarat bé cultural d'interès nacional.

Quintana de la Noguera

La Noguera és una masia al terme de Castellterçol (el Moianès) inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. El nucli original de la masia és del segle XVI amb afegits dels segles XVII i XVIII. Masia rural amb torre de defensa encarada a migdia. La masia consta de planta baixa i pis i està coberta a dues aigües. A la façana principal es troba un portal d'arc de mig punt adovellat i en l'altre costat de la masia una galeria amb vidrieres, afegida posteriorment. El parament és de picadís i pedres molt irregulars. La torre és de planta quadrada. Té tres nivells d'alçada i està coberta a quatre vessants amb un voladís de maó.

La Teuleria

La Teuleria fou una petita masia del terme municipal de Castellterçol, al Moianès. Estava situada a l'extrem meridional del terme, ran del límit amb Sant Quirze Safaja. És a prop i a ponent de la carretera C-59, a l'esquerra de la riera de Puigcastellar.

Torrent de Puigcastellar

Tunnel

Torrent del Gatell

Torrent de la Font del Boix

Building of interest

Poua de Baix

Antiga poua de glaç perfectament conservada a l'antiga propietat del Badó, que ara és de can Perereda, ran la cara de llevant del camí de cal Guiter, sobre les Torres Bessones. Construïda de pedra, amb volta, de 10 metres de diàmetre i una considerable fondària, segurament de més de 10 metres, ara serveix de dipòsit d'aigua. Actualment també en diuen la poua del Motor.

La Tafanera

El Tenes

El Tenes neix als altiplans del Moianès, a la serra de la Sauva Negra, rebent en els seus orígens el nom de riera de Castellcir, ja que passa just per davant de l'església romànica de Sant Andreu de Castellcir. Per la pròpia natura del terreny (roques calcàries fàcilment erosionables), s'encaixa molt ràpidament, formant pintorescs gorgs i saltants d'aigua, els més destacats dels quals es troben entre Sant Quirze Safaja i Riells del Fai, destacant els de l'entorn de Sant Miquel del Fai, on rep, per l'esquerra, després de tres espectaculars saltants d'uns centenar de metres d'alçada en el seu conjunt, el Rossinyol. A partir d'aquest punt s'obre a la depressió del Vallès, a través de la vall de Sant Miquel, per unir-se per la dreta al Besòs entre Montmeló i Mollet del Vallès, destacant el torrent de Vallderròs, tributari per l'esquerra a l'alçada de Riells, després de la unió de diversos torrents que baixen del Bertí i zones properes en el Gorg de Vallderròs, lloc d'una singularitat especial i font de moltes de les llegendes del lloc, com la típica de les dones d'aigua.