0.7
1.5

near Areo, Catalunya (España)

[CA] Camí del Pla de la Selva: de la Farga al pla de la Selva

Itinerari senyalitzat pel Parc Natural de l'Alt Pirineu que transcorre per un bosc mixt d'avet i pi roig que conserva les marques inequívoques de l'antiga i predominant activitat agrària i forestal d'èpoques passades a la vall. El recorregut està indicat en totes les cruïlles amb senyalització vertical del parc natural.

El punt d'inici, la Farga, instal·lació rural i preindustrial que servia per produir ferro en un forn baix, recorda una de les activitats més importants a principis del s. XIX a la vall Ferrera, molt rica, com el seu nom indica, en ferro. El recorregut puja suaument entre els antics camps de conreu i les bordes de la gent que els regentava fins al pla de la Selva, punt més alt de l'itinerari. Durant la baixada, que passa pel costat del monumental avet del Pla de la Selva, ens endinsem pels frondosos boscos que acompanyen les gorges de la Noguera de Vallferrera per un sender abans freqüentat pels bous que n'arrossegaven la fusta per comercialitzar-la i fer-ne carbó. Les carboneres estaven al mateix camí, en esplanades que encara es poden veure quan es voreja la riba de la Noguera. Cal parar atenció en èpoques de crescuda del riu, ja que al tram final s'hi passa a tocar.

Ruta senyalitzada.

Per arribar al punt de partida des de Sort, cal prendre la carretera C-13 cap al N fins a Llavorsí. Allà s'ha de girar a la dreta (NE) per la L-504, que s'endinsa per la vall de la Noguera de Cardós fins a una nova cruïlla, una petita rotonda que separa la carretera de la vall de Cardós (a l'esquerra, N; la mateixa L-504) de la de vall Ferrera (a la dreta, NE; la L-510). S'ha de seguir per aquesta darrera fins al poble d'Àreu (13 km des de Llavorsí), indret on s'acaba l'asfalt i comença una pista de terra en estat una mica precari que cap al N accedeix a l'aparcament de la Farga, on es deixa el cotxe.

0,00 km (1.455 m). Se surt de l'aparcament pujant per la mateixa pista de la vall Ferrera, que porta al pont de la Molinassa, en direcció SE.

0,10 km (1.469 m), 0 h 02 min. Bifurcació. Es trenca a la dreta (SE) per un camí que remunta fins a trobar el GR 11, que baixa del pla de Boet a Àreu.

0,30 km (1.527 m), 0 h 10 min. Confluència amb el GR 11: cal prendre'l a l'esquerra (E) en pujada. Al cap de poc, s'arriba a la font del Gavatxó (0,83 km, 1.590 m, 0 h 22 min) i a la borda del mateix nom. Se segueix amunt.

1,20 km (1.627 m), 0 h 30 min. Es creua la pista forestal seguint les marques del GR 11. Se surt de nou a la pista (1,56 km, 1.690 m, 0 h 40 min) a pocs metres del pla de la Selva.

1,70 km (1.693 m), 0 h 32 min. Pla de la Selva. Hi ha una taula per dinar, una borda homònima i antics camps de conreu. Se segueix recte (NE) per la pista: a partir d'ara, es davalla tota l'estona.

2,30 km (1.650 m), 0 h 38 min. Després de baixar uns 600 m, es deixa la pista i se segueix a l'esquerra (O/NO) per un camí que, pocs metres més endavant, passa pel costat de l'avet del Pla de la Selva (2,37 km, 1.640 m, 0 h 40 min), un arbre monumental.

2,84 km (1.567 m), 0 h 47 min. Es continua descendint pel dens bosc i es passa vora un penya-segat que domina la gorja de la Noguera; separant-se del camí una mica a la dreta s'obté una bella vista d'aquesta gorja (cal parar compte amb la proximitat del penya-segat). Més avall, al costat del riu, es passa per un tram esglaonat per on els bous arrossegaven els troncs durant el període d'explotació forestal de fusta i carbó.

3,33 km (1.529 m), 0 h 53 min. S'accedeix a la riba sud de la Noguera de Vallferrera. De tant en tant, es troben petits replans circulars, indrets on s'ubicaven les antigues carboneres. El camí segueix per la riba fins a un pont.

4,10 km (1.483 m), 1 h 10 min. Es creua el riu per un pont ample que enllaça amb una pista forestal, per on es baixa en direcció SE.

4,79 km (1.451 m), 1 h 15 min. Després de deixar enrere algunes bordes restaurades, se surt a la pista de la vall Ferrera, que se segueix a l'esquerra (SE) fins a tornar a l'aparcament de la Farga.

4,82 km (1.455 m), 1 h 19 min. Aparcament de la Farga. Fi del recorregut.

Més informació

[ES] Camino del Pla de la Selva: de la Farga al llano de la Selva

Itinerario señalizado por el Parque Natural de L'Alt Pirineu que transcurre por un bosque mixto de abeto y pino silvestre que conserva las marcas inequívocas de la antigua y predominante actividad agraria y forestal de épocas pasadas en el valle. El recorrido está indicado en todos los cruces con señalización vertical del parque natural.

El punto de inicio, la Farga, instalación rural y preindustrial que servía para producir hierro en un horno bajo, recuerda una de las actividades más importantes a principios del s. XIX en el valle Ferrera, muy rico, como su nombre indica, en hierro. El recorrido asciende suavemente entre los antiguos campos de cultivo y las bordas de la gente que los regentaba hasta el llano de la Selva, punto más alto del itinerario. Durante la bajada, que pasa junto al monumental abeto del Pla de la Selva, nos adentramos por los frondosos bosques que acompañan las pozas de la Noguera de Vallferrera por un sendero antes frecuentado por bueyes que arrastraban la madera sustraída para comercializarla y hacer carbón. Las carboneras estaban en el mismo camino, en explanadas que aún se pueden ver cuando se bordea la orilla de la Noguera. Hay que prestar atención en épocas de crecida del río, ya que en el tramo final se pasa muy cerca suyo.

Ruta señalizada.

Para llegar al punto de partida desde Sort, hay que tomar la carretera C-13 hacia el N hasta Llavorsí. Allí hay que girar a la derecha (NE) por la L-504, que se adentra por el valle de la Noguera de Cardós hasta un nuevo cruce, una pequeña rotonda que separa la carretera del valle de Cardós (a la izquierda, N; la misma L-504) de la del valle Ferrera (a la derecha, NE; la L-510). Hay que seguir por esta última hasta el pueblo de Àreu (13 km desde Llavorsí), lugar donde se acaba el asfalto y comienza una pista de tierra en estado algo precario que, hacia el N, accede al aparcamiento de La Farga, donde se deja el coche.

0,00 km (1.455 m). Se sale del aparcamiento subiendo por la misma pista del valle Ferrera, que lleva al puente de la Molinassa, en dirección SE.

0,10 km (1.469 m), 0 h 02 min. Bifurcación. Se gira a la derecha (SE) por un camino que remonta hasta encontrar el GR 11, que baja del llano de Boet a Àreu.

0,30 km (1.527 m), 0 h 10 min. Confluencia con el GR 11: hay que tomarlo a la izquierda (E) en subida. Más adelante, se llega a la fuente del Gavatxó (0,83 km, 1.590 m, 0 h 22 min) y a la borda del mismo nombre. Se sigue hacia arriba.

1,20 km (1.627 m), 0 h 30 min. Se cruza la pista forestal siguiendo las marcas del GR 11. Se sale de nuevo a la pista (1,56 km, 1.690 m, 0 h 40 min) a pocos metros del llano de la Selva.

1,70 km (1.693 m), 0 h 32 min. Llano de la Selva. Hay una mesa para comer, una borda homónima y antiguos campos de cultivo. Se sigue recto (NE) por la pista: a partir de ahora, se baja todo el rato.

2,30 km (1.650 m), 0 h 38 min. Después de bajar unos 600 metros, se deja la pista y se sigue a la izquierda (O/NO) por un camino que, en pocos metros, pasa por el lado del abeto del Pla de la Selva (2,37 km , 1.640 m, 0 h 40 min), un árbol monumental.

2,84 km (1.567 m), 0 h 47 min. Se continúa descendiendo por el denso bosque y se pasa junto a un acantilado que domina la garganta de la Noguera; separándose del camino un poco a la derecha se obtiene una bella vista de esta garganta (hay que tener cuidado con la proximidad del acantilado). Más abajo, junto al río, se pasa por un tramo escalonado por donde los bueyes arrastraban los troncos durante el periodo de explotación forestal de madera y carbón.

3,33 km (1.529 m), 0 h 53 min. Se accede a la orilla sur de la Noguera de Vallferrera. De vez en cuando, se encuentran pequeños rellanos circulares, lugares donde se ubicaban las antiguas carboneras. El camino sigue por la orilla hasta un puente.

4,10 km (1.483 m), 1 h 10 min. Se cruza el río por un puente ancho que enlaza con una pista forestal, por donde se baja en dirección SE.

4,79 km (1.451 m), 1 h 15 min. Después de dejar atrás algunas bordas restauradas, se sale a la pista del valle Ferrera, que se sigue a la izquierda (SE) hasta volver al aparcamiento de la Farga.

4,82 km (1.455 m), 1 h 19 min. Aparcamiento de la Farga. Fin del recorrido.

Más información

[EN] Pla de la Selva road: from La Farga to Pla de la Selva

Itinerary marked by the High Pyrenees Nature Reserve that runs through a mixed wood of fir and Scotch pine, with the unmistakable marks of what was once a farming and forestry activity based on and located in the valley. The route is marked at all the crossroads with the vertical signs that indicate the Nature Reserve.

The starting point, La Farga, recalls one of the main activities in the early 19th century in Vall Ferrera, which was rich in iron. The route climbs gently through the old arable fields and the cottages of the people who worked them as far as Pla de la Selva, the highest point of the route. The descent is through leafy woods, passing the giant Pla de la Selva fir tree, accompanied by the gorge of the Noguera de Vallferrera river along a path once frequented by the oxen that hauled the wood to be sold as timber or turned into charcoal. The charcoal puts were along the same road, on esplanades that can still be seen when the road follows the banks of the Noguera. In some seasons we should beware of floods, since the stretch at the end passes alongside the river.

Marked trail.

To reach the starting point from Sort we take road C-13 to the north and, at Llavorsí, turn right (NE) on L-504 to Alins and continue on L-510 to Àreu. Following the direction of the valley to the N we take the Vallferrera road (unsurfaced forestry track) as far as the Farga car park, where we leave the car.

0.00 km (1,455 m). We leave the car park and go up the same Vallferrera road to the SE, which goes as far as the Molinassa bridge.

0.10 km (1,469 m), 0 h 02 min. About 100 m on we turn along a road that climbs to the right (SE). We follow the road until we come to a junction with GR-11 which goes down from Pla de Boet to Àreu.

0.30 km (1,527 m), 0 h 10 min. Junction with GR-11, which we take to the left (E), still climbing. Shortly after that we come to the Gavatxó spring (0.83 km, 1,590 m, 0 h 22 min) and the cottage of the same name. We continue up.

1.20 km (1,627 m), 0 h 30 min. We come to the forestry track, which we cross, and, following the GR-11 signs, we keep on until we rejoin the track (1.56 km, 1,690 m, 0 h 40 min) a few metres from Pla de la Selva.

1.70 km (1,693 m), 0 h 32 min. Pla de la Selva. Apart from a table for meals there is a cottage and old arable fields with the same name. We keep straight on: from here the path goes down.

2.30 km (1,650 m), 0 h 38 min. After descending for about 600 m, on the left (O/NO) we come to a road which, a few metres further on, passes by the Pla de la Selva fir (2.37 km, 1,640 m, 0 h 40 min), a giant tree.

2.84 km (1,567 m), 0 h 47 min. Continuing down through the thick wood we pass a cliff that overlooks the Noguera gorge; by taking a few steps off the road to the right we have a fine view of the gorge (we need to be careful as we are close to the cliff). The road begins to go down as far as the riverside, passing along a stretch with steps cut by the feet of the oxen dragging trunks during the period of exploitation of timber and charcoal in the forest.

3.33 km (1,529 m), 0 h 53 min. We come to south bank of the Noguera de Vallferrera. From time to time we find small circular shelves, the former charcoal pits. The road follows the bank until we cross by a wide bridge that joins a track.

4.10 km (1,483 m), 1 h 10 min. Bridge. We follow the forestry track, which goes down to the SE.

4.79 km (1,451 m), 1 h 15 min. After passing some restored cottages we come to the Vallferrera road. We turn left and immediately come to the Farga car park.

4,82 km (1.455 m), 1 h 19 min. Farga car park, starting point of route.

More information

Font: Generalitat de Catalunya, 07/02/07

• Photo of atriquell

atriquell Aug 27, 2018

Perfecte per fer una excursió curteta amb nens. Pràcticament tota la caminada trancorre per corriols amb ombra per dins el bosc. L'últim tram paral·lel al riu és molt maco