Uploaded August 25, 2019

Recorded August 2019

0.6
1.3

near Gósol, Catalunya (España)

Des de Josa de Cadí

Curta i fàcil ascensió a un cim modest que corona l’aïllada Vall de la Vansa, (o de Lavansa) encaixonada entre les serres del Cadí, del Verd i del Port del Comte.
El camí és fressat, evident i fa de bon seguir. Amb tot el tram final abans de la carena és molt costerut (atenció a la baixada!).

Accés
A Josa del Cadí hi podem accedir des de Gósol al Berguedà per la C-563 i el coll de Josa. També des de Tuixén. En aquest cas podem optar des de Sant Llorenç de Morunys al Solsonès per la C-462 i el Coll de Port o bé des de la Seu d’Urgell, per la mateixa carretera.

Josa del Cadí (1396m)
Al peu del poble aturonat hi ha diversos espais previstos per aparcar, al costat de la carretera d’accés. Prenem la pista que puja al coll de Jovell, però la deixem tot seguit per un camí a mà dreta que mena a Santa Maria.

Santa Maria de Josa (1440m)
Temple romànic d’una sola nau, amb campanar d’espadanya, que hom considera del segle XII. El segle passat es va apuntalar amb quatre contraforts per assegurar-ne l’estabilitat.
Continuem pel camí, ben fressat, fitat i senyalitzat com a GR i PR, en direcció NW pel marge dret hidrogràfic del Torrent de Jovell. Pujada constant en pendent entre suau i moderat. Quan creuem per segona volta la pista, ja tenim el coll a l’abast.

Coll de Jovell (1791m)
El creua la pista entre Cornellana i Josa. El GR 150.1 s’enfila a mà dreta a buscar la carena del Cadí. Nosaltres anem a l’esquerra esbiaixadament (SW), on unes fites ens assenyalen el camí que altrament passaria desapercebut. És ben fressat i les fites hi sovintegen. Descriu una bona marrada per superar el pendent de l’Obaga Negra que inicialment es manté entre moderat i fort, per passar a molt fort al tram previ a la carena.

Carena (2056m)
Una fita termenal al cap d’un roquissar senyala la partió entre els termes de Cornellana (la Vansa i Fórnols) i Josa (Josa i Tuixén). Seguint la vall del riu de Jovell podem albirar-hi Fórnols i Cornellana. El que resta fins al cim és carenejar (E) per terreny fàcil de suau pendent.

Cadinell (2112m)
Coronat per una fita i una senyera. Podem albirar-hi bé tota la Vall de la Vansa, però les serralades que l’envolten no ens permeten fer-ho més enllà. Únicament vers ponent és on podem atalaiar a més llunyania les serres l’Aubenç i de Turp i la Roca de Galliner. Retornem pel mateix camí.