Uploaded February 26, 2018

Recorded February 2018

1.8
3.6

near Sóller, Baleares (España)

Esplèndida caminada per contrades fins ara desconegudes per mi i que m'han sorprès gratament; he trobat interseccions de camins que van a La Font de la Reina (dalt des Coll) conegut pel nom de Camí del Metro, també el Camí que directament ens du al Puig de Sa Galera i Teix i a part el del Pas den Barona que noltros agafarem.
Passarem abans per El Pla de ses Basses, Sa Salaverda i Sa Coma de sa Palla amb unes panoràmiques de Sa Serra d'Alfàbia, Es Coll de Sóller i La Vall de Sóller i Port.
Retornarem al punt inicial i completant la volta per el Camí de Castelló direcció Pujol den Banya i ses vies des Tren fins a la boca Nord del Tunel Major.

Forn de calç

Barrera

Trobam el primer problema de pas que haurem de solventar com es pugui, anant per la vorera dreta on tenim per posar peu i en cura a no caure arribar al camí, o "volant". Jo vaig triar la segona opció.

CRUILLA

Desviament a l'esquerra

Agafam un petit cam.i a mà esquerra i passa damunt un torrentó i arriba a una barrera, tot a la part de darrera d'un petit hort de tarongers i una caseta.

Agafar camí a la dreta
River

Llit de torrent

Torrent de Ses Llemes

Mirador Natural

Desviament dreta

Aprofitarem per agafar un tirany fitat a mà dreta per arribar a sa punta que penja un parell de decenes de metres i és un bon lloc per berenar i contemplar unes panoràmiques del Coll de Sóller, Serra d'Alfabia i la Vall de Sóller,

Barraca de calciner

Just devora tenim un forn de calç

Intersecció amb Es camí des Metro

Trobam un camí de carro tot acabat el tirany fitat, i que condueix cap a Sa Font de La Reina ; realment és l'unic documentat com a Camí des Metro, nom que prové de la mesura usada per tallar el tronc dels pins, devers 2,10 metres, i que s'ajustava a la llargària dels carros.

Barraca de calciner

Forn de calç

Intersecció

Seguim el Camí a la dreta

Agafam camí a l'esquerra

Camí des Puig de Sa Galera

Desviament a l'esquerra en pujada el camí que ens dura alPuig de Sa Galera i d'allà també al del Vent i Es Teix, a baixar cap a Deià

Barraca

Agafam camí de l'esquerra

Baixada al Pas den Barona

Començam el descens al Pas

Interior de Pas

Tancat

Mur de pedra que talla el pas i rejilla aguantada amb varilles de ferro; sa de la dreta està mig caiguda i podem passar sense problema i sortir del vedat.

Element etnologic

Segurament davall una endinsada en forma de campana varen fer un mur de pedra per protegir algun tipo d'animals, someres o guarda d'ovelles.

Passa

Portell

Seguim recta

Botador

Aquí es veu que fa poc han tancat el pas, segurament per impedir vehicles a motor però amb el detall de fer un botador de pedra integrat a sa pared; tot un detall

Portell

Iniciam una baixada amb forta pendent

Giram a la dreta

Seguim per avall, camí de la dreta

Deixam camí a la dreta

Recuperam camí

Seguirem per avall; fotografia agafada en sentit contrari

Encreuament de camins

Trobam tres alternatives, Camí de Castelló en direcció al Pujol den Banya, en direcció a Deià, i es Camí de Roquefort en direcció a Sóller. Agafarem en direcció al Pujol den Banya.

Intersecció

Agafam caminoi a l'esquerra; a la dreta ens duria directament al Pas del Pi per enllaçar al primer tram d'excursio que hem fet i just una micona més endevant trobarem i en sentit contrari a mà esquerra el Camí de Castelló que du direcció Deià

Vies del Tren de Sóller

Agafam la dreta per acabar el recorregut pel traçat del tren de Soller fins arribar al Tunel Major; passarem dos tunels curtets aixó si consultant els horaris del Tren i confirmar que no ens toparem amb ell.

Monument

El 1987 s'eregí aquest monument per celebrar el 75 aniversari del Ferrocarril de Sóller inagurat el 1912

Tunel Major

Es tunel Major atravessa el Coll de Sóller amb una distancia de 2876 metres, el més llarg de l'illa fins els anys 90 on va finalitzar la construcció del tunel per cotxos variant del Coll de Sóller amb una llargaria de 3023 metres. Agafarem a la dreta de la boca per passar per damunt i desviarmos per un marje i botar a sa carretera des Coll