Uploaded November 18, 2016

Recorded November 2016

1.6
3.2

near Betxí, Valencia (España)

BETXÍ - POU DE SANT JOAN - CAMÍ DE NULES - CAMÍ DEL CAMPÀS - BENIFET - CAMÍ DELS ARTANENCS - CAMÍ DE SANT ANTONI - MUNTANYETA DE SANT ANTONI - MUNTANYA PELADA - CAMÍ DE LES TEIXIDORES - POU DE LES TEIXIDORES - BARRANC DE SANT ANTONI - CAMÍ DE MASCARELL A BETXÍ - CAMÍ D'USÓ - CASETA DE BOQUETA - CAMÍ DE LES VINYES - L'HORTA DE LES ONZE - CAMÍ DE LES VINYES-BETXÍ

La ruta s'inicia a l'encreuament del carrer de Joaquim Ferrandis i l'avinguda del Primer de Maig, just davant de la rotonda en la qual hi ha una xicoteta capelleta dedicada a sant Cristòfol.

Des d'allà arranquem en direcció sud per la carretera vella que transcorre paral·lela a l'actual autovia CV-10, i que es correspon amb el camí de Nules. No tardem en arribar al pou de sant Joan, situat a la vora del barranc de sant Antoni que, en aquest punt, travessa la CV-10.

Continuem cap al sud per tal d'anar a buscar el pas elevat que creua l'autovia i per on ara discorre també el traçat modificat per ella del camí de Nules. Girem a l'est i, acabat el pont, de nou al sud, per a continuar en aquesta direcció pel referit Camí. A la nostra esquerra queda la partida del Vallet, farcida de tarongers.

Després d'uns cinc minuts de camí, i en havent deixat enrere la bassa del Bovalar, tombem cap a l'esquerra, en direcció sud-est, pel camí del Campàs, una via estreta i envoltada també, a banda i banda, per tarongerars.

Aquest mateix Camí, uns quants metres més endavant, ens reorienta cap al sud-oest. Llavors a la dreta ens queda la partida que li dóna nom, el Campàs, i a l'esquerra, la de Benifet. Poc més enllà, tornem a la seguida del sud-est per a, en uns minuts, desembocar al camí dels Artanencs.

En aquest punt, girem a mà esquerra per a anar a buscar el camí de sant Antoni, que ens durà a la nostra primera parada de l'excursió, la muntanyeta de sant Antoni. Així doncs, en havent arribat al camí del Sant, anem cap a la dreta. De seguida, a mà esquerra, naix el camí del corral de Seglar, que nosaltres no hem d'agafar. Seguirem, doncs, recte i començarem la pujada fins al cim d'aquest tossal, segurament la muntanya més emblemàtica i reconeguda de la plana sud geogràfica de les comarques de Castelló.

Al seu cim s'ubica l'ermita de sant Antoni, un edifici religiós del qual es tenen les primeres notícies al segle XVI. Visitem l'entorn i baixem per un camí que arranca des de la vora d'un porxat que hi ha al darrere del temple.

Ara avancem en direcció a la muntanya Pelada, un contrafort de la de sant Antoni que frega els 100 msnm i mira cap a l'est. En passar la caseta que hi ha edificada a tocar del seu cim, ens trobem amb una cruïlla on hem de girar a la dreta. En acabant, ens topetem amb un nou encreuament; ací continuarem recte.

Perdem un poc d'altura i desemboquem a un camí principal i asfaltat. Es tracta del camí de les Teixidores. L'agafem cap a l'esquerra i, en res, fem cap al Pou del mateix nom. En havent-lo deixat enrere, haurem de girar a la dreta, en direcció sud, seguint el Camí que portàvem, cap a la partida de les Teixidores.

Cada vegada més ens apropem al terme de Nules. Tanmateix, abans d'arribar-hi a ell, i després d'haver envoltat per l'oest la muntanya de les Teixidores, girem a mà esquerra per una via asfaltada que continua corresponent-se amb el camí de les Teixidores. Ara, la seua Muntanya la veiem per la cara sud.

Caminem cap a l'est fins a trobar el barranc de sant Antoni al nostre davant. Aleshores el camí mena un poc cap al nord i, de seguida, ens duu a creuar per damunt d'un pontet aquest curs d'aigua.

El camí de les Teixidores mor ací. Així doncs, en aquest punt, agafem cap a l'esquerra el camí de Mascarell a Betxí. Avancem cap al nord, paral·lels al Barranc i remuntant-lo, tot deixant a la dreta el pla Redó, que ja és terme de Vila-real.

Pocs minuts més tard arribem a una cruïlla, on seguirem pel camí de Mascarell a Betxí, cap a l'esquerra. En acabant, creuem el camí d'Artana a Vila-real, o camí dels Artanencs, o en aquest tram dit també camí de la Torrassa, i ens incorporem al camí d'Usó, que és el nom que rep a partir d'ací la via per la qual veníem caminant.

De seguida arribem a la caseta de Boqueta, mig tapiada, a la vora dels camps de tarongers. Més endavant, en una nova cruïlla, continuem a l'esquerra, ja allunyats del curs del barranc de sant Antoni. Ara avancem, a més de cap al nord, pel camí de les Vinyes. Tot apurant el pas perquè cau la nit, aquesta via ens deixa just als peus de la CV-10, que passa per dalt de nosaltres.

Girem a la dreta per un travessa que ens deixa a la carretera CV-222. L'agafem, amb precaució, cap a l'oest, en direcció Betxí, i travessem amb ella l'antiga horta de les Onze, ara desapareguda per la construcció de la CV-10 i de diverses rotondes.

A la segona de les rotondes, girem cap a l'esquerra, i envoltem una zona recreativa per a gossos, per a agafar la carretera vella. Més endavant, girem a la dreta per a agafar novament el camí de les Vinyes, el qual està tallat per l'autovia en dues parts.

Apleguem immediatament a Betxí i, pel carrer del País Valencià i l'avinguda del Primer de Maig, fem cap al lloc d'inici de la ruta, on també la donem per finalitzada.