Uploaded July 16, 2018

Recorded July 2018

1.6
3.3

near Castellar del Riu, Catalunya (España)

Sortida amb fort desnivell des de el Pla de l’Estany fins el Serrat de les Arades per un sender mullat a que segueix un torrent (Canal del Tonedor). Alguns trams fins el Serrat de les Estelles i la Torreta sense senyalització ni fites.

El recorregut l’hem fet en sentit anti-horari, però ara, un cop fet, penso de forma molt particular que potser es millor fer-lo en sentit horari i trobar la grimpada forta de pujada cap a la Torreta ja per la línia de les Torres eléctriques o bé pel pas de l’Ós.

Després de la Torreta es passa per un estret de grans roques (forat de l’ós) i fem cap a una forta pendent amb risc de caigudes i amb sense sender definit només el terreny ha produit, a base de passar la gent, uns petits resalts de herba que permeten anar baixantmolt poc a poc ja es més avall que apareixen unes grans roques que cal desgrimpar per on millor ens sembli i que no faciliten en absolut el progresar amb certa rapidesa.

Tot aixó es pot evitar si a partir de la Torreta seguint la carena en direcció oest i després baixem vers el sud-est per la línia de les torres eléctriques fins fer cap al sender que surt en direcció sud-est vers el Roc d’Uró o el coll d’Estela.

Nosaltres per manca de temps vàrem deixar la pujada al Roc Dúró per una propera ocasió.

No hi ha cap problema si es vol pujar al Roc d’Uró per aquest trajecte ja que hi ha un sender que hi porta i que un cop baixem del Roc i tot seguint-lo en direcció sud ens durà directe al coll de l’Estela.

La pujada al Cogulló no es gens fàcil i té alguns llocs de molt de risc. Cal estar vessat a la muntanya i no tenir gens de vertigen. Al tornar al coll on es la font de l’Estela girarem a la dreta tot baixant bé seguint unes fites o bé seguint una pista herbada. Ull! a uns 200 metres hem de deixar la pista per seguir per un sender senyalitzat amb fites que surt per l’esquerra i al principi puja una xic.

Farem cap als plans de Tagast i abans d’arrivar a la font de Tagast hem de seguir una nova pista herbada a la dreta que poc a poc es converteix en un sender que passa a tocar el mas en ruïnes de Cal Déu on trobarem un pal de senyalització vertical. El sender es torna a fer ample i fem cap al punt de sortida.

SANTUARI DE CORBERA

Aparcament i punt d'inici
Information

PAL GR 107 I PR-C 73.3

Al encreuament per baixar a Espinalbet

COLL DE L'ORELLER

Encreuament de camins amb pal de senyalització vertical.
Information

PAL GR 107 I GR 107.5 COLL DE L'ORELLER

Inici d'una derivació del GR 107 vers Berga pel GR 107.5. Seguim recta.

MASIA I ESTANY

Edificis del mas de l'Estany i Pla de l'Estany

DEIXEM PISTA

Casi imperceptible un corriol surt per la nostra esquerra tot pujant.

CREUEM PISTA

Creuem una pista i seguim pujant , ja hem deixat enrrera el torrent de tonedor.

SERRAT DE LES ARADES

Es un curt replà on descansem un xic de la pujada, a l'esquerra queda un abeurador. Tot girant cap a l'esquerra seguim pujant sense senyalització però amb alguna fita.

ABEURADOR ANIMALS

Deixem enrrera un prefabricat abeurador complertament sec.

CREUEM PISTA

fem cap de nou a la pista , l creuem i continuem pujant fent un petit i ample gir cap a l'esquerra pel mig del bosc.

PLETA DEL TO

La pleta del To ens dóna un curt respir a la pujada.

SERRAT DE LES ESTELLES

Per fi som dalt la carena. Lloc ideal per parar a descansar un moment.
Mountain pass

COLL DEL TAGAST O DE L'ANGEL

Es situat a 1916 m.

CIM DEL COGULLÓ D'ESTELA

Una dura grimpada, un pas estret i un sender aeri ens hi porta, també s'ha de salvar un tram de roca llisa utilitzant un cable.

CAL DEIXAR LA PISTA PER SENDER A L'ESQUERRA

Es important de no fer marrades ja que la pista es ampla i fa baixada; però l'hem de deixar per pujar un xic per sender senyalitzat només amb grans fites.

DEIXEM CAMí GIREM DRETA

Arribats als plans de Tagast hem de deixar el camí abans de fer cap a la font de Tagast
Ruins

CAL DEU

Enrrunada masia, a la vora trobarem un pal indicador.

FINAL

Per sender arribem al punt de sortida.
Risk

PAS DE L'ÓS

Complicat pas entre grans roques, Només es per excursionistes experimentats; anunci del que trobarem més endavant.

DURA DESGRIMPADA

Un cop el pas de l'Ós queda enrrera ens trobem davant d'una espectacular i vertical baixada on només ens podem ajudar dels pals, dels pocs matolls amb terra on posar amb molta delicadesa els peus i per acabar uns esgraons de roca que cal salvar d'esquena i amb una mica de risc de patir caigudes.

BIFURCACIÓ

Si seguim recte podrem pujar al Roc d'Uró, però hem perdut molt temps en fer la baixada amb la major seguretat possible i no tenim prou temps per pujar-hi. Un altre cop ho farem.

FONT DE LES MOIXERES

Just a la nostra esquerra i abans del Pla de l'Estany. Rajaba un fil d'aigua.

CIM DE LA TORRETA

La Torreta dels ingeniers a 1985 m d'alçada.

FONTS DEL PORRÓ I DE LA CONSTANÇA

A dreta i esquerra respectivament del sender i en molt pocs metres just abans de fer cap al Coll d'Estela. De la primera nomes rajaben unes gotes d'aigua; la segona més generosa encara rajaba un fil d'aigua per dos ramals.

COLL I FONT D'ESTELA

El coll, un prat verd que al pujar al cim del Cogulló no permet eure la font. Al baixar passem just per la seva vora, encara queia un continuu degotall.