Uploaded March 29, 2018

Recorded March 2018

1.5
2.9

near Marnes, Valencia (España)

Vertrek: Komende van Calpe/Benissa even richting Xalo CV 750 en dan richting Pinos op de CV 749. Langs het gehuchtje Pinos rijden en bij de afslag Marnes deze volgen. Op de kleine parking ongeveer 200 m na de afslag van Carretera de Bernia (CV 749) richting Marnes is parkeergelegenheid voor enkele wagens.
Coördinaten van vertrek: 38° 40' 42'' N 0° 1' 2''W
Mooie en niet al te moeilijke wandeling door barancen en heuvels in het binnenland van de Costa Blanca, net onder de Bernia.
In het voorjaar (maart) zagen we werkelijk honderden orchideeën bloeien.
Parking

Vertrek van de wandeling. Op CV 749 even voorbij het gehucht Pinos rechts afdraaien richting Marnes. Na 200 m is er aan de linker kant een kleine parking voor enkele wagens. Op de parkings staat een stenen mannetje hier ga je een smal maar duidelijk pad in. Dit pad gaat door een klein dalletje richting Refugio Marnes.
Refuge

Refugio Marnes

Agriturismo & Casa Rural ´Refugio Marnes´ een oase van rust aan de Costa Blanca http://www.refugiomarnes.com/

Na Refugio Marnes

Bij de Refugio kom je op een breed pad, dit volgen we even naar rechts maar al na enkele tientallen meters, links een smal rotsig paadje paadje omhoog.

Cami de Marnes

Na een kort pittig klimmetje komen we terug op een breder pad de "Cami de Marnes". De omgeving heeft prachtig zicht op de Bernia

Klein paadje links

Aan een witte pijl op de rotsen klein paadje links.

Haarspeldbocht

Aan een stenen mannetje even opletten voor de haarspeldbocht naar links.

Naar Barranc del Baro

Pad dat naar rivierbedding gaat.

In de Barranc del Baro

Casa de la Ventolana

Op het einde van de barranc loop je onder een rots die er uitziet als een versteende olifantenkop. Je komt uit bij een aantal ruines De casas de la Ventolana

Barranco de Carraxet

Van het einde van de ene barranc draaien we recht een andere barranc in. We starten in de barranc aan de rechter kant over enkele terrasmuurtjes omhoog om vervolgens op de linker oever terug omhoog te gaan en een tijdje boven de barranc te lopen, even verder komen we terug in de barranc terecht.

Einde barranc

Terug op bredere paden

Kruispunt aan een boom

Het gehucht Planises: met brede paden tussen landbouw gebied.

Planises

Planises met Montgo op de achtergrond

Planises, gehucht met enkele huizen

Planises naar Marnes over mooie brede wandelpaden

Wandelpad richting Bernia

Marnes

Het oude gehucht van Marnes (Lliber)
panorama

Zeezicht

Op het heuveltje voorbij Marnes heb je prachtig zeezicht, met Calpe en zijn Salinas. Natuurlijk ook de bergen: Penyon d'Ifach, Olta, Bernia

Afdaling richting Barranc de l' Aspre

Ruine

aankomst bij ruine, vanaf hier terug over verharde weg.

Afslag van Carretera de Bernia (CV 749) richting Marnes

• marjaglas Apr 4, 2018

Vanmorgen met veel enthousiasme gestart want het leek ons een mooie wandeling maar helaas liepen we al redelijk in het begin, vlak voor de refugio, tegen een waakhond op. Gelet op onze slechte ervaring met loslopende waakhonden ik Spanje zijn we maar teruggekeerd.

• Photo of Mon Plaisir 2

Mon Plaisir 2 Apr 7, 2018

Jammer van die hond, wij hebben er geen gezien op deze wandeling.
    Toch nog veel wandelplezier in deze prachtige streek.
    Groeten, Dirk

• marjaglas Apr 8, 2018

Hoi, inmiddels contact gehad met eigenaar van Refugio en hond blijkt ongevaarlijk. We gaan de wandeling dus opnieuw doen! Ik ben benieuwd hoe jij al die wandelingen ontdekt. We hebben al moeite om fatsoenlijk kaartmateriaal te krijgen! In ieder geval beleven we er veel plezier aan. Onze dank!

• marjaglas Apr 14, 2018

Het was een mooie route, alleen konden wij het laatste stukje pad .nl. de afdaling naar de parking niet vinden, maar dat zal wel aan ons liggen. Verder complimenten voor de bewegwijzering dmv de waypoints!