Moving time  3 hours 34 minutes

307 f
1.6
3.2

near Beniarbeig, Valencia (España)

Mooie wandeling vanuit Beniarbeig eerst door de sinasappel-plantages omhoog en dan door de oude watergoot langs de flanken van de berg Segaria verder omhoog naar de pas waar een waterput is.

Met de auto rijden we vanaf de camping in Oliva naar het dorpje Beniarbeig en parkeren bij het kerkhof. Deze ligt aan de wandelroute dus dat komt mooi uit.

De camping waar wij op verblijven is een grote camping met prima verwarmd sanitair. Ruime staanplaatsen op grind en tegen extra betaling kun je in het duin pal aan het strand staan.
Ondanks de positieve elementen is het lang niet vol hier. Dit in tegenstelling met de andere campings langs de kust die helemaal volgeboekt zijn.

Vanaf de parkeerplaats kijken we eerst even op het kerkhof waar men de doden in zogenaamde flats bijzet. Er zijn enkele mooie rijk gedecoreerde graven bij.
Hierna volgen we de weg door de plantages richting de berghelling. Aan het eind van de betonweg gaan we redelijk steil omhoog naar de oude watergoot welke we bij de wegwijzer linksaf gaan volgen.

Halverwege stoppen we voor een broodje en genieten van het mooie uitzicht op de vallei met Beniarbeig.
Nadat ook Saar heeft gegeten en gedronken lopen we de goot verder en passeren de afslag van de PR-CV 415 en vervolgen het groen/witte pad.

Daar waar de nieuwere waterbuis over de beek loopt gaan wij rechts omhoog richting de bergpas. Het is een behoorlijk klimmetje over de oude verwilderde terrassen maar de route is prima te volgen.

Boven op de pas staat weer een richtingsaanwijzer. Hier gaan we eerst even rechtsaf omhoog zo'n 60 meter om bij de waterput te kijken. We lopen weer terug en dan voorbij het richtingsbord naar beneden.
Met prachtige vergezichten op het stadje Ondara en op de berg Montgo in de verte lopen we over een smal paadje naar beneden.

Langs een ruïne en nog een watertransportleiding komen we uiteindelijk weer in de bebouwing van Beniarbeig uit.
Door de nieuwe villawijk van het dorp lopen we naar de kruising waar de weg weer een klein stukje omhoog loopt nar het kerkhof met de parkeerplaats.

Wij vonden de route gemakkelijk maar er zijn enkele passages die iets moeilijker zijn te overbruggen. Echter niet van die mate dat de hele route als middelmatig moet worden bestempeld.

Parking

Start en parkeerplaats bij de begraafplaats van Benairbeig

Linksaf

De asfaltweg verlaten en het paadje links inlopen.

Op de T-splitsing rechtsaf

Intersection

Rechtsaf het asfalt weer verlaten

Linksaf langzaam de berghelling op

Linksaf de groen/witte strepen volgen

Intersection

Linksaf door de oude watergoot verder

Watergoot volgen

Goot rechtdoor volgen

Links houden en de watergoot blijven volgen

Oud waterviaduct

Tree

Mega den naast het pad

Linksaf

Hier eerst even rechtsaf naar de waterbron, dan terug en aan de afdaling beginnen.
fountain

Waterbron op de top

Wandelpad met uitzicht

Links aanhouden naar beneden

Ruine

Watertransportleiding

Groen/wit naar beneden volgen

Rechtdoor

Linksaf terug naar de parkeerplaats