Uploaded October 30, 2015

Recorded October 2015

2.4
4.8

near Beseit / Beceite, Aragón (España)

Aquesta ruta té un recorregut total de 15,6 quilòmetres en dos parts ben diferenciades. La primera part de 7 km. que remuntem el Matarranya i la segona part de 8,5 Km. que pugem a la Moleta d’Arany. La cota de sortida es troba 651 metres i la màxima a 1231. L’ascens acumulat és de 723 metres.
Podrem agafar aigua del mateix riu fins abans dels Estrets, a partir d’allí l’aigua pot trobar-se estancada. També hi ha possibilitats de trobar-ne en un dipòsit o pou de pedra que es troba després de la caseta de Maçana, però jo no hi confiaria

El tram conegut com el Parrissal o Parrissal de Beseit, a la capçalera del riu Matarranya, és un típic congost calcari en el més pur ambient mediterrani: agulles calcàries, aigües transparents i boscos autòctons. És actualment un dels escassos refugis per al cranc autòcton.

Arribarem a Beceite des de Vallderrobres per la carretera A2412, i buscarem la senyalització que ens durà al camí del Parrissal. Agafarem aquell camí i després de 5,5 Km arribarem al pàrquing. Es passarà pel costat de la guingueta de pagament del pàrquing (quan hi vàrem anar entre setmana a l’octubre, estava tancada).
Un cop al pàrquing iniciem la ruta a peu passant pel costat de la presa del pantà i cap a un camí que ens durà per sota de dos túnels excavats a la roca i pel costat de la cova de la dona (senyalitzada), per arribar a la zona del pícnic després de 800 metres de l’inici.
A partir d’aquí, remuntarem el riu Matarranya canviant de llera diverses vegades, i seguirem dos senyals, una fletxa groga primer i un després una senyal blava. En algun punt haurem de passar pel llit del riu, buscant la zona menys fonda per mullar-nos el mínim possible. Tot i això, no té pèrdua, és força intuïtiu.
De la zona del pícnic continuem pel costat d'un primer gorg de color verd blavós, i comencem a passar per diverses passarel•les, alguna d’aspecte una mica precari i alguna molt nova, però totes segures. Immediatament apareix una segona bassa, també amb passarel•la, que dóna accés a un petit caos de blocs que obstrueix el curs del riu. L'itinerari supera l'obstacle per l'esquerra (precaució si està mullat).
La vall gira cap a la dreta i s'obre. Hi ha un camí molt ben marcat que passa pel costat d'una casa en ruïnes, en la marge dreta del riu. Al final d'aquest tram obert girarem a l'esquerra i entrarem de nou en una zona cada vegada més encanonada. Passem diverses gorgs i arribem a la "badina negra". Un passarel•la amb sirga permet creuar-la per la dreta.
La gola pren direcció oest-est, i les parets del canó van adquirint cada vegada més altura i verticalitat, formant-se de vegades espectaculars agulles. Són les famoses Gúbies.
El riu desapareix ara sota un gran caos de blocs que obliguen caminar lentament i amb precaució. La senda transita enganxada a la paret nord. Superat el caos s'accedeix a un espectacular bosc de roures de grans dimensions, amb troncs negres i nusos. El camí és ara molt agradable.
Les parets que conformen el canó acaben per aproximar-se notablement, deixant tot just una esquerda molt estreta i força alta: els Estrets del Parrissal. Just abans de l’estratament, a la dreta es veu pintat en vermell en una roca, el pas del Romeret: un camí equipat, quasi una petita via ferrata, que et permet passar els estrets si hi ha massa aigua. Per sort no ens va caler, ja que ens haguéssim perdut un paratge impressionant. Per arribar fins aquí hem recorregut poc més de 4,5 quilòmetres des del inici, però ha estat molt lent degut a caminar per damunt de rocs, buscant el pas adequat pel llit del riu, etc.
Per dintre dels Estrets, hi ha una pas que el farem ajudat d’una corda instal•lada (compte, comproveu-la) i ens ajudarà a fer una petita grimpada. Sortim dels Estrets pel llit del riu, passarem per una zona que sembla esculpida d’escales i poc després s’acabarà el tram del riu Matarranya.
Caminarem uns 2,5 km més i arribarem a un clar, on a l’esquerra hi ha un camí que inicia l’ascens. Si tenim temps, val la pena continuar uns 120 metres més per arribar a les gúbies del Teix, per després tornar pel mateix camí.
Ara l’ascens es pronunciat durant 3,85 quilòmetres, per senderol i per pista, passant pel costat de la caseta de Maçana, per un pou o dipòsit de pedra, el coll de Nogueré, al punt més alt del recorregut de 1231 metres i a la moleta d’Arany.
A partir d’aquí ja tot és descens durant uns 4 quilòmetres, que ens portarà a la zona de pícnic que hem vist abans.