Uploaded October 22, 2016

Recorded October 2016

1.6
3.2

near Castellfollit de la Roca, Catalunya (España)

Caminada senzilla per fer un matí sense pressa. És una ruta molt agradable i molt fàcil en què la bellesa rau més en els senders que en els paisatges.

Es comença a l'aparcament que hi ha davant la piscina de Castellfollit de la Roca, a l'esquerra del poble només d'entrar-hi venint d'Olot. Segueix la Carretera de l'Olot i a la Plaça de Sant Roc s'endinsa cap al Castellfollit antic, una zona meravellosa i molt ben conservada que clou amb el mirador espectacular de la Plaça de l'Església Vella de Sant Salvador.

Es desfà un petitíssim tram de camí i es gira a l'esquerra, davant de l'església, per davallar pel carrer medieval de la Força que s'utilitza per baixar de la roca basàltica gegantina i famosa que suporta aquest indret garrotxí tan fascinant.

El carrer de la Força desemboca en el Pont Medieval, ara reconstruït amb els signes de la contemporaneïtat, que limita Castellfollit de la Roca i Montagut. Passat el pont hi ha el pal indicador que assenyala el camí recte per anar cap a les Balmes de Caxurma. Aquesta ruta, però, primer se'n va a l'esquerra, per travessar el Pont modern i curiós del Fluvià i per gaudir la fotogràfica Castellfollit des de sota.

Es torna al pont medieval i, cap a l'esquerra, el camí puja per un sender amb senyals grocs. És una ascensió suau i tranquil·la fins que arriba a una pista. Ara cal seguir a la dreta, és a dir, cal baixar pista avall fins que al cap d'uns centenars de metres hi ha una bifurcació. S'ha d'agafar la drecera que puja a l'esquerra i abandonar la pista. És una drecera de conte de fades perquè acompanya els caminants per uns paratges de solitud gòtica decorats amb pedres, balmes petites i molta natura que no deixa penetrar la llum solar i fa que s'estigui en una mena d'edèn inimaginable.

Poc després d'entrar en aquest món de fades, un senyal en un arbre ens indica la Bauma de Caxurma, la més important. És una cova espectacular amb galeries que fa cap a tres-cents metres aproximadament. Si teniu temps, porteu llanternes i feu-hi un tomb. És la gran curiositat d'aquesta caminada.

Després de la visita espeleològica cal continua amunt pel mateix sender i seguint, com sempre, els senyals grocs. La caminada passa per sota la casa de Santaló i arriba a una altra pista. Ara s'ha d'anar cap a l'esquerra i, de seguida, es veu i s'arriba a l'ermita de la Mare de Déu de la Devesa, molt ben restaurada i amb bones vistes de la zona del Cós, del Mont, del Bassegoda i de l'Alta Garrotxa fronterera amb l'Empordà.

Des d'aquesta ermita cal abandonar els senyals grocs i agafar un caminoi, de bon antuvi, gairebé inapreciable cap a la dreta; un camí carener que puja paral·lel a un camí-pista de bosc que passa per sota. I seguint per la dreta, es va carena amunt fins a trobar la pista que puja a Mont-ros. En aquest punt es baixen un parell de metres de pista i, de seguida, a l'esquerra, surt la drecera que cal agafar; una drecera emboscada que sense pèrdua va pujant suaument fins a la Serra de Mont-ros on esdevé pista forestal.

Ara s'ha de baixar aquesta pista fins que a la dreta, enganxat a la carretera, hi ha un petit camp, ara perdut. És el Collet del Castell. Al final del camp hi ha la mala herba aixafada i s'intueix una mena de pas que, al final del camp, assenyala la drecera de pujada fins a la Mare de Déu de Mont-ros, una ermita que viu ara enrunada mantenint el record de la seva lluïssor pretèrita.

El sender baixa per la Serra de Mont-ros fins a trobar els Erms de Pocafarina, uns camps que ja no es conreen, que fan de talaia del casalot de Can Passavent. Se segueix la pista com si es volgués marxar de la casa, de fet no s'hi passa, i després d'una breu pujada, hi ha un altre camp petit abandonat. Compte perquè per aquí baixa la drecera. És una drecera que cal seguir amb GPS sinó és perdedora. Amb el GPS no costa gens. Aquesta drecera va a parar a sota la casa de Can Passavent i segueix avall, cap a Castellfollit de la Roca a través d'una drecera que baixa gairebé després de trobar la pista a l'esquerra i que arriba a la pista, carretera definitiva que sense cap dificultat acabarà la ruta a l'entrada de Castellfollit de la Roca.

Aquesta no és una ruta imprescindible; però també té el seu encant, sobretot per aprofitar dies rúfols i apagats on les vistes de les nostres contrades no siguin possibles.

Els Senyderistes iLusos esperem que quan tingueu alguna estona la feu com la vam fer nosaltres i la gaudiu tant com la vam gaudir nosaltres, sobretot en acabar-la gaudint d'un dinar opípar a Can Bundància.

AMUNT QUE FA BAIXADA!!!

Puig Castellet (Plaça de Josep Pla, Castellfollit de la Roca).

Bridge

La Passarel·la del Riu Fluvià.

Les Baumes de Caixurma.

Cave

La Bauma de Caxurma.

Mare de Déu de la Devesa.