Uploaded July 23, 2017

Recorded July 2017

2.4
4.8

near Cabdella, Catalunya (España)

Avui donem el tomb per alguns dels estanys de Cabdella que estan interconnectats subterràniament, per un lloc apartat de les rutes habituals, el barranc de la Lora o de la Lera (l’he trobat escrit de les dues maneres).
Iniciem la sortida des de l’Estany de Sallente, on deixem els cotxes per a pujar a Estany Gento amb el telefèric, un cop allí agafem el corriol que surt direcció Nord fins a trobar el sender de Carros de Foc, seguim per una antiga via fins l’Estany Tort, anem una estona pel marge esquerra de l’estany, passem per algunes preses, després de passar la tercera que és la més gran, aprofitem per esmorzar asseguts en unes roques de granit, arrodonides per l’erosió del pas d’una antiga glacera, contemplat el Estany.
Un cop hem reposat forces continuem fins a trobar el Torrent de Sallente, baixem pel mig de la vall sense camí marcat per un terreny d’herbes i roques, travessant el torrent diverses vegades i saltant per blocs de granit. Val la pena, es un lloc poc freqüentat però fabulós, anem seguint el curs del l’aigua, arribem a la sortida d’aigües de l’Estany Tort que desguassa al Barranc de la Lora . La vista del barranc amb el Montsent al fons és sensacional .
Saltant per les roques de granit arribem a una espècie de presa on l’aigua entra en una conducció subterrània, després de baixar per unes escales de ferro trobem un corriol que ens porta a un pontet de fusta que creua el torrent de Sallente on enllacem amb el GR 11-20 direcció a la collada de la font Sobirana.
Ens desviem un moment per contemplar l’Estany Fosser que s'utilitza com a estació intermèdia d'emmagatzematge d’aigües, rodejat pel Pic Fosser i el cingle Fosser, contrafort granític.
Bordejant el circ de Sallente anem pujant fins la Collada de la Font Sobirana a la falda del Pic l’Espada, amb unes magnifiques vistes de la Vall Fosca, al coll podem apreciar el contrast de la roca granítica amb la roca ferruginosa, també podem veure els estanys Morera, Salado i Tapat.
A la cabana del Pletiu agafem el corriol de l’esquerra que segueix el curs del Riqüerna que amb llarga baixada i passant per un camí empedrat pel mig d’un túnel d’avellaners ens du a Cabdella, on havíem deixat un cotxe perquè els conductors vagin a buscar els altres vehicles mentre la resta del grup els espera.