Moving time  13 hours 30 minutes

Uploaded March 7, 2020

Recorded March 2020

near Sant Martí, Catalunya (España)

He fet diversos cops la caminada de Barcelona a Montserrat, sovint seguint els Gr més clàssics. Sempre m'ha desagradat la part de travessia del Vallès, on el pas per polígons i poblacions s'ha m'ha fet molt llarg i pesat, fent minvar l'encant de la caminada.
Fa temps que volia fer una anada a Montserrat intentant evitar al màxim la part urbana i periurbana i crec que ho he aconseguit, llevat d'un parell de trams molt curts. El preu és un recorregut molt i molt llarg, de sol a sol, que només es pot afrontar amb un molt bon estat de forma qui estigui disposat a caminar un dia sencer, sortint de nit per arribar de nit o l'hora foscant.
El recorregut és majoritàriament per espais naturals, força lògic i homogeni, però dur, molt dur.
Per circumstàncies personals surto del barri de Sant Martí de Barcelona i pujo caminant fins la plaça Karl Marx sobre la ronda. Agafo el camí que per l'antic hospital de Sant Llàtzer puja fins el coll de la Ventosa i segueixo cap al forat del Vent, sobre la carretera de Cerdanyola, passant sota can Ferrer. Des d'allí per la carena passo pel turó de Magarola i per pista segueixo cap a Vista Rica (punt d'aigua). Creuar la carretera del Tibidabo, passo per la font de la Salamandra i darrera el Tibidabo agafo un corriol que em porta cap a la casa del Parc, Vila Joana i el Baixador de Vallvidrera (punt d'aigua, bar, tren).
M'acosto a visita l'ermita de Santa Maria de Vallvidrera, tiro cap al pantà de Vallvidrera, i aquí empalmo amb el Gr96 o camí del Romeu, que passant pel barri de Mas Sauró permet guanyar la carena passant pels turons de Castellví i de l'Alzinar per iniciar un descens en una contrada força salvatge fins a Can Bosquet i inici de la Rierada.
Aquí el GR96 s'endinsa en les urbanitzacions de La Floresta. Jo segueixo aquesta ruta, però crec que seria millor fer un tram de la Rierada i girar a la dreta per per tirar més endavant cap a la Salut, passant per indrets molt més salvatges i naturals. Malauradament jo m'endinso un tram per carrers, però a l'alçada de la colònia Montserrat deixo les cases enrere i per camins arribo fins l'ermita de la Salut, preciosa construcció romànica.
Aquí abandono el Gr-96 del Romeu i per un camí tiro en direcció al Papiol fins trobar un camí transversal que va en direcció a les cases de Puigmadrona. Des d'aquí i fins Montserrat seguiré la ruta marcada de Molins de Rei a Montserrat, pintada amb una banda blanca i un cercle groc. Flanquejant tot el Puig de la Salut, entre camps, cal adreçar-se cap al cementiri de Roques Blanques i baixar a creuar l'autopista B-30 per un túnel i en una perillosa rotonda anar en direcció a Viladecavalls. Aquí hi ha un parell de bars on abeurar i menjar. Hi ha un tram força trist dins del polígon de Santa Rita i de Can Galí que dura uns 30 minuts però des d'aquí fins Monistrol anirem tota l'estona per terreny natural. Passem per la riera de Can Galí, creuem el polígon de Comte de Sert i seguim de front, per la serra de Can Riquer, deixant a l'esquerra i enrere Viladecavalls. Per pista carenera que recorre la serra de l'Oleguera, amb bones vistes, seguim endavant, fins creuar la ctra a tocar del barri de Can Amat i una mica més endavant novament la ctra, deixant a l'esquerra Ullastrell. Seguir per un camí al costat d'un picadero de cavalls la ruta que baixa a creuar la Riera de Gaià, on topem amb la construcció mig abandonada o mai estrenada de la Ronda Vallesana o B-40. Creuar la riera, passar al costat de Can Cabassa i pel mig de l'autovia girar en direcció S, creuar un pont, i tot just tombar a la dreta, per un corriol dins d'un bosc de pins, fins empalmar un tram amb el GR-7 i 97, que seguirem fins la masia fortificada de Can Sanahuja. Des d'aquí cal baixar cap a la riera de Sant Jaume, estar atents als trencalls i deixar els GR i continuar de front, deixant a l'esquerra Olesa, passar per can Baiona (trobo un parell de gossos amb males puces) i creuar la ctra d'Olesa a Viladecavalls. Creuar per un ampli pont la via de tren a Manresa, i baixar cap a la riera del Boixadell, passant sota el viaducte del mateix nom, creuar per un grup de cases i entrar al massís de Sant Salvador de les Espases.
Per una valleta seguint una pista pujar fins un coll on queda a l'esquerra l'ermita de Sant Pere de Sacama. Seguir de front, fent un mig flanqueig, deixant a la dreta la Creu de Saba, fins el coll i les restes de Puigventós. Tombar a la dreta i mig flanquejant caure sobre el Pla de Fideuer. Atenció a la cruïlla de camins. Agafar la ruta normal cap a l'ermita de Sant Salvador de les Espases, passar pel coll de Bram i en un revolt agafar un corriol a la dreta que s'enfila al Puig de l'Hospici i baixa al coll de Roure. En tot aquest tram les vistes cap a Montserat son magnífiques. Es flanqueja pel N el Turó de la Socarrada per un corriol i per pista en descens s'arriba al coll de les Bruixes. Atenció, no agafar cap pista, sino un corriol frontal que s'enfila uns metres i flanqueja el Turó del Cul de Portadora pel N, a mitja alçada, per un corriol divertit, amb bones vistes sobre el Bages. Seguir el corriol, pista i camins de la Serra de Portadora, passar pel coll de Cabra, gaudir de les àmplies vistes fins el coll de la Creu, on es torna a empalmar amb el GR-97 i la ruta de la Matagalls-Montserrat. Des de les restes de l'hostal de la Creu baixar per corriol fins Monistrol, on s'hi arriba pel barri de l'estació. Per carrers adreçar-se cap al pont del riu Llobregat, creuar-lo, i per un túnel soterrat creuar la ctra i per carrers antics anar fins la plaça major o de l'Ajuntament. A Monistrol hi ha diversos bars i restaurants.
Aquí la bateria del meu GPS va morir, pel que s'acaba el track. Tanmateix la ruta ara és molt senzilla de seguir. Sortir de la plaça per un carrer, creuar la ctra per un túnel pujar a la plaça major, per un carrer creuar la ctra a Montserrat i enfilar-se per un camí, seguint en tot moment els senyals de GR que pugen fins el Santuari de Montserrat.
Per tant, calculo que la distància final serà de 73-74 km i el desnivell acumulat cap als 2.500-2.600 m de desnivell.
La ruta és molt dura i llarga. En tot moment es va per camins i corriols molt fàcils, s'aconsegueix evitar en gran part zones urbanes i es creuen zones naturals boniques i interessants, És fàcil de seguir però cal tenir un cert sentit de l'orientació i no badar a les cruïlles, però és molt llarga. No afrontar-la sense un bon entrenament. Jo vaig trigar 15 h efectives, anant sol i només amb dues breu parades.