Moving time  4 hours 37 minutes

Recorded February 2020

2.7
5.4

near Ayora, Valencia (España)

Aiora - Montemayor 1108 m. - Ruta ornitològica
La ruta ix des de la localitat d'Aiora, en concret des de la plaça de la Vall d'Aiora i recorre l'anomenada Ruta Ornitològica, pujant fins al cim del Montemayor.
Un recorregut que transita en gran part per pistes forestals i camins rurals, amb una part de senda en la pujada final al cim del Montemayor, de quatre quilòmetres entre pujar i baixar i que és la part que es repeteix, juntament amb el primer quilòmetre de la ruta.
Una senzilla i agradable ruta en la qual tindrem unes extraordinàries vistes des del cim del Montemayor i des d'on podem vore la Serra del Mugró, la Serra de Palomeras i fins i tot la terolenca Serra de Javalambre, entre altres. En el cim també està situada l'Ermita de la Santa Creu.
Nova ruta per a ascendir a Montemayor a través d'un itinerari circular. El punt d'inici es troba en la Plaça Vall d'Ayora on es pot estacionar sense cap problema. Els primers passos transcorren pel carrer Somadilla on trobem el cartell informatiu de la ruta. Seguim per un carrer per la Urbanització Ciutat Jardí, i després per camí entre camps de cultiu.
Prompte arribem a la bifurcació i seguim cap a la dreta. Per este camí ens anirem acostant a la carretera CV-440 (que va d'Aiora cap a les Cases de Juan Gil) fins que anem paral·lels a ella durant un tram. Seguirem les marques blanques i grogues i els pals col·locats, senyalització que ens facilita perfectament el seguiment del recorregut. Amb una tendència predominant cap a l'Oest i Sud-oest, ens anem acostant a poc a poc a la base de Montemayor.
La pujada es realitza per una senda amb bastant pendent, ja que se salva un poc més de 250 metres de desnivell per a arribar al vèrtex geodèsic de Montemayor amb 1108 metres d'altitud. Al costat del vèrtex es troba l'Ermita de la Santa Creu de Montemayor on se sol acudir en romiatge cada 3 de maig com a marca la tradició. Les vistes panoràmiques des de dalt són espectaculars, 360 graus. Cap al Sud tenim Montechico, el puntal d’Arciseco y la Serra del Mugró, cap al Nord podem contemplar les Talaies i la Serra del Boqueró. Cap a l'Oest tenim la Serra del Palomeras i el Tossal del Bosc i Mola de Tortosilla, est últim conjunt muntanyenc alberga importants cavitats amb art rupestre com la Cova de la Vieja d’Alpera o l'abric de Tortosilla d'Aiora. L'abric de Tortosilla, descobert en 1911, va ser el primer abric d'art rupestre descobert a la Comunitat Valenciana i per tal motiu, en 2011 es va commemorar el centenari del descobriment. I finalment cap a l'Est es troba el conjunt muntanyenc del Mola de Cortes i el Massís del Caroig amb els seus destacats punts com el Peñón de los Machos (1.094 m), el pic Caroig (1.126 m) o el Cinto Cabra (1.018 m).
Després de gaudir de les vistes, tornem al camí per la mateixa senda de pujada. El retorn a Aiora ara es realitza per la coneguda Cuesta dels Frares, un trajecte molt més rectilini i ràpid, que entre camps d'ametlers i oliveres, en poc de temps ens fa arribar de nou a la localitat d'Aiora
Aprofitant per fer un tros de ruta urbana i visitar els punts més pintorescos de la vila.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

=======================================================================

La ruta sale desde la localidad de Ayora, en concreto desde la Plaza del Valle de Ayora y recorre la llamada Ruta Ornitológica, subiendo hasta la cima del Montemayor.
Un recorrido que transita en gran parte por pista forestal y caminos rurales, con una parte de senda en la subida final a la cima del Montemayor, de cuatro kilómetros entre subir y bajar y que es la parte que se repite, junto con el primer kilómetro de la ruta.
Una sencilla y agradable ruta en la que tendremos unas extraordinarias vistas desde la cima del Montemayor y desde donde se pueden ver la Sierra del Mugrón, la Sierra de Palomeras e incluso la turolense Sierra de Javalambre, entre otras. En la cima también está situada la Ermita de la Santa Cruz.
Nueva ruta para ascender a Montemayor a través de un itinerario circular. El punto de inicio se encuentra en la Plaza Valle de Ayora donde se puede estacionar sin problema. Los primeros pasos transcurren por la calle Somadilla donde encontramos el cartel informativo de la ruta. Seguimos por una calle por la Urbanización Ciudad Jardín, y después por camino entre campos de cultivo.
Pronto llegamos a la bifurcación y seguimos hacia la derecha. Por este camino nos iremos acercando a la carretera CV-440 (que va de Ayora hacia las Casas de Juan Gil) hasta colocarnos paralelos a ella durante un rato. Seguiremos las marcas blancas y amarillas y los postes colocados, señalización que nos facilita perfectamente el seguimiento del recorrido. Con una tendencia predominante hacia el Oeste y Suroeste, nos vamos acercando poco a poco a la base de Montemayor.
La subida se realiza por un sendero con cierta pendiente ya que se salva algo más de 250 metros de desnivel para alcanzar el vértice geodésico de Montemayor a 1.108 metros de altitud. Junto al vértice se encuentra la Ermita de la Santa Cruz del Montemayor donde se suele acudir cada 3 de mayo como marca la tradición. Las vistas desde arriba son espectaculares, 360 grados. Hacia el Sur tenemos Montechico, el puntal del Arciseco, la Sierra del Mugrón,... Hacia el Norte podemos contemplar las Atalayas y la Sierra del Boquerón. Hacia el Oeste tenemos la Sierra del Palomeras y el Cerro del Bosque - Muela de Tortosilla, éste último conjunto montano alberga importantes cavidades con arte rupestre como la Cueva de la Vieja de Alpera o el Abrigo de Tortosilla de Ayora. El abrigo de Tortosilla, descubierto en 1911, fue el primer abrigo de arte rupestre descubierto en la Comunidad Valenciana y por tal motivo, en 2011, se hicieron una serie de actos para conmemorar el centenario del descubrimiento. Y finalmente hacia el Este se encuentra el conjunto montañoso de la Muela de Cortes y el Macizo del Caroig con sus destacados puntos como el Peñón de los Machos (1.094 m), el pico Caroche (1.126 m) o el Cinto Cabra (1.018 m).
Después de disfrutar de las vistas, regresamos al camino por la misma senda de subida. El regreso a Ayora ahora se realiza por la conocida Cuesta de los Frailes, un trayecto mucho más rectilíneo y rápido, que entre campos de almendros y olivos, en un rato nos hace alcanzar de nuevo la localidad de Ayora.
Aprovechando para hacer un trozo de recorrido urbano y visitar los rincones más pintorescos de la villa.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración en wikiloc sobre su utilidad.

Olivera

Abreujador

Ruins

Conilleres

Panoràmica de Montemayor

Marques del sender

Vèrtex geodèsic de Montemayor 1108 m.

Panoràmica des de Montemayor

Information

Informació de les aus

Cim del Montemayor

Panoràmica de Montemayor

Recte pel costat del pi

Dreta - Ginebre

Tree

Ametller en flor i oliveres

Olivera

Talús de colors

Església parroquial d'Aiora

Information

Barri Vell

Building of interest

Carrer típic del barri de los Altos