Uploaded February 10, 2019

Recorded February 2019

2.4
4.7

near Ayódar, Valencia (España)

(VAL) La primera part de la ruta, va des d'Ayodar fins Espadilla, passant pel costat d'un barranc produit pel riu Millars i que deixa unes vistes molt agradables de les penyes i el riu al fons del barranc, així com, de la penya Saganta vista des de baix. Abans d'arribar a Espadilla, es realitza la pujada al castell, des d'on hi ha molt bones vistes tant del poble com dels voltants i de penyagolosa.
La segona part de la ruta, va des d'Espadilla fins Ayodar, desviant-se a lo més alt de la penya Saganta, des d'on es pot gaudir de les millors vistes de la ruta. Aquesta segona part de la ruta, transcorre per un barranc primer i, per una zona més oberta després, abans d'arribar al barranc descrit inicialment.

Per tal de resumir la ruta, es dirà que, per seguir-la, no hi ha cap problema. Des d'Ayodar fins Espadilla es seguiran tota l'estona les marques del GR-333 direcció Espadilla, a excepció del moment que ens desviem al castell.
Per l'altre costat, des d'Espadilla fins Ayodar, es segueixen les marques del PR-314 direcció Penya Saganta, a excepció de l'últim tram, que tornem a seguir les marques del GR-333 direcció Ayodar.

Per iniciar la ruta, deixem el cotxe al poble d'Ayodar i, en la primera pujada que hi ha a mà dreta (venint des d'Onda), es podran observar dos indicacions de color blau amb la marca R1 i que indiquen la direcció d'Espadilla i Penya Saganta.

Seguint aquesta direcció, de seguida es poden observar les marques del GR-333, el qual s'ha de seguir, com ja s'ha indicat, fins Espadilla, i sols hi ha que destacar dos punt. El primer, un encreuament on es poden observar les marques tant del PR-314 com del GR-333. A la dreta, està el sender del GR-333 pel qual hem de seguir i a l'esquerra està el sender del PR-314 pel qual vindrem al finalitzar la ruta.
El segon, la pujada al castell, que es troba indicada poc abans d'arribar a Espadilla. Per pujar i baixar s'ha de seguir el mateix sender que és prou exigent.

Una volta a Espadilla, trobarem unes paletes amb el GR-333, per un costat, i el PR-314, per l'altre. Es seguirà la direcció Penya Saganta per font de la piqueta indicada al PR, i que ens portarà per la pista asfaltada que tenim enfront.
Seguint per aquesta pista asfaltada, trobarem uns metres després i a mà esquerra, unes escaletes de pedra que ens porten al jardí botànic, el qual hi ha que travessar per trobar-nos amb unes noves paletes del GR-333 i PR-314.
La direcció serà la mateixa: Penya Saganta per font de la piqueta, tot i que, ara també serà la direcció del GR-333 cap a Torrechiva.

Una volta arribem a la font de la piqueta, deixarem el GR-333 per seguir direcció Penya Saganta indicada al PR-314.

A partir d'ací, no hi ha pèrdua possible. Al arribar dalt de la muntanya, ens trobem amb el desviament cap a la penya saganta, que ens fa agafar el sender de l'esquerra i al tornar de la Penya Saganta es seguirà el sender que tenim davant, ja que, el de la dreta és pel qual venim des d'Espadilla.

Finalment, tornem al encreuament inicial on estaven les indicacions de PR-314 i GR-333. Ara, es seguirà el sender de la nostra dreta cap a Ayodar i es descendirà per aquest fins arribar al poble.

-------------------------------------------

(CAS) La primera parte de la ruta, va desde Ayodar hasta Espadilla, pasando junto a un barranco producido por el río Mijares y que deja unas vistas muy agradables de las peñas y del río al fondo del barranco, así como, de la peña Saganta vista desde abajo. Antes de llegar a Espadilla, se realiza la subida al castillo, desde donde hay muy buenas vistas tanto del pueblo como de los alrededores y de Penyagolosa.
La segunda parte de la ruta, va desde Espadilla hasta Ayodar, desviándose a lo más alto de la peña Saganta, desde donde se puede disfrutar de las mejores vistas de la ruta. Esta segunda parte de la ruta, transcurre por un barranco primero y, por una zona más abierta después, antes de llegar al barranco descrito inicialmente.

Para resumir la ruta, se dirá que, para seguirla, no hay ningún problema. Desde Ayodar hasta Espadilla se seguirán todo el tiempo las marcas del GR-333 dirección Espadilla, a excepción del momento que nos desviamos al castillo.
Por el otro lado, desde Espadilla hasta Ayodar, se siguen las marcas del PR-314 dirección Peña Saganta, a excepción del último tramo, que volvamos a seguir las marcas del GR-333 dirección Ayodar.

Para iniciar la ruta, dejamos el coche en el pueblo de Ayodar y, en la primera subida que hay a mano derecha (viniendo desde Onda), se podrán observar dos indicaciones de color azul con la marca R1 y que indican la dirección de Espadilla y Peña Saganta.

Siguiendo esta dirección, enseguida se pueden observar las marcas del GR-333, el cual se ha de seguir, como ya se ha indicado, hasta Espadilla, y sólo hay que destacar dos punto. El primero, un cruce donde se pueden observar las marcas tanto del PR-314 como del GR-333. A la derecha, está el sendero del GR-333 por el que debemos seguir y a la izquierda está el sendero del PR-314 por el que vendremos al finalizar la ruta.
El segundo, la subida al castillo, que se encuentra indicada poco antes de llegar a Espadilla. Para subir y bajar se debe seguir el mismo sendero que es bastante exigente.

Una vez en Espadilla, encontraremos unas paletas con el GR-333, por un lado, y el PR-314, por el otro. Se seguirá la dirección Peña Saganta por fuente de la piqueta indicada al PR, y que nos llevará por la pista asfaltada que tenemos enfrente.
Siguiendo por esta pista asfaltada, encontraremos unos metros después y a mano izquierda, unas escaleras de piedra que nos llevan al jardín botánico, el que hay que atravesar para encontrarnos con unas nuevas paletas del GR-333 y PR-314.
La dirección será la misma: Peña Saganta por fuente de la piqueta, aunque, ahora también será la dirección del GR-333 hacia Torrechiva.

Una vez llegamos a la fuente de la piqueta, dejaremos el GR-333 para seguir dirección Peña Saganta indicada al PR-314.

A partir de ahí, no hay pérdida posible. Al llegar arriba de la montaña, nos encontramos con el desvío hacia la Peña Saganta, que nos hace tomar el sendero de la izquierda y al volver de la Peña Saganta se seguirá el sendero que tenemos delante, ya que, el de la derecha es por el que venimos desde Espadilla.

Finalmente, volvemos al cruce inicial donde estaban las indicaciones de PR-314 y GR-333. Ahora, se seguirá el sendero de nuestra derecha hacia Ayodar y se descenderá por este hasta llegar al pueblo.

Antenes

Seguir GR-333 per sender

Esquerra, pujada a penya Saganta

Encreuament inicial i final

Font de la piqueta, seguir per PR-314 (No GR-333)

R1 - Direcció Espadilla

Seguir PR 314 (No GR-333)

Direcció Torrechiva GR-333

Sender GR-333

Penya saganta

Esquerra per escales (jardí botànic)