Uploaded January 11, 2017

Recorded December 2016

1.9
3.8

near Artana, Valencia (España)

Excursió per la part més occidental de la serra d'Espadà, eixint d'Artana i arribant a la Vilavella.
La ruta puja al colladet Roig pel camí de la cova de la Rata i baixa cap al Racó. Remunta el barranc de la font de Malagó per a enllaçar amb el GR-36, seguint-lo cap a la font de Cabres. Passada la font es desvia per a pujar al colladet del Bledar i, des d'allí, puja al puntal del Calderer (on hi ha la Creu de Ferro) visitant les trinxeres i nius de metralladora de la guerra.
Baixa a retrobar el GR i seguint-lo per pista baixa a la Vilavella per la fonteta d'Oliver.
A l'enllaç hi ha un fullet explicatiu per als alumnes.

• Photo of artana
L'autobús ens deixa a l'eixida del poble cap a Eslida, davant de la cooperativa.
  • Photo of GR-36 camí de font de cabres
Seguim el GR a l'esquerra pel camí de font de Cabres, que passa per la font. Hi ha la possibilitat de seguir el GR per la pista de l'Ereta i pujar al puntal de Font de Cabres enllaçant amb la ruta seguida al coll del Bledar.
  • Photo of font de Cabres
Consta d'un dipòsit on s'acumula l'aigua que filtra per la muntanya i des d'on, antigament, hi havia una conducció fins a un dipòsit inferior on s'embotellava per a vendre-la. Ara no sempre té aigua i sovint està eixuta.
  • Photo of coll del Bledar
Coll al límit de terme de la Vall i Nules que passa per la partició d'aigües. Hi ha dos sendes a la dreta que pugen al Puntal de la Font de Cabres, l'una per la solana i l'altra per l'ombria. La primera senyalitzada com a PR. Per l'altra vessant del coll continua el PR cap a la font de la Cervera de la Vall. Cal seguir a llevant i de seguida hi ha dos sendes. Una puja recte al puntal del Calderer (la nostra ruta) i l'altra li fa la volta per l'ombria.
  • Photo of puntal del Calderer o Creu de Ferro
Hi ha importants restes de la guerra civil; nius de metralladores, pous de tiradors, trinxeres, i també la creu de Ferro feta pels "zapadores" que van construir les trinxeres.
  • Photo of fonteta d'Oliver
Fonteta emblanquinada a la vora del camí. Habitualment està seca.
  • Photo of la Vilavella
L'autobús pot aparcar per esperar al voltant del camp de fútbol. Prop del cementeri.
  • Photo of clotxó de Pau
Aljub de grans dimensions construït amb la tècnica de la pedra seca. Es troba a la vora del camí i es pot observar també l'empedrat del camí així com el sistema de recollida d'aigua.
  • Photo of colladet Roig
Pel coll passa l'assegador de la Serra que puja des d'Artana pel llom de la Serra i continua recte cap al Puntal. Una senda el segueix. Cal seguir per l'altra banda, pujant primer un poc a la dreta i de seguida trencant a l'esquerra per on continua el vell camí tot i què ara es troba poc xafat. És interessant remarcar el canvi en la litologia que es produeix, apareix ací el rodeno roig (d'on li ve el nom) que contrasta amb les margues i calisses precedents. Això provoca també un canvi en la vegetació.
  • Photo of deixem GR que segueix recte a la Vilavella
Cal estar atents perquè és una bifurcació no senyalitzada. El GR continua fins a l'aljub dels Caçadors des d'on continua per pista a la Vilavella (allí també hi ha una senda que puja al coll del Bledar). Seguint pel GR la ruta és més curta i molt més fàcil.
  • Photo of retrobem GR
Gran explanada on conflueixen dos pistes. La pista per on passa el GR i la que puja des del Racó de Montón fent voltes. Cal seguir el GR a la dreta.

• Photo of Fardatxet de Bonastre

Fardatxet de Bonastre Apr 23, 2017

Un clásico entre Artana y La Vilavella. Recomendable.

• Photo of goterris

goterris Apr 26, 2017

Una més que interessant alternativa al GR-36 passant pel colladet Roig, i baixant al Racó de l'Abellar per una ruta tan interessant com poc coneguda.
    Destacar els valors paisatgístics, amb el paisatge típic de la serra d'Espadà, així com el patrimoni etnològic amb caleres, abellars, fonts i aljubs al que s'afegeixen les restes de trinxeres i nius de metralladores de la Guerra Civil.