Time  3 hours one minute

Recorded July 2017

0.8
1.6

near El Serrat, Ordino (Andorra)

Es tracta del circuit interpretatiu del circ glacial de Tristaina, marcat amb marques pintades de color groc en què, per tal de fer-nos el circuit més pedagògic, fins i tot, trobem diferents panells descriptius de la zona al llarg del recorregut. Si el dia acompanya, val la pena aprofitar tota la jornada, portar la carmanyola plena i força aigua. La volta circular que vam recórrer fa una mica més de 5 km amb un desnivell positiu de 123 m. Cal dir, però, que poden haver-hi diferents opcions amb petites variacions segons els gustos de cadascú.

1. La vall d’Ordino;

Primer, ens situem a la vall d’Ordino, al nord-oest del Principat d’Andorra. Remuntem la bonica carretera CG-3 que porta cap a les pistes d’esquí d’Ordino-Arcalís i quan deixem enrere els primers aparcaments i remuntadors de l’estació, veurem l’inconfusible “O”, Arcalís 91, l’escultura de Mauro Staccioli; una de les vuit escultures d’art contemporani que als anys 80 es van instal·lar per les set parròquies d’Andorra i que formen també l’anomenat Itinerari de les escultures contemporànies.

El punt de partida queda assenyalat mitjançant un mapa a mà dreta de la carretera, a uns pocs metres més endavant de dita escultura, abans de l’últim aparcament de l’estació, la Coma, a la cota 2.200 m. Tot i que la distància i desnivell no varien gaire, també podem accedir als llacs de Tristaina per un caminet que surt del darrere del bar-restaurant d’aquest últim aparcament.

2. El circ glacial;

L’inici de l’itinerari comença a la cota 2.234 m, en el punt abans esmentat de la carretera. Fem una baixada breu fins que travessem el riu de la Coma del Forat per una passera de fusta i continuem pel camí marcat, ara sí, de pujada fins arribar a la cota 2.323 m. Cal dir que és el tram més costerut del circuit, tret que vulguem fer el port de l’Arbella o el pic de Tristaina, potser amb nanos de més edat. Així que en poc menys de mitja hora, més o menys, ja podem contemplar el primer llac, l’estany Pimer, un dels tres llacs que formen el circ glacial de Tristaina. Les marques i els senyals ens porten a l’extrem més meridional d’aquest llac, passem per un tram de grans blocs de roques fins a travessar una altra passera. Aquest és el més petit dels tres, però, igualment aprofitat pels pescadors, sobretot de truites, ja que sol ser un espai força freqüentat pels pescadors d’alta muntanya, que aprofiten la temporada de mitjans de juliol a principis d’octubre.

Voregem l’estany Primer pel costat més oriental, deixem enrere el rètol que marca el port de l’Arbella i enfilem el corriol, just a tocar d’una cascada, que ens porta en poc menys de 20 minuts a l’estany del Mig. Una mica més gran que el Primer i particularment preciós, ben entrada la primavera, quan les catifes de nerets i d’altres espècies florals d’alta muntanya omplen els vorals del llac. Creuem una altra passera i voregem aquest segon llac pel caminet que ens queda a mà dreta. Passem uns grans blocs de roques i tornem a creuar el riu, aquesta vegada, però, fem saltirons pel mig de les pedres. Direcció nord i sota el pic de Tristaina (2.878 m), ja contemplem l’estany de Més Amunt. És el de dimensions més grans i queda envoltat per les parets del circ glacial del pic de Tristaina. Aprofundim una mica més pel voral dret d’aquest llac, després de creuar una passera i és en aquest tercer llac on decidim treure l’avituallament i jeure sobre l’herba. Cal dir que el bany està permès a l’estiu, però nosaltres només hem sucat els peus. Això sí, hem sentit els crits d’uns valents que han sucat més que els peus. Ja us podeu imaginar a quina temperatura es troba l’aigua.

Hem fet la meitat de l’itinerari ja que cal tenir en compte que s’ha de tornar al punt d’inici. Això no ha de suposar cap problema si tenim present que som a alta muntanya i que les condicions meteorològiques poden canviar ràpidament, per això, només cal estar alerta. Reprenem la marxa en sentit contrari a l’anada, paral·lelament a la vora dels llacs però pel voral oposat, per tal de fer una volta circular als llacs de Tristaina i veure altres perspectives d’aquest paisatge tan bonic que ens ha captivat, tot i ser el conjunt d’estanys més visitats d’Andorra.