Uploaded February 23, 2015

Recorded February 2015

1.6
3.3

near Mura, Catalunya (España)

Volta per la serra de l'Obac tot sortint de l'Alzina del Sal·lari, des d'on fem la pujada mig asfaltada i mig per pista de terra fins el Coll de Tres Creus, cruïlla de tants camins d'aquesta zona.

Nosaltres girarem al sud en direcció a Castellsapera, que queda ben a prop nostre, carenarem una estoneta i farem un ràpid descens fins que agafarem el corriol que passa a tocar de la paret. Seguirem aquest corriol uns centenars de metres fins a trobar la canal que puja fins al cim de Castellsapera, és una canal curta en que ens hem d'ajudar de les mans i les arrels d'arbres per assolir-la, però res massa complicat.

Un cop dalt, podem visitar les dues parts de Castellsapera i recorre-la en tota la seva extensió, val la pena. Un cop fet això, tornarem al capdamunt de la canal i encararem la baixada per l'altra banda. Aquí la canal és força pronunciada i en el primer tram fins i tot trobem una corda que ens ajudarà a despenjar-nos. Tampoc és especialment complicat, es pot fer perfectament amb nens. Seguirem baixant fins anar a parar a un corriol que seguirem a la dreta i que de seguida ens deixarà al Camí Ral (GR-5), una pista ben fressada que seguirem a l'Oest, ja en direcció al Paller de Tot l'Any.

Si en tenim ganes podem pujar fins al Paller de Tot l'Any, deixant un moment el Camí Ral i rodejar-lo, per després tornar al GR i seguir endavant en la mateixa direcció. Poc després de deixar enrere el Paller de Tot l'Any, trobarem a l'esquerra una cruïlla que si seguim ens porta en un moment fins la Font del Lladre, normalment seca.

En tot cas, sense deixar el GR, arribarem per fi al Coll del Correu, punt en que abandonarem el Camí Ral per agafar la menys visible de les sortides que trobem al Coll, un petit corriol que en surt ja en baixada i que de seguida ens apropa a un torrent sec, que separa les dues bandes de muntanya. Després de seguir uns centenars de metres el curs del torrent, per fi el creuarem i iniciarem l'ascens per l'altra banda, és una pujada forta per moments, però no massa llarga.

Un cop dalt, ja de seguida veurem el Turó de l'Espluga, amb la seva característica Balma obrada, i és cap on ens dirigirem per un corriol que hi porta de manera força directa.

No us deixeu d'entrar a la Balma per veure'n les cadires i taules i observar la quantitat de focs que han ennegrit les seves parets.

Ben a prop d'aquí hi trobem l'Avenc de l'Espluga, la boca del qual és l'únic que visitem, deixem pels espeleòlegs visites més "profundes". En tot cas, fa una mica de basarda observar la placa en record d'un noi que hi va deixar la vida amb només quinze anys.

Tornem fins la Balma de l'Espluga i agafem la pista més ampla que tot planejant ens porta direcció als Castellots de Tanca, ben imponents davant nostre. Aquí la nostra intenció era trobar la Canal del Quarto de Reixa, però no hi va haver manera, un altra dia serà.

Travessem els Castellots en direcció al Coll de Tanca, i ja des d'aquí serem de seguida a la Font de la Pola i la Balma de la Porquerrissa, ja molt a prop del Coll de Tres Creus.

Ara ja només ens queda retornar fins a l'Alzina del Sal·lari, punt inicial de la ruta.
Parking

Alzina del Sal·lari

Canal de baixada del Castellsapera amb corda nusos

Corriol

Camí Ral

Camí ral

Font del Lladre

Coll del Correu

Dreta (travessem llera del torrent)

Archaeological site

Coll de les Tres Creus

• Photo of Garrigap

Garrigap Dec 2, 2019

La informació és detallada i precisa. La ruta és bastant fàcil de seguir. L´interés paistgístic i natural son excepcionals. I a més també hi ha algun element historic
    De dificultat moderada si be la baixada de Castellsapera té cert grau de dificultat, sobretot si vas amb gós.
    L´únic aspecte que no em quadra es el temps total molt inferior al que he invertit jo.