Uploaded September 16, 2013

Recorded September 2013

3.0
6.0

near Oix, Catalunya (España)

L'Alta Garrotxa es un patrimoni excursionista de primeríssim nivell! Qualsevol incursió que es faci en aquestes contrades sempre deixarà extasiat l'excursionista més exigent. Pirineu nan, Pirineu boscós, Pirineu clivellat per valls, muntanyes i fondalades. Una autèntica joia.

Aquesta matinal llargueta, passeja per alguns dels indrets garrotxins de més pedigrí, de més història, de més ressò literari; per llocs amb topònims, com Talaixà, Escales, etc, que només sentir-los ja evoquen mil-i-una històries humanes, dures, masos rònecs, poblets abandonats... pell de gallina.

La ruta és preciosa i tremendament solitària (només vam trobar dues persones a Talaixà). Recorre la Muntanya de Santa Bàrbara i volta tota la part oriental de la Serra de Bestracà, és a dir, la famosa Cresta de Ferran. Així, volta els territoris que queden entre les valls d'Hortmoier i de Sant Aniol. El Comanegra i el Bassegoda (potser els cims garrotxins més emblemàtics) ens faran d'àngels de la guarda la major part del recorregut.

No té cap dificultat tècnica, però sí cal estar preparat per una bona caminada (gairebé 20 kms) de mitja muntanya, és a dir, alternant pujades i baixades (més de 1.100 mts de desnivel acumulat), força calor en els mesos estivals i, amb l'afegit, estan com estem a la Garrotxa, de resseguir sovint senders i corriols pedregosos, de mala petja, de mal caminar, de mal fer. Sovint sembla que hagin de desaparèixer, o no estan molt ben fitats o marcats, però sempre es poden anar resseguint sense excessives dificultats. Nomes cal estar una mica atents al camí que es vol fer.

A tenir en compte, també, que s'ha de creuar la Riera d'Oix, i que, per tant, segons l'època de l'any haurem de preveure el possible cabal que pugui dur.

Malgrat aquestes dificultats, el sibarita dels viaranys, senders i corriols, sabrà gaudir d'aquesta ruta en tant el que és, una ruta excel·lent!

Sortim del preciós poble d'Oix i resseguim una estona la carretera fins a desviar-nos pel camí que ens durà a l'antic pont romànic. És un pont bonic, però que, malauradament ha quedat totalment aïllat, fora de qualsevol camí o zona de pas. És trist veure un pont tan bell, amb tanta història, arraconat, sense utilitat, sense vida...

Un cop feta la visita al pont, ja anem a buscar el GR1 per a agafar les primeres rampes, per un sender preciós, cap al Collet de la Teula, tot passant per l'oratori de Sant Agustí (malgrat ser GR1, anem trobant més marques grogues que no de GR).

Del Collet de la Teula al Coll de Palomeres el camí planeja bastant, i es fa per avorridota pista forestal. En aquest coll (on abandonem el GR) entrem ja a la Muntanya de Santa Bàrbara, i seguirem la pista fins a trobar-nos amb una cruïlla de camins (waypoint SENDER) a partir de la qual hem de seguir totalment recte, per sota un cartell metàl·lic i a través d'una tanca, per un sender en un inici poc marcat. Aquest corriol ens acabarà duent en curta pujada fins a l'ermita de Santa Bàrbara de Pruneres. Aquest indret és preciós i les vistes sobre el Bassegoda són realment espectaculars.

Sortim de Pruneres seguint la pista principal que abandonem, ràpidament (waypoint SENDER 2) per un sender que ens durà més ràpidament cap a la Sala. Aquesta és una masia immensa, preciosa i en un estat de semiabandonament.

Des de la Sala cal estar atents a trobar el caminet que ens baixarà de forma rapidíssima, i en baixada forta i de mal caminar, cap a el Camp del Bac, just a tocar de la Riera d'Oix i de l'ermita de Mare de Déu de les Escales. Aquest camí, senyors, desprèn història...

Cal estar atents a les fites per trobar el punt exacte de creuament de la riera. Si bé quan la vam fer nosaltres la riera era seca, si que, en segons quines èpoques de l'any cal tenir en compte el cabal que pugui dur aquesta.

Un cop creuada la riera, ràpidament arribarem a l'ermita de la Mare de Déu d'Escales, a recer de l'espectacular paret de la Cresta de Ferran. L'indret és majestuós, solitari, una fondalada solitària i que fa imaginar un viure rústic, adust i no pas fàcil de dur.

Des de l'ermita, val la pena acabar d'arribar, per camí curt i sense pèrdua, a la font del costat de l'ermita. S'ha de passar un pontet i s'arriba a un indret increïblement ombrívol, fresc i humit. En època de fortes calors aquest racó és ideal per a fer una aturada i abaixar pulsacions i temperatura corporal. Malgrat aquesta alta humitat de l'indret, la font, almenys quan hi vam passar nosaltres, amb prou feines rajava aigua. Quina llàstima.

Deixant de Mare de Déu de les Escales comencem el tram de ruta més dur. Ens esperen més de 600 metres de desnivell a pujar de patac, sense aturador, sense descans, fins al Coll de Terres. Malgrat l'esforç, hom no pot deixar de gaudir del fantàstic sender que es ressegueix, ombrívol, i ben fressat fins al capdamunt del coll.

Un cop al Coll de Terres encara no s'ha acabat la pujada! Cal fer un esforç més, i en aquest cas per un camí ja no tan agraït, fins al cim de Ferran. Possiblement és el tram més feixuc de la ruta.

Però un cop al cim, al capdamunt de la mítica cresta de Ferran... doncs bé, les vistes fan oblidar qualsevol esforç anterior. Domines de forma aèria la cresta, i es pot gaudir, especialment, de les vistes sobre el Comanegra, Talaixà, la vall de Sant Aniol i el Bassegoda.

Des del cim de Ferran baixem per camí encara més abrupte i escabrós que el de la Sala, cap a Talaixà, a on s'hi arriba, però, molt ràpidament.

Talaixà és una d'aquelles meques dels amants de l'excursionisme. Minúscul poblet abandonat, presidit per l'església de Sant Martí (no fa gaire restaurada) per una banda, i per l'altra, per la majestuosa cresta integral de Ferran. Té un refugi lliure (Cal Torner) el qual és un bon enclavament de pernoctació, especialment per aquella gent que fa el GR1. Es manté en un estat correcte.

No deixeu de llegir l'enllaç que us poso explicant la història d'en "Rodri", lligada a aquest poblet i al refugi, i al fort moviment social que va originar la seva lluita.

Us farà estimar encara més, si això és possible, aquest paratge i les seves parets.

Des de Talaixà ens arribem, amb esperit històric a la Torre, de la qual, però, només en queden quatre parets derruïdes i engolides per la vegetació.

Tornem al Coll de Talaixà (punt de pas vital en el passat, ja que unia les valls d'Hortmoier i Sant Aniol) i, prenem el GR11 en direcció a Hortmoier.

La baixada és senzilla, amb un camí de més bon fer. Creuem la majestuosa masia del Vaquer, on poc després, abandonem una estona el GR per no fer tant tram de pista, i prenem un senderó que fa el camí més agraït i excursionista (waypoint SENDER 3).

Poc després tornem a trobar el GR que seguim fins arribar a la Palanca de Samsó, on creuem de nou (però ara pel pont) la Riera d'Oix. Aquí ja estem a l'entrada de la Vall d'Hortmoier, que resseguirem algun altre dia. Ara, tornem a abandonar definitivament el GR11, que s'endinsa a Hortmoier, i nosaltres prenem la pista forestal (PR-186) que, a través del bonic Grau d'Escales, ens durà fins a Oix (aquest darrer tram cal reconèixer que, per pista forestal, es fa un xic pesat... però que seria una excursió sense aquests finals una mica agònics!).

COLL DE PALOMERES

SENDER 3

TALAIXÀ (REFUGI TORNER)

• senglar01 May 10, 2014

Aquest mati,hem anat a fer la volteta (correns) i es espectacular!!!!! Pena dels ultims 4 km...

El porquet de Sant Antoni May 11, 2014

SENGLAR01: Déu n'hi doret fer aquesta ruta corrent... crack! Celebro que la gaudíssiu tant! I sí, llàstima de la pista final, però bé, és el peatge a pagar per haver gaudit tant i tant de l'Alta Garrotxa!

• Photo of jordiben

jordiben Jul 25, 2016

Aquest dissabte vaig fer aquesta ruta resseguint el track i la meva experiència ha estat la següent. Es una circular de certa exigència física pel que cal estar en bona forma sobretot en aquestes dates d'estiu. En el meu cas però els problemes no han vingut per aquí, sino per la pèrdua repetides vegades del camí potser per mala senyal gps, despiste meu, track amb pocs punts o potser una mica de tot plegat. La questió es que hi he estat 2 hores més del compte i en una de les vegades vaig passat un mal moment enmig de un emboscat de boixos i alzines corcades que apenes em deixaven avançar tot pujant a la cresta d'en Ferran. Penso, (especialment si es va sol), que s'ha de portar aigua i aliment suficient i assegurar-se de tenir bateria de recanvi pel mòbil per cobrir qualsevol eventualitat. Això es necessari sempre, pero en aquesta ruta tant poc fresada i tant pobrement indicada pren molta més importància doncs no vaig trobar ningú, ni un ànima, fins a Talaixà. Les vistes son molt maques però en el meu cas no m'ha compensat en absolut, probablement per culpa meva. Una de les vegades que el gps em va induïr a error fou en la baixada de la casa de La Sala i vaig començar a baixar per un indret que dur directament a un abocador de plastic i residus molt lamentable, no entenc que es permeti aquests abocaments. En fi, el meu consell, anar-hi acompanyat, aigua, menjar i bateria. Salut i seguirem caminant. La qualifico de difícil per la dificultat de seguir el track i la facilitat de pèrdua.

El porquet de Sant Antoni Jul 26, 2016

JORDIBEN (1/2): Abans de res celebro que malgrat patissis en algun tram de la ruta, l'acabessis sa i estalvi. Sobre la ruta, certament, és exigent físicament i en alguns trams cal estar un xic avesat a rastrejar camins, ja que com dic a la ressenya, hi ha moments en que sembla que els camins s'esvaeixen però si s'està atent es poden acabar resseguint els diferents viaranys de la ruta. Certament no descarto que en aquests gairebé 3 anys des de que vaig fer la ruta algun sender s'hagi pogut veure engolit per la vegetació, sobretot si tenim en compte que, com hem pogut comprovar tu i jo, és una ruta força solitària i poc fressada, almenys fins a Talaixà. Jo vaig fer aquesta ruta sol però et dono tota la raó quan recomanes que es faci acompanyat. A més, jo vaig fer la ruta a una bona marxa (sense córrer) i per tant, crec que no és difícil posar-hi 1 o 2 hores més, a les 6 que vaig trigar jo. Del que comentes sobre el GPS cal vigilar en el moment de descarregar-lo del web i carregar-lo a l'aparell de fer-ho amb el track original. Si es fa en una versió simplificada et pots trobar amb els problemes que indiques, amb poca definició en cruïlles o en trams en que cal una major definició. Jo aconsello sempre descarregar els tracks originals (amb 2000 punts o similars, depenent de la llargada d'aquest). Una altra cosa que cal tenir en compte és que en les excursions de l'Alta Garrotxa a ple estiu ens podem literalment torrar de calor. Malgrat sigui una zona boscosa, a les fondalades com la de les Escales la calor hi pot arribar a ser xafogosa i insuportable. Per tant, com bé dius, molta aigua a la motxilla!.

JORDIBEN (2/2): El cas concret que comentes de la baixada de la Sala, jo mateix comento a la ressenya, que vaig tenir algunes dificultats per trobar el camí de baixada (que per cert, és preciós). Ara bé, jo penso que si s'està avesat a rastrejar els camins, a interpretar mapes i l'entorn mateix (fressa dels viaranys, i topografia i geografia de la zona) i sobretot, amb un bon track original al GPS, al final no s'han de tenir massa problemes per trobar els camins corrects. Lamento que en aquest cas agafessis un camí erroni que a més et va dur a un abocador tant lamentable com el que comentes. Així doncs, deixa'm acabar insistint en la recomanació de baixar el track original ja que ens permetrà interpretar molt millor les cruïlles o les zones on els viaranys potser es desdibuixen. La resta de recomanacions que fas, les signo de la primera a la darrera.
    Moltíssimes gràcies per deixar la teva experiència. Lamento que no fos tan agradable com la vaig viure jo o algun altre company que també ha deixat la seva impressió. Però és bo tenir totes les experiències de les quals tots ens nodrim i per tant n'aprenem i fem les ressenyes i les rutes molt millors.

Salut i muntanyes, company! I et desitjo de tot cor que la propera que facis t'aporti molt millors vivències!

• Photo of jordiben

jordiben Jul 26, 2016

Amb aquesta intenció d'alerta vaig posar el comentari, doncs les sortides, de tot tipus (senderisme, barranquisme, ferrades, grimpades, etc...) proporcionen moltes satisfaccions però també algun que altre ensurt o experiència que normalment no reflexem, dibuixant o donant la impressió de tot bonic i fàcil (no es el teu cas que ho expliques tot molt i molt be) i per això crec que es bo que s'esmenti també aquests supòsits. Em va passar fa pocs dies per exemple fent el barranc del Freser Superior on per no haver-hi, no hi ha ni ressenyes i amb el que cal anar molt i molt en compte. Dit això et felicito per les teves acurades descripcions de les rutes i veig que et mous i molt. De ben segur que en faré d'altres que hagis tingut a be compartir. Gràcies i seguim gaudint de la natura. Jordi

El porquet de Sant Antoni Jul 27, 2016

JORDIBEN: Fantàstic Jordi, i gràcies de nou! Si bé ara mateix no em moc tant com fa un temps degut a que en els darrers 2 anys han nascut els meus dos marrecs! Les sortides (i les ressenyes) se n'han ressentit. Però mica en mica, espero poder anar retornant a l'activitat i a poder fer unes ressenyes més acurades.