2.2
4.4

near Alforja, Catalunya (España)

Excursió-circuit entre els pobles d'Alforja i Arbolí passant per alguns dels corriols que discorren pels cingles d'Arbolí. Si la visibilitat acompanya gaudireu de molt bones panoràmiques de les muntanyes i vall d'Alforja fins la mediterrrània i també cap a la Serra de Montsant.
Com a indret singular visitarem la cova del Baleta, balma oberta al cingle de gres vermell ,des d'on es gaudeix d'una privilegiada panoràmica i on trobareu un bust que els excursionistes d'Alforja van bastir en homenatge a Francesc Ferreter i Monguillot, un pastor d'Alforja conegut amb el renom de "el Baleta" que solia anar sovint a la cova. Entre altres aspectes fou conegut per les seves bones previsions meteorològiques.
Per anar a la cova cal desviar-se del camí principal (hi ha un pal indicador) i seguir la traça d'un sender que s'enfila per les roques de gres vermell, ens ajudarem de les mans en la part final però no presenta cap dificultat especial.

Es retorna al camí principal i es continua pujant fins els plans de la mola de l'Escolà, després d'enllaçar amb el camí del Balcó del Peiró i de superar el graó rocós del cingle blanc de roca calcària. Seguirem pujant i travessarem la carretera dels Castillejos i pujarem fins a la Devesa d'Arbolí i el Bosc de la Ció, gairebé en el punt més alt del recorregut, una mica abans haurem gaudit d'una bona vista cap a la serra de Montsant. Davallarem pel camí del bosc de la Ció fins el poble d'Arbolí.

Nosaltres vam aprofitar per dinar al bar del Centre de l'Escalada, Després vam continuar l'excursió sortint del poble per la carretera i agafant després el sender PR-C-88 (ruta del Carrasclet). Aquest camí està assenyalat amb escasses i desgastades marques blanques i grogues (PR) i us durà de nou a Alforja davallant pel bonic camí del Portell de l'Embut, amb diversos trams empedrats i molt bones vistes d'Alforja, els pobles i muntanyes veïnes i la Costa Daurada. Aquest camí passa just per damunt de la pedrera que hi ha pujant el coll d'Alforja, el camí encara queda prou apartat dels talussos, però si hi ha activitat a la pedrera (entre setmana) amb voladures etc.. suposem que cal anar amb compte.

Observacions:
Track original corregit amb l'aplicació Compe GPS land, el temps en moviment no ha quedat guardat i apareix igual que el temps total.

Temps en moviment: 4 hores 51 minuts

• Photo of flonjall

flonjall Mar 8, 2017

Hola JAMRO:

Què tal el Portell de l'Embut per a baixar en bici? Un company m'ha comentat que l'han arreglat força. S'assembla als de Pradell?

Normalment sempre els faig primer a peu aquests camins, però segons el que em diguis, ja hi vaig en bici....

Merci!

• Photo of JAMRO

JAMRO Mar 9, 2017

Hola Flonjall,
    Home pel que jo recordo té trams de tot, el camí fet a peu el recordo com a bastant bo en general, amb alguns revolts, trams empedrats a la part de dalt però algun tram esglaonat o pedregós també. Després més avall hi ha el tram sobre gresos vermells passant per damunt la pedrera on hi deu haver alguns esglaons i també després de la pedrera d'Alforja hi havia un tram per damunt de roca inclinada de gres però no gaire pendent. Més avall no el recordo massa, crec que prou ciclable, potser més pedra solta diria, hauràs de fer la prova!!

No sabria dir-te el percentatge de ciclable, potser algo més complicat que els de Pradell, però t'asseguro que és molt bonic i pintoresc doncs davalla les parets del cingle blanc i després les del cingle roig amb molt bones vistes cap Alforja i voltants i amb el mar com a teló de fons, si no l'has fet mai te'l recomano!!

Ja em diràs

• Photo of flonjall

flonjall Mar 14, 2017

Gràcies un cop més, JAMRO.!!

Divendres hi vaig anar a fer-lo.... a peu. És un camí molt bonic, com molt bé dius. (i t'eh de dir qu el reocrdes molt bé). No descarto passar-hi en bici algun cop. Dic "passar-hi" més que baixar-hi pq. crec que baixaria força cops de la bici. Ho veig més ja com una baixada d'enduro (en btt), per l'empedrat "gruixut" i a voltes mal conservat o deteriorat, sobretot, però tb. perquè el ferm és solt en els trams més pendents que recorden a la licorella gruixuda del Priorat

Com bé dius, no és com els de Pradell. Tècnicament, el veig més complicat i potser ho patiria més que ho gaudiria.

Per cert que un company que fa anys es dedicava a això de l'enduro (en moto) em va comentar que aquest és un camí mític per a les motos (fins i tot s'hi feia una crono d'alguna prova de campionats, etc.) i què si en algun corriol consideren que paga la pena arriscar-se a una multa, aquest és un d'ells. Dic això pq. un altre company em va explicar que el camí s'ha arranjat no fa massa (millora de l'empedrat, col.locació de taulons de contenció...) i a poc de fer les obres, el pas de motos ja ho havia començat a trinxar-lo.

El que sí vaig veure és que la continuació, ja a dalt al pla, cap a l'Arbolí és un corriol bàsicament planer d'un km aprox., per on sí que miraré de passar-hi algun cop.

Salut!

• Photo of JAMRO

JAMRO Mar 16, 2017

Hola Flonjall

Me'n alegro que t'hagi agradat fent-lo a peu, si ,tal com hem comentat crec que pot ser un camí de certa dificultat tècnica per a baixar en BTT. Ara fa temps que no hi he passat, és una llàstima que alguns motoristes actualmente encara pensin de baixar per aquests camins de bast o corriols tot i la prohibició de circulació que tenen en aquests espais els vehicles motoritzats. El pas continuat els fa malbé de seguida, com tu dius ja ha passat en l'arranjament d'aquest camí.... està comprovadíssim que els malmeten, només cal passar-hi a peu i veure el ferm com queda i les pedres dels empedrats soltes i arrencades. Tots erosionem poc o molt però és clar que alguns mitjans molt més que altres.