Moving time  one hour 56 minutes

Recorded June 2019

1.4
2.8

near Alcalá de la Jovada, Valencia (España)

ALCALÀ DE LA JOVADA - NEVERA DE BAIX - DESPOBLAT DE L'ATZUVIETA - PENYA FORADÀ

Comencem la ruta des del poble on va naixer a Al-Azraq, entre els anys 1218-1220, cabdill andalusí autor de les tres revoltes mudèjars del sud del Regne de València. Passem pel llavador municipal en direcció a la nevera de Baix, datada del segle XVIII, per la carretera CV-712. Està en prou bon estat. Tornarem per la carretera fins a trobar-nos amb el desviament que ens porta al despoblat morisco de l'Atzuvieta.

La primera referència documentada que hi ha del despoblat de l'Atzuvieta data de 1356. Just abans de l'expulsió dels moriscos el 1609, hi vivien 17 famílies. Va ser ocupada per repobladors cristians al llarg de tot el segle XVII. es va abandonar definitivament a principis del segle XVIII, encara que els seus habitatges han estat reutilitzats com a corrals de ramat fins èpoques molt recents.

Continuem pel camí vell de Gallinera, on passant pel Mas del Metge, podem contemplar el Penyal Gros i, de perfil la Penya Foradà. A la nostra esquena ens trobem amb la serra d'Alfaro i la Serrella.

Caminant un poc més, ens trobem amb al senda que ve des de Benitaia, i que ens porta finalment a la Penya Foradà.

Una ruta molt senzilla, amb visita al despoblat de l'Atzuvieta.

Plaça Bisbe Vilaplana

En esta plaça està el palau on Al-Azraq va viure. En la placa que està situada en una de les parets del palau ressa: EL PALAU D'AL AZRAQ. AL AZRAQ NASQUÉ A ALCALA ENTRE 1218 I 1220. ACI VA TINDRE, SEGONS LA CRONICA DE JAUME I "SON ALBERCH MAJOR QUE EN ATTRE LLOGAR" I ACÍ VA VIURE FINS FINS L'ANY 1275. EL SEU PALAU OCUPAVA TOTA AQUESTA ILLA DE CASES.

Monument a Al-Azraq

Monument a Al-Azraq i vista posterior del palau.

Llavador Municipal

Llavador Municipal d'Alcalà de la Jovada, construït a l'any 1928.

Nevera de Baix

Pou de neu, datat al segle VXIII

Pont de pedra

Antic pont per on passava antigament el camí a l'Atzuvieta

L'Atzuvieta

Despoblat Morisco

Mas del Metge

Vista del mas del Metge i el penyal Gros darrere

Vistes a la Foradà i a la Serrella

Vistes a la Vall de Gallinera, La serra d'Alfaro i la Serrella, i la Penya Foradà i el penyal Gros

La Foradà

Torre de vigilància

Antic mur, lo que queda, de la torre de vigilància