Technical difficulty   Moderate

2.0
3.9

Viewed 2072 times, downloaded 102 times

near Aiguafreda, Catalunya (España)

Resum: Aiguafreda - L'Avencó - Sot del Purgatori - L'Agustí - el Bellver - Turó de Tagamanent - GR 5 - Ruïnes de Puig-agut - Aiguafreda (Vallès Oriental).

Després de l'estiu, no hi ha millor lloc on anar a purgar-se! Ruta circular en sentit horari, amb un 95% de corriols, pujant al Tagamanent per una zona ombrívola, solitària i un xic feréstega, la del torrent del Sot del Purgatori.

El Sot del Purgatori és un indret corprenedor i misteriós, amb corriols verds, humits i frescos en la seva mesura. Perfecte si estàs buscant l' ombra.

RECORREGUT (en sentit horari): Aiguafreda. Iniciem la ruta al Camí del Molí d'Avencó - Pal indicador GR5 (direcció al Collet de Sant Martí i Pla de la Calma). Un cop a la pìsta ampla en pujada, abandonem el GR i agafarem un trencall a l'esquerra. Atenció: Les següents quatre bifurcacions que prendrem seran a l'esquerra, estar atents, doncs a part d'alguna fita de pedres, no hi ha indicadors. Després d'un tram amb poca pendent i passant dues pedreres, començarem a davallar una mica en direcció a El SOT DEL PURGATORI, molt verd i amb molta molsa i falgueres. Creuem un torrent i passem a l'altra banda de la vall. Veurem el Gorg del Purgatori, molt dens i fosc.
A partir d'aquí, s'inicia una pujada continuada força dreta, on notarem la humitat d'aquest indret tan enclotat... Sort que el corriol va fent marrades i tenim arbres on recolzar-nos ; )

Quan les vistes s'obren a la vall, es pot dir que el més dur de la pujada ja està fet. Passarem al costat d'un abeurador per vaques de la masia L'AGUSTÍ, enllaçant amb un camí empedrat on hi ha un pal indicador. Seguint el corriol, passant per l'aparcament de vehicles per l'Agustí i el Bellver, ja estem a l'encreuament del Pla de la Calma (pista ampla). Continuem en direcció a la Masia Restaurant "EL BELLVER", i d'allà entronquem amb el GR 5 que mena al COLLET DE SANT MARTÍ. Al costat del collet, estan les restes de l'Ermita de Sant Martí. En comptes del camí ordinari, seguim un sender no senyalitzat per pujar al TURÓ DE TAGAMANENT (1.055m), on hi ha les restes d'un castell del segle X, i l'esgésia romànica de Santa Maria de Tagamanent del segle XII -actualment en procés de restauració, que pertany al municipi de Tagamanent i forma part de l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya-. Les vistes són magnífiques! El turó està en un esperó rocallós impressionant, que es veu des de molts indrets de la rodalia.

La tornada a Aiguafreda la podem fer per el GR 5, amb el que entronquem seguint la desviació del camí de baixada al collet de Sant Martí, marcat amb una creu. Aquest tram del GR 5 és preciós, ombrívol, per trialeres vermelles i plaques de roca en baixada continuada.

Passades les ruïnes de Puig-agut, en breu ja enllacem amb el camí que hem fet a l'anada, fins el punt d'inici de la ruta.
Aparcament Camí del Molí d'Avencó
  • Photo of Pal indicador GR5 (direcció al Collet de Sant Martí i Pla de la Calma)
GR5 collet d st marti . Pla d la Calma
  • Photo of Anada: Bifurcació esquerra (ruta en sentit horari)
Anada: Bif esq . Ruta en sentit HORARI
  • Photo of Esquerra: fita vermella i fletxa
Esq fita vermella i fletxa
  • Photo of Esquerra (fita pedra)
Esq (foita pedra)
Abeurador vaques
Ca l'Agustí
Pal indicador
  • Photo of Encreuament Pla de la Calma (Pkg Agustí i Bellver)
Encreuament Pla de la Calma
  • Photo of Masia restaurant El Bellver
Masia rte El Bellver
Collet de sant martí
  • Photo of Ermita de Sant Martí
Ermita de st marti
  • Photo of Església Santa Maria de Tagamanent
Ermita tagamanent
  • Photo of Esperó rocós (vistes)
Esperó rocós (vistes)
  • Photo of Turó de Tagamanent (1055m)
Turo t
Ruines

• Photo of Sebasinyo

Sebasinyo Jan 7, 2017

Una ruta molt senzilla i fàcil de fer. Passa per uns racons sorprenents i molt agradables com ara el gorg del purgatori. La hem fet en Gener i era un espectacle de molsa i roques amb líquens. Molt maco. Molt bones vistes desde dalt del Tagamanent.

• Photo of grallas

grallas Nov 14, 2017

Ruta realitzada l'11 de novembre que et permet fer una circulart per pujar al Tagamanent. Moltes gràcies per compartir.