Time  one day 5 hours 8 minutes

Uploaded June 25, 2014

Recorded June 2014

5.1

near Porté-Puymorens, Languedoc-Roussillon (France)

LA TRAVESSA
Sortida especial amb la que pujarem al cim més alt dels Pirineus orientals, la Pica del Carlit, que amb els seus 2921 m és el cim més alt que podem assolir sortint des d’una estació de tren catalana o nord-catalana.

En aquest cas iniciem la travessa des de l’estació de Portè i Pimorent (SNCF), a la comarca de l’Alta Cerdanya. Pujarem al Carlit passant per l’estany de Lanós, el llac més gran del vessant nord dels Pirineus gràcies a la presa que s’hi construí a principis del s.XX, obres que van provocar un conflicte internacional per les agües del riu Querol.

Aquesta ascensió té un accés més llarg i amb més desnivell que l’ascensió clàssica des de l’estany de La Bullosa. L’itinerari escollit no presenta cap dificultat tècnica ni grimpada d’accés al cim des d’aquest vessant.

La travessa transcorre íntegrament pel Parc Natural Regional dels Pirineus Orientals, un àrea protegida de 138.000 ha dividit entre diverses comarques nord-catalanes i occitanes. Aquest és el primer parc natural francès creat als Pirineus, estenent-se des del Canigó i el Puigmal al Carlit i fins a les muntanyes adjacents a Andorra.

DIFICULTAT
La pujada final al Carlit és tècnicament fàcil però dura per la forta pendent final que es fa per una tartera molt dreta que dóna accés al cim. Per aquest vessant no trobem cap grimpada. Sense neu no té cap dificultat, però si n'hi hagués, caldria anar amb molt de compte i portar material. A principis d'estiu pot haver encara neu a la pujada i baixada del coll de Coma d'anyell, tot i que en aquesta època no cal material.

Itinerari llarg i amb fort desnivell que podem dividir en dues jornades fent nit al refugi lliure de la Cabana de Rouzet (4 places). Aquest petit refugi es troba situat al quilòmetre 19 de la ruta a falta de 14 km més, després d’haver fet bona part del desnivell positiu.

Diverses possibilitats per passar la nit:
Refugi lliure de la Cabana de Rouzet (4 places, sense lliteres ni matalassos). És la opció més convenient, tot i la incomoditat del petit refugi.
Refugi lliure de la Cabana dels Enginyers, abans d'arribar a Lanós, en millor estat i més gran que l'anterior, però situat massa a l'inici de la travessa.
Plantar la tenda al costat del llac, prop de les ruïnes de la Cabana de la Gimbarda. És habitual de trobar-hi tendes de pescadors.
Refugi guardat de Béssines. Modern i amb tots els serveis. Es troba situat a només 2h15min del final de la travessa, pel que resulta poc pràctic.

Tot i que la ruta segueix en tot moment camins abalisats (excepte l’ascensió al Carlit) amb marques de pintura blanca i vermella, el sender transcorre per terreny d’alta muntanya. Cal estar acostumats i preparats per a qualsevol inclemència.

ELS TRENS
-Estació de sortida: Porté. ATENCIÓ: la sortida des de l'estació suposo caminar uns metres per la carretera. És la opció més curta i evident, però si volem evitar-la podem anar a buscar el GR-107 del camí que surt del final de l'andana (nord).
-Estació d’arribada: Andorre-l'Hospitalet. L'estació es troba a tocar de la població, un poble sense serveis. Potser amb sort podrem trobar una petita botigueta oberta com a molt.

Tant la sortida com l’arribada la farem des d’estacions de la línia La Tor de Querol –Tolosa dels trens francesos (SNCF). Les dues estacions, que són de la mateixa línia, estan connectades amb l’estació internacional de La Tor de Querol, on acaben molts dels trens de la línia R3 de Rodalies de Catalunya, operada per RENFE.

Aproximadament hi ha 5 circulacions al dia que surten de La Tor de Querol cap a Tolosa de Llenguadoc, espaiats cada 2h. El temps de trajecte entre La Tor de Querol i Portè és de 21minuts i de 25 minuts fins a L’Ospitalet (L’Hospitalet-près-l’Andorre).

Si es vol començar a caminar el mateix dia que se surt en tren de, per exemple Barcelona, la combinació de trens més ràpida donava l’any 2018 els resultats:

Barcelona-La Tor de Querol: 07:06-10:13
La Tor de Querol-Portè: 13:21-13:42

Això vol dir sortir a caminar tard, només aconsellable només si és estiu i la meteorologia acompanya. Per sortir abans, no queda més opció que arribar el dia anterior a La Tor de Querol o a Portè per fer-hi nit per agafar un tren ben d’hora el dia següent. Atenció si es reserva un hotel, que l’estació de La Tor de Querol-Enveig està a tocar de la població d’Enveig.

Podeu consultar aquí els HORARIS DE RODALIES DE CATALUNYA.

I aquí els HORARIS TRENS SNCF FRANCESOS.

ELS SENDERS
Seguirem en tot moment marques blanques i vermelles de sender de gran recorregut, que fa que la travessa sigui fàcil de seguir. Segons el tram de la travessa, seran corresponents a:

HRP
GR-7
GR-107 Camí dels Bons Homes
GR-10. Des de la Cabana de Rouzet fins a l’Hospitalet
El Camí: en el seu tram Capcir-Andorra-Alt Urgell seguirem aquest sender en tot el seu tram entre Portè i la Cabana de Rouzet. L’estiu de 2014 aquest tram no estava marcat amb la característica marca vermella d’El Camí.

Shelter

Cabana de Rouzet

Cabana de 4 places, sense lliteres.

Coll Coma d'Anyell

Corva amb una taula i plafó informatiu

Cruïlla al Carlit

Shelter

Refugi lliure

• pauchocron Jul 10, 2015

Es maravillosa esta ruta, gracias!! Lo pasamos increíble. Usamos el track y el documento, que está perfectamente explicado. Lo único que hay bastante nieve, y tardamos más de lo que pensábamos, pero valió completamente la pena, es un lugar precioso.

• Photo of Senderisme en tren

Senderisme en tren Jul 13, 2015

Hola Pauchocron,

A nosotros tambien nos sorprendió agradablemente. La bajada des del collado de Coma d'Anyell al refugio de Bésines es precioso, En ese tramo recuerco también haber encontrado nieve cuando realizamos la ruta.

Des del refugio de bésines se puede ir a Mérens siguiendo el GR-107 por valles también preciosos, añadiendo eso sí, un dia más a la ruta.

Gracias por seguirnos.

• Photo of rux

rux Aug 19, 2018

He realitzat aquesta ruta entre el 14 i el 17 d'agost de 2018 tot enllaçant-la amb la ruta ST148.
    Fer aquesta ruta en tan sols un dia, crec que és veritablement només apte per a les persones més entrenades. Com a alternativa, proposo fer-la en 3 dies (4 si s'enllaça amb ST148). Per a dormir, molt recomanable fer nit amb tenda prop de la cabana Gimbarda, sota cobert a la Cabana de Rouzet o per acabar, en la cabana que apareix com a "casa" en la ruta ST148. El Refugi dels enginyers l'hem trobat tancat però en canvi, si que estan oberts la cabana de Besines (a tocar de la presa de l'estany de Besines) o la cabana Clots des Bésineilles entre el Refugi de Besines i el coll de coma d'anyell.
    En el meu cas, anava amb la motxilla molt carregada, motiu pel qual l'ascens i baixada del Carlit s'ha fet "durilla" i en alguns trams he trigat més del temps orientatius de la ressenya tot i que em semblen molt encertats.
    Pel que fa a l'aigua, aquest any no sé si hi tindran molt a veure les pluges i les nevades, però fa goig la gran quantitat d'aigua que brolla de les parets per tot el recorregut, els petit torrents, ... això fa que l'aigua no sigui un problema. Portant a la motxilla espai per a 3L d'aigua, només ha calgut fer servir gotes potabilitzadores per a l'aigua d'un dels torrents que baixen cap al llac a prop de la cabana de Rouzet (i només l'he fet servir per a cuinar). Els punts d'aigua potable que he trobat han estat: la font que hi ha enfront de la Cabana dels enginyers i en el refugi guardat de Besines.
    Recomano fer aquesta ruta en 2 dies si es va amb molt poc pes i s'està entrenat o en 3 dies si es vol anar més amb calma sense destrossar-se massa xD