Uploaded October 12, 2017

-9 f
3.2
6.5

near Poppel, Flanders (Belgique)

Begin: Bushalte Poppel Dorpsstraat Eind: Bushalte Goirle Dorpsstraat

Over het oude spoortracé

Deze route loopt over relatief veel oud tramspoor en dat is redelijk zeldzaam. Dat komt ook omdat het spoor tot 1935 werd gebruikt en België ook nog eens langer met zijn spullen deed dan hun noorderburen. Hier sloot de tram in 1948.
Vanaf Poppel lopen naar we Esbeek. Zoals in al die Brabantse plaatsen overheersen de kerken de architectuur van het dorp. We passeren bij de grens voor Esbeek een groot gasschakel station. Een voor B en een voor NL. De Gasunie heeft hier ooit in de zestiger jaren de gasleidingen gelegd. Allerlei foto's langs de kant van de weg herinneren er nog aan.
Door mooie bosgebieden lopen we naar Hilvarenbeek. Het plaatsje is van rond het jaar 1000 en heeft altijd aan de handelsroute tussen Keulen en Antwerpen gelegen. Er was hier ook een klooster met bijbehorende kapittelschool. Het heeft Hilvarenbeek destijds veel rijkdom gebracht ondanks de voortdurende verwoestingen van dit dorp. Je kunt het nog zien aan de kerk: Hoogtepunt van de Kempense gotiek uit de 14-15de eeuw (wel in de steigers (okt 2017)). Hilvarenbeek is natuurlijk ook beroemd om zijn Safaripark de Beekse Bergen. Met zijn 70ha het grootste van de Benelux. Als wandelaar heb je daar weinig te zoeken, je zou maar opgevreten worden door de leeuwen.
We lopen langs het Nestven met een boog naar Goirle en komen opnieuw over het oude tracé dat prachtig is geflankeerd door eikenbomen bij een riviertje de Nieuwe Leye genaamd. Een mooi entree voor Goirle, wat een aardig centrum heeft en natuurlijk weer zo'n Cuyperskerk (Jos dit keer).

"Ze zijn nooit weggeweest"
een pad dwars door het land
Met alle elementen van een plein: Kerk, boom, pomp, muziektent