Uploaded September 28, 2017

35 f
3.2
6.3

near Turnhout, Flanders (Belgique)

Begin: Bushalte: Zegeplein Turnhout Eind: Bushalte Dorp Poppel

Kanaal en Bos

Vanaf 1906 liepen er trammetjes tussen Turnhout en Poppel. Turnhout werd zo een belangrijke schakel met ook de oostwest verbinding Antwerpen Reusel. Ging het Hollandse deel al in de twintiger jaren dicht, in België reed de tram tot 1948. Ze doen er hier gewoon veel langer mee.
Momenteel loopt lijn 450 tussen Turnhout en Poppel en dat is handig om de route per OV te bereiken vanuit Tilburg. De provinciale weg waar de tram liep is niet interessant, daarom lopen we langs een van de Kempische kanalen: Dessel Schoten. We liepen er al eens eerder langs. Het jaagpad wat hier loopt is prachtig, waar we haventjes passeren en ruïnes van een oude steenfabriek.
We passeren de plaats Ravels aan onze linkerhand. Het is oud, maar zo te zien is er niets van betekenis te doen.
Dat geldt eigenlijk ook voor Weelde. Wat vermeldenswaard is, is het koude oorlog vliegveld, dat destijds door de NAVO is aangelegd. Het bestaat maar uit een landingsbaan en er wordt nu vooral gezweefvliegd.
De bossen rond Weelde zijn mooi om te lopen.
We komen tenslotte aan in Poppel. Het was hier dat op 2 augustus 1831 de Tiendaagse Veldtocht begon, want Poppel is een grensdorp. Zo hebben ze hier nog de slag bij Ravels gekend, waar het kanonnengebulder tot in Turnhout te horen was.
Nederland bleek te sterk, maar de Europese politiek zorgde ervoor dat België soeverein werd. De Hollanders vonden het allang goed, en met name de protestanten dachten dat ze nu in het noorden zo'n beetje de alleenheerschappij zouden hebben.
De aanleg van al die tramsporen laat zien dat de Belgen en de Hollanders wel tot elkaar waren veroordeeld uit puur economisch belang.

Bus stop

007 Ruines

River

008 De Natte Loop

Stroomt onder het kanaal door
Bridge

009 Grote Baan Linieweg N12

Picnic

010 DC en P in het Gewestbos

Picknikken op een boomstam dan