Uploaded December 22, 2016

-71 f
3.0
6.0

near Alkmaar, Noord-Holland (Nederland)

Begin: NS station Alkmaar Eind: Bushalte Wollandje in De Rijp
NB: In Alkmaar nemen we een pontje iver het Noord-Hollandskanaal. Check vaartijden in de weekenden. Eventueel omlopen.
Poldersporen door De Schermer

Dat moet me wat geweest zijn om over de tochtige dijken spoor aan te leggen dwars door die polder. Allemaal bedoeld om de dorpen en stadjes te ontsluiten met die nieuwe vorm van transport: De Tram.
Dit keer volgen we het spoor op de voet door over aan de zuidoever van de Noordervaart te lopen. Ten zuiden van Schermerhorn nemen we echter de overkant Oostdijkje, gewoon omdat het daar veel mooier is, maar wel vlakbij,
We beginnen de tocht in Alkmaar, waar een nieuws NS station verrezen is. Met een aparte ingang naar spoor 1 (bizar), vanwege het poortjes systeem. Het busstation ligt bij het oude station, dus dat is wel even lopen!!
Enfin, via kleine straatjes lopen we naar de stadsgrachten van Alkmaar en houden links aan om het nieuwe stadskantoor te bewonderen dat zo’n beetje aan het Noordhollandsch Kanaal ligt. Dit kanaal is zo’n beetje aan de noordkant om de oude stad heen gelegd. We lopen natuurlijk door het oude centrum naar de kaasmarkt en de prachtige waag en lopen dan via de smalle Fnidsen (misschien Westfries voor Venetie?) naar het veer over het Noordhollandsch Kanaal.
Hier begon de tram naar Schermerhorn. We lopen het gehele spoor over 7km naar Schermerhorn en passeren daarbij het plaatsje Stompetoren en zijn bijbehorende kerk en begraafplaats. Het ligt halverwege op de lange route naar Schermerhorn. Nu suggereer ik saaiheid, maar de vergezichten met de diverse molens en soms monumentale boerderijen zijn mooi. Met als hoogtepunt het molencomplex bij Schermerhorn, waarvan er nog drie zijn overgebleven van de zes die er stonden om het polderwater de boezem in te krijgen. Een van de molens is museum. Je kunt er leren over hoe dat ging met dat (be)malen. We komen in Schermerhorn . Het lag op het Schermereiland en werd bewoond door vissers. We vinden bij de kerk nog een oud rechthuis.
De tram boog af naar het zuiden over de Westdijk en we buigen mee door het Oostdijke te volgen met prachtige uitzichten op de Eilandspolder. Deze polder is in de 13de eeuw omdijkt en was dus land voor de droogmakerijen (Beemster, Schermer) er waren. Dit grillige ziltige waterlandschap is prachtig om te zien. Je kon er vroeger alleen met een bootje komen. Nu barst het er van de vogels.
We passeren de Banpaal tussen Schermerhorn en De Rijp en lopen naar De Rijp. Het dorpje is rijk geworden van de visvangst, maar door al dat bemalen van die nieuwe polders vielen de inkomsten weg. Wat rest is een prachtig bewaard raadhuis en toch wel een mooi plaatsje zo midden in dit waterland. De tram stopte hier aan de oostkant van het dorp richting Purmerend.