Uploaded December 11, 2016

Recorded December 2016

2.9
5.8

near Sant Quintí de Mediona, Catalunya (España)

Acaba la gravació d'aquesta ruta davant la resclosa de Can Codorniu. Una mica abans hi ha el gual de l'Anoia amb pilons per a traspassar-lo. De Can Codorniu s'accedeix al centre de Sant Sadurní

• Photo of Les Deus
Inici de l'excursió: Entrem a les Deus i iniciem el camí del riu. És de nit: en aquesta època de l'any a les 7.30 és fosc i volem fer tot el camí sencer.
  • Photo of Rentadors de Sant Quintí
Rentadors. A principis del segle passat arriba l'electricitat i amb l'aigua corrent a les cases s'instal·len les màquines de rentar roba a les cases. Els rentadors perden la seva funció de rentar roba i com lloc de trobada de les dones.
  • Photo of Molí Blanc
Zona d'horts de Sant Quintí en eixamplar-se el riu.
  • Photo of Molí de Ca l'Oliver
Val la pena desviar-se una mica i veure la part més nova i la bassa característica dels molins.
  • Photo of Passera
El camí del riu es travessa moltes vegades. S'hi han instal·lat unes quantes passeres de fusta.
  • Photo of Canal
El Llobregat s'emporta la fama de que és molt aprofitat al llarg del seu recorregut. El Mediona-Riudebitlles també ja des del seu inici a la Llacuna per un seguit de rescloses, canals i basses que en permeten el seu aprofitament pel regadiu, pels molins fariners; i els paperers, a partir de Sant Quintí.
  • Photo of Pedres
Quan no hi ha passeres de fusta, les pedres permeten anar creuant el riu.
  • Photo of Pèlag Bullidor
Molta canalla va aprendre a nedar en els pèlags del riu abans que es fessin les piscines als pobles. L'aigua no estava contaminada, aleshores. Ara ha millorat molt la qualitat de l'aigua.
  • Photo of Resclosa del Borrissol
D'aquí surt el canal que porta l'aigua per regar més avall a Torrelavid. Avui, es podrien fer aquestes captacions? Des d'alguna visió ecologista estricta possiblement no. Des de la visió de l'agricultura de proximitat i kilòmetre 0 tindria sentit.
  • Photo of Font dels Quadres
Sant Pere de Riudebitlles. Al barri de l'altra banda. Bon lloc per fer una parada.
  • Photo of Moli de la Font. Sant Pere de Riudebitlles.
Hem tornat a creuar el riu, al barri dels Cinc Molins, que puja cap al centre de Sant Pere i seguim camí arran del molí de la Font. Val la pena visitar Sant Pere: el Palau del Marquès de Lió, l'Església. L'aigua canalitzada travessa el poble i aporta la seva força motriu i l'aigua a moltes fàbriques. Sínia molt antiga també i magnífic aqüeducte una mica separat del poble.
  • Photo of Can Comes
Torrelavid. Segueixen els molins paperers
  • Photo of Moli Blanc. Torrelavit
S'ha adequat per a turisme rural. Manté encara maquinària antiga. Els ventanals (de vent, per assecar el paper) defineixen l'arquitectura dels molins paperers que trobem al llarg del riu, Així com els canals per la necessitat d'aigua i les basses.
  • Photo of Pont del Mussons
Quan no el cotxe de línia no podia travessar el riu, per l'entrada principal del poble, a Lavit, deixava els viatgers a la carretera i la gent entrava a Terrassola pel pont dels Mussons. Terrassola i Lavit formen el municipi de Torrelavit.
  • Photo of Santa Maria de Lavit
En el Centre de interpretació de l'Ajuntament. Obre els caps de setmana. Millor trucar abans
  • Photo of Resclosa a Molí Cover
Moltes rescloses s'han netejat i recuperat
  • Photo of Paperera Fidel
Moli
  • Photo of Moli de Ribalta
Resclosa i gran cascada davant del Molí de Ribalta
  • Photo of Moli de l'Aixertell
Terme municipal de Sant Sadurní d'Anoia. A l'altra banda del riu pujant una mica hi ha el Pou de gel.
  • Photo of Pont a la Colònia Pons
Passem per sota el pont que porta a Can Romeu dels Borrulls
  • Photo of Can Catassús
Es creua can Catassús, barri de Sant Sadurní
  • Photo of Resclosa de can Codorniu
Una mica abans hi ha el gual que permet pujar a can Codorníu i sant Sadurní. Aquí acaba el recorregut.